History
-
Guttesykkel, med merkenavnet Trygg Apache. Produsert av Jonas Øglænd Sykkelfabrikk i Sandnes i 1973. Solgt ny av P. T. Helleberg på Lillehammer. Helleberg lagde og forhandlet sykler med logoen Trygg, og med tiden fikk de ferdige sykler fra Øglænd med sin egen "Trygg" merking.
NKM kjøpte sykkelen av Sverre Øyamo (Oppdal), i april 2007.
Jan-Erik Holmen (tidligere ansatt hos Øglænd i Sandnes) har via familien Øglænd fått vite at Hellerberg sluttet å produsere egne sykler rundt 1966, fra da av ble syklene kjøpt ferdig fra Øglænd, fortsatt med "Trygg" og "Helleberg" merking på syklene. Vi vet ikke sikkert om nedleggelsen skjedde gradvis eller ble avsluttet på en bestemt dato.
Opplysninger fra Jan Petter Brennsund i mai 2020: sykkelen ble produsert i 1973.
Info fra Einar Støp-Bowitz:
Apache var råere enn alt annet; sal, høyt styre, dashbord med speedometer og gir på stanga. Tøffere ble det ikke! De som fikk Apache da den var ny har aldri glemt den. Voksne menn og deres sønner samler og restaurerer 70-talls klassikeren i massevis og etterspørselen etter originaldeler er massiv. Apache kom første gang i 1972 og hadde den høye salen til og med 1975.
Wikipedia:
P.T. Helleberg, Lillehammer, ble grunnlagt i 1897 av Peter Torgersen Helleberg fra Vestre Gausdal. Firmaet produserte fra starten sykler og sykkeldeler.
P.T Hellebergs sportsforretning var i første etasje av Ormsrud Hotell i Storgaten 75. Her arbeidet blant annet skiløperen Lars Høgvold. I skistativene sto utstilt hel-ved hickory ski fra Hellebergs skifabrikk på Vingnes. Den ble ledet i den siste perioden av Arnold Solberg. Lønn for strevet fikk Helleberg under OL i 1932, da Arne Rustadstuen fikk OL bronsemedalje i 50 km langrenn på HELLEBERG-SKI.
I bakgården i Storgata 75 var sykkelfabrikken, en toetasjes mursteinsbygning i hvit mørtel. Her var en sentral elektromotor i 2. etasje, som drev alle maskiner i første og annen etasje via remdrift. I annen etasje var de store forniklingsbadene som ga finish til de blanke delene på sykkelen. De ble polert opp i sliperiet i første etasje under forniklingen. Her var bl. annet russeren Timofei Gunko i arbeide i en årrekke. Sykkelen het TRYGG og på rammen stod varemerket: "Merket for kvalitet" DOVREGUBBEN på sykkel i smilende positur. Bygging av sykkelhjul foregikk sør i 1. etasje med Kristian Hoelshagen ved hjulretteren. Verksmesteren var den kjente bøssemaker mm. Thorleif Simensen Bue. Han med flere var mekanikere av ypperste klasse.
Produksjon: 1973 (Ifølge Jan Petter Brennsund.)
- ProdusentJonas Øglænd Sykkelfabrikk, (JØS)
- Production placeNorge Rogaland Sandnessikker
Classification
-
- Sykler, fremstilling avOU 398.6
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNKM 00712
- Part of collectionNorsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedMay 1, 2020
- Date updatedJune 26, 2020
- DIMU-CODE021028589743
- UUID2c572ba4-91b9-43af-a767-757d9a82cc71
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».