History
-
-
KEWET ekseperiment bil med to motorer. Opprinnelig produsert i Hadsund av det danske firmaet Kewet Industri Danmark A(S, (Kewet) Ombygd av Buddy Electric til en prototype som aldri ble satt i produksjon.
Info fra Buddy Electric AS:
Denne ble laget ved å bygge om en vanlig KEWET. Motor og bakaksel ble fjernet og det ble montert to mindre elmotorer som drev hvert sitt bakhjul. Dette ble gjort delvis for å forsøke å få bort støy fra den opprinnelige KEWET differsialen og for å bedre grepet på glatt føre. Dette ble også gjort for å vinne erfaring med tanke på eventuelle fremtidige løsninger med navmotorer. For å holde kostnadene nede måtte man bruke standard elmotorer som var hyllevare.
Det viste seg imidlertid at bilen fikk for liten kraft med de to mindre motorerne og den fikk varmgangsproblemer. Den ble blant annet prøvekjørt fra den daværende Buddy fabrikken nede ved Akerselven i Fernanda Nissensgate og opp de bratte bakkene til Grefsenkollen. Denne bilen er i dårlig forfatning etter mange års lagring under forskjellige forhold.
Etter at man tar av glassfiber karosseriet egner den seg sepesielt godt til å vise hvordan KEWET og BUDDY er bygget opp omkring en galvanisert stålrørsramme samtidig som den viser hvordan en mindre bedrift kan drive forsøksvis utviklingsarbeide med begrensede ressurser. I så henseende er denne bilen unik. (Både KEWET og BUDDY har i prinsippet samme grunnleggende konstruksjon).
Museet kjøpte denne og andre Buddy/Kewet objekter fra Kultur på Hjul v/Øistein Hagfors i november 2019.
Wikipedia:
Historie:
Buddy er 6. generasjon av det elektriske kjøretøyet Kewet. Opprinnelig ble Kewet utviklet i Danmark, den første modellen kom i 1991. Produksjonen ble flyttet mellom Danmark og Tyskland. Da i overkant av 1 000 elbiler var produsert, fordelt på fem utviklingstrinn og solgt i 18 land, ble i 1998 alle rettigheter overtatt av Elbil Norge AS (het da Kollega Bil AS). I noen år utviklet Elbil Norge AS elbilen videre og høsten 2005 kom den nye modellen som først het Kewet Buddy Citi-Jet 6, nå kalles den bare Buddy.
Teknologi og produksjon:
Buddy er en enkel, funksjonell, elektrisk bybil, med en kjørelengde på 40-80 km avhengig av årstid, topografi og kjørestil. Toppfarten er nær 80 km/t. Lengden er 244 cm, den kan derfor lovlig parkeres på tvers. Buddy er en 3-seter som dekker manges krav og behov til bil nr. 2.
Buddyen består av en kraftig, varmforsinket stålrørsramme inkludert et sikkerhetsbur. Karosseriet er i lakkert glassfiber. Øvrige metalldeler er også behandlet slik at ytterligere rustbehandling ikke er nødvendig. Elektromotoren er 72V SepEx 13kW, en likestrømsmotor med børster. Komponentene er hentet fra gaffeltruckindustrien, og reservedeler er forholdsvis rimelige.
I dag leveres Buddyen med ventilregulerte blybatterier. Helt tomme batterier fullades på 6-8 timer. Batteriene kan gjerne klattlades, da gir 1 time lading ca. 10 km kjørelengde. Alt som skal til er en vanlig, jordet stikkontakt og minimum 16A-kurs, grunnet lav effektfaktor på batteriladeren. Levetida for batteriene forventes å være 2-5 år, eller ca. 20 000 km, avhengig av kjøre- og lademønster. Fullt batteribytte koster i dag rundt 29.000 kroner pluss arbeid. Buddy har en gammeldags lade- og batteriovervåking som gjør at kapasitetsmåler ikke er til å stole på, spesielt i kaldt vær.
