History
-
Denne "beredskapsbilen" ble bygget som et resultat av utviklingen på vegvedlikeholdet som endret seg tidlig på 1990 tallet. Bruken av mer salt førte til mindre behov for kostbare veghøvler. Utviklingen gikk mot større beredskapsbiler, med større bæreevne og motorstyrke, og et hydraulikkopplegg for aktivering av brøyteutstyret med omstillbare snøploger, ensidig utkaster med "snøsprutstopp", frontmontert feiekost, spyleutstyr, sideplog, undermontert høvelblad, hydraulisk drevet sand- og saltspreder, kran og tipp. Utviklingen foregikk over tid og i mars 1992 ble prosjektrapporten/prosjekt B 041: Krav til hydraulikkopplegg for store lastebiler til Statens vegvesen presentert.
Bilen er en 1997 modell Scania P124GB lastebil produsert av det svenske firmaet Scania AB. Bygd for å brukes til vintervedlikehold av vegene (strøing, salting og brøyting). Registrert første gang den 02.10.1997 på kjennemerke FS 84655 med Scania Øst AS som eier. Overtatt av Statens vegvesen Hedmark den 27.11.1997. Etter det vi vet ble bilen først brukt i Trysil med Harald Skogli som sjøfør. Overtatt av Mesta AS ved firmaets opprettelse i 2003 og stasjonert hos Mesta AS i Øyer med Bjørn Ivar Nilsen som sjåfør. Der ble bilen blant annet brukt til testing av utstyr og metoder på 4-feltsvegen som var en del av 0-visjons prosjektet som ble dradd igang for å gi økt trafikksikkerhet. Fra 2005 ble bilen trolig anvendt hos Mesta AS i Akershus. Gitt vederlagsfritt tilbake til Statens vegvesen region øst i 2011, for å kunne inngå i etatens museale samlinger. Motoren var da defekt men Scania avdeling Kløfta foretok skifte til en brukt motor.
Bilen ble avregistrert den 15.02.2008. Bilen har i perioden 2011-2020 vært lagret i etatens museale lager på Myhrer i Eidsvoll.
Overført til Norsk vegmuseum på Fåberg i 2020 i forbindelse med salg av etatens eiendom på Myhrer.
Informasjon om brukere i Trysil og Øyer ble gitt av Bjørn Ivar Nilsen.
Saltspreder NVM 00-G-02419 passer på denne bilen.
Wikipedia:
Scania 4-serien, er en lastebilmodell serie som ble introdusert av Scania i 1995. Det var etterfølgeren til 3-serien, og den kom i fem motorkombinasjoner, tre førerhus og fire chassistyper. 4-serien ble etterfulgt av PRT-serien i Europa i 2004, men produksjonen fortsatte i Brasil frem til 2007.
Motorstørrelsene er 9, 11, 12, 14 og 16 liter - som vanlig for 1-4-serien bortsett fra de nye 12 og 16 liters motorene - vist i modellnavnet med et nummer konstruert av sylindervolumet i liter etterfulgt av generasjon av lastebil. Slik blir en 14-liters motor i 4-serien en 144.
Bokstaven, som følger nummeret, beskriver chassistypen, men i 4-serien endret denne koden sammenlignet med tidligere serier (L, D, C og G i 4-serien mot M, H og E i 3-serien). Det tresifrede tallet i motsatt hjørne i fronten står for hestekraft. Dette varierer fra 220 til 580 hk.
4-serien forandret det kjente Scania-fronten fra ganske firkantet og foret til nye runde og buede former. Den nye førerhusdesignen delte også grillen horisontalt i to, noe som gjorde at den nedre delen snur ned for å gjøre et trinn anvendelig for bedre rekkevidde når du rengjør vinduer eller eventuelt som en benk mens du venter et sted.
Produksjon: 1997 (Motorvognregisteret.)
- ProdusentScania AB
- Production placeSverige S-15187 Sødertaljeantatt usikker
Relation
Downloads
- File attachmentsÅrbok NVM 2016. 101125
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-12017
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedMay 29, 2020
- Date updatedFebruary 17, 2024
- DIMU-CODE021028611685
- UUIDa3c472c2-83cd-41ec-86a5-009060627212
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».