History
-
-
Det finnes 10 – 15 slike lykter på Nia, og alle er merket NSB. Det tyder på at de ikke var spesielle for Rjukanbanen, men ble brukt på tog generelt. Slike lykter var felles for alt skinnegående materiell, både jernbane og sporvogner. Dette er masseproduserte gjenstander. Samtidig er de spesielle, fordi det bare var på banene de ble brukt. Ingen andre i Rjukansamfunnet brukte slike lykter. De er med andre ord spesielle i sin sjanger, men ikke unike.
Hvem var det som brukte slike signallykter? Det var først og fremst skiftepersonell. Slike lykter var i bruk hver kveld når de skiftet på Mæl stasjon, minnes veteranene i Rjukanbanens venner. De knytter minnene sine først og fremst til selve arbeidet, ikke til denne gjenstanden. Batteriet kunne lades, og det hørte en ladestasjon til. Vognvisitørene brukte noen ganger slike signallykter til å lyse med, for batteriet varte et døgn av gangen. Knottene på oversiden ble brukt til å skifte farge på glasset, så lykte lyste enten rødt eller grønt. Siden dette ofte ble gjort i mørket, var knottene ulikt utformet slik at en kunne kjenne hvilken skive som var nede. Den spisse knotten ga rødt lys. Den var vond å trykke på, så den var lett å kjenne i mørket.
Denne typen lykt var i bruk lenge før krigen. Men den var viktig i Rjukanbanens yngre dager, en var handlingslammet uten lykt. Dette var kommunikasjonskanalen mellom lokomotivføreren og skiftepersonellet. Dette var imidlertid ikke den eneste typen. Veteranene kan huske mindre lykter med flate batterier. De forteller også at det finnes en lykt med blått glass i samlingen. Det er en nattlykt fra andre verdenskrig. Da skulle de ikke bruke mye lys, så blått ble valgt istedenfor grønt. Seinere kom det radioer og mobiltelefoner som overtok kommunikasjonen for signallyktene.
- Guro Nordby
-
Bruk
Brukt av skiftepersonell - Brukssted Norge Tinn sikker
-
Produksjon - 1930 — 1970 (antatt)
- Place of creation Sverige sannsynlig
-
Fotografering - November 7, 2019
- Fotograf Kristoffersen, Kine sikker
-
Annet
Historikk
-
Classification
-
- TEKNISKE HJELPEMIDLER (Outline) OU 416
- JERNBANER (Outline) OU 496
Placement
License information
-
License
Attribution-NonCommercial (CC BY-NC)
- Photographer Kristoffersen, Kine
Metadata
- Identifier RJB.00112
- Part of collection Rjukanbanen
- Owner of collection Stiftelsen Norsk Industriarbeidermuseum
- Institution Norsk Industriarbeidermuseum
- Date published July 3, 2020
- Date updated March 18, 2023
- DIMU-CODE 021028701945
- UUID c5d24ea1-7601-4c9e-8d88-9bc90ed11a08
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».