ElBil Norge har lagd en utviklingsflåte med Buddyer utstyrt med ulik Li-Ion-teknologi. Når denne teknologien blir ferdigstilt kommersielt, vil eksisterende Buddyer kunne oppgraderes.
Buddyen er EU-godkjent av Vehicle Certification Agency som en elektrisk firehjulsmotorsykkel. Den kan brukes som en vanlig bil, ingen begrensninger på veier den kan kjøres på, og ingen spesielle krav til bruker utover vanlig bilførerkort.
I produksjon er det nå to typer av Buddyen, den vanlige varianten og en BuddyCab med et foldetak. I 2007 er produksjonstakten på Økern i Oslo 5-6 biler i uka, det er en teoretisk produksjonskapasitet på 500 biler årlig. For internasjonal satsing arbeider ElBil Norge med etablering av nye produksjonssteder. Til tross for stor interesse internasjonalt, selges Buddy foreløpig kun i Norge mens selskapet forbereder seg på eksport.
I 2010 kom en ny modell av Buddy, kalt MetroBuddy. Mye av utseendet er endret, både utvendig og innvendig, men har fortsatt den samme likheten med de tidligere modeller. MetroBuddy kan leveres med nikkel-metallhydrid batterier med 10 års garanti. Ellers har den nye modellen lite med tekniske nyvinninger. Både batterilevetid i den vanlige modellen, samt energiforbruk er uforandret.
Basisinformasjon:
Norske elbiler drevet på fornybar energi bidrar ikke med utslipp av drivhusgasser, forurenser ikke lokalt og støyer langt mindre enn annen biltrafikk. En liten elbil som Buddy er særdeles energi- og arealeffektiv. Den utnytter energien 3-5 ganger mer effektivt enn bensin/dieselbiler og kan parkere på tvers. Norske myndigheter har gitt Buddyen adgang til å kjøre i kollektivfeltet, passere bomringer gratis, parkere gratis på kommunale P-plasser (også motorsykkelplassene) og redusert årsavgift på 370 kr (pr 2007).
Elbil Norge AS
Org.form Aksjeselskap
Bransje Bilprodusent
Etablert 1992
Morselskap Buddy Electric AS
Hovedkontor Oslo
Produkt(er) Buddy
Styreleder Jan Christian Gruner Sundt
Adm. dir. Jan-Petter Skram
Nettside http://www.elbilnorge.no
Elbil Norge AS er produsent av elbilen Buddy. Selskapet skiftet i 2003 navn fra Kollega Bil AS. Selskapet er opprinnelig stiftet i 1992 og har vært i elbilbransjen siden den gang. Daglig leder er Kjell Strøm. Elbil Norge AS eies av de opprinnelige gründerne Jan-Petter Skram og Viggo Vargum, i tillegg til eksterne investorer som blant annet omfatter Hafslund Venture AS, Gezina AS (Tharald Brøvig), deler av Selvaag-familien, Lychegaarden (Jens P. Heyerdahl) og Jan Chr G Sundt. Eierne har utviklet selskapet gradvis. I 2005 ble fundamentet for en større satsing med fabrikk på Økern finansiert av eksisterende eiere gjennom en emisjon på 12 mill NOK. ElBil Norge har i de senere årene gått med underskudd. Noe av dette kan forklares med kostader til utvikling av den nye MetroBuddyen.
-
Produksjon - 1995 — 1998 (Antatt av NVM.)
- Produsent Kewet Industri Danmark A(S sikker
- Production place Danmark Hadsund sikker
-
Downloads
- File attachments Historien 95765 Historien oppdatert 2020 99368
Classification
-
- Transport (Outline) OU 489
- Biler (Outline - Befordringsmidler) OU 493.5
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-12011
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published June 3, 2020
- Date updated March 10, 2023
- DIMU-CODE 021028613499
- UUID 523127f5-62d6-4394-b347-52a7afff54a2
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».