• Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum
  • Albumet inneholder familebilder, kabinettkort for det meste. Det er 11 tintype i albumet. 

Om Tintype fotografering:

Tintype kom i 1853. Kvaliteten på bildet var dårlig, men prosessen ble raskt populær blant amatører og kanonfotografere. Dette var en enkel og billig prosess. I stedet for glass ble emulsjonen lagt på en tynn metallplate som ble fortinnet og malt svart. Når negativet lå på en mørk bakgrunn hadde det den effekt at det virket som et positivt bilde. Hos fagfotografen var det gjerne de bemidlede borgerne som lot seg fotografere, men med denne prosessen kunne også arbeideren ha råd til å la seg avbilde. Disse bildene tatt med tintype har i ettertid vært viktige for historikere som har forsket på det lavere sosiale laget av befolkningen.  Tintype prosessen var rask, krevde lite kjemi, og siden metallplaten ikke trakk vann så tørket den med det samme. Bildene kunne klippes til så de passet i medaljonger eller i små papirrammer, og de tålte å bli sendt i posten. Prosessen ble brukt helt frem til 1950 tallet, da den ble overtatt av polaroidfotografiet og 35mm film.
    Photo: Vadsø museum - Ruija kvenmuseum

Album

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to