History
-
-
Denne fullskalamodellen av Think Ox ble bygd i 2007/2008 til bilbransjens hovedscene Geneva Auto Show i februar 2008 å vise at Think var tilbake, Den ble bygget av Messmotech GmbH (nå Silberform) i Renningen utenfor Stuttgart fra november 2007. Karosseridelene er maskinert negativt i et skummateriale (ala CibaTool) og avstøpt i glassfiberarmert plast som er festet til stålramma og så lakkert.
Messmotech GmbH var et tidligere Paninfarinastudio som bygger konseptbiler for Mercedes og Porsche (som ligger i nærheten) og for andre. Bilen var da utviklet et designstudio ved Ammersee utenfor München fra juli 2007, og der var det bygget to eksteriørmodeller og en interiørmodell i full størrelse. Ox skulle bli Thinks fem-seters familiebil med toppfart på 130km/t, med 100kW motor og oppgitt rekkevidde på 250km. Bilen skulle lages 95% av resirkulerbare materialer, og ha solcellepanel på taket bla for å kunne kjøre aircondition eller oppvarming mens bilen ellers var slått av. Den ble kun bygd i et utstillingseksemplar (denne bilen) og et skalaeksemplar for vindtunneltesting, og aldri gjort ferdig til produksjon.
Våren 2002 var den aller siste Think Piv4 produsert og fabrikken stengte for å bygge om til produksjonsstart for den helt nye amerikamodellen Think A306/City/Piv5 som var lansert på Detroit Auto Show i januar 2002. Frem til høsten 2002 ble A306 utviklet til en komplett bil, og de første prototypene ble bygd, bl. a ble et 50-talls prototyper med avansert instrumentering krasjtestet i testlaboratorier hos Volvo og i Tyskland. Men høsten 2002 solgte Ford seg ut, forberedelsene stanset og ny eier Kamkorp fikk en strengt regulert bankkonto for å sikre selskapets eksistens i minst 18 måneder. Fra og med tidlig 2003 var et nytt fokus å utvikle et helt nytt bykjøretøykonsept, Think Public/T6. Men kostnadene ved å sette den eller A306 i produksjon, var langt mer enn hva Kamkorp kunne bære. I de årene Think var eid av Kamkorp, ble det aldri serieprodusert elbiler. I februar 2006 ble Think begjært konkurs. De tidligere eierne overtok så igjen, og fra nyåret 2007 ble planene lagt for produksjonsstart for Think City. Think Lederteamet gjorde klar en emisjon for å skaffe penger nok til produksjon, og denne ble overtegnet.
I artikkelen om Think i årbok 2019 skrives: "For å etablere seg på nytt på det globale bilindustrikartet, bestemte Think seg for å slå på stortromma på bilbransjens hovedscene: Geneva Auto Show i februar 2008. Hensikten var å vise at Think var tilbake, og å vise hvor Think var på vei. Think trengte noe mer storslagent. En fireseter versjon sto på ønskelisten. Fireseteren Think Ox ble utviklet sammen med Porsche Design."
Fullskalamodellen sto utstilt i en glassmonter i Thinks hovedkontor på Fornebu i mange år. Den ble etter sammen med flere tatt vare på av entusiaster etter at selskapet igjen gikk konkurs i 2011, og ble lagret trygt i fabrikken på Aurskog inntil Norsk vegmuseum overtok samlingen i 2018.
-
Produksjon - 2007 — 2008 (Ifølge Think-historien i NVM årbok for 2019.)
- Produsent Think Global
- Production place Tyskland Renningen
-
Downloads
- File attachments Artikkel om Think i årbok 2019 98566
Classification
References
-
- Litteraturreferanse Norsk vegmuseums årbok 2019 side 157-159.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-09300
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published March 31, 2020
- Date updated January 13, 2022
- DIMU-CODE 021028560636
- UUID 091dc6c9-04e2-49a8-86d3-ab8421410a52
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».