History
-
Våren 2002 ble den aller siste Think Piv4 produsert og fabrikken stengte for å bygge om til produksjonsstart for den helt nye amerikamodellen Think A306/City/Piv5 som var lansert med brask og bram på Detroit Auto Show i januar 2002. En gul og en rød showbil var bygget for hånd med høy presisjon senhøstes, og ble senere brukt til pressebildene av A306. Dette er den røde bilen, som har fire seter ved montering av bakseter (senere tilbudt som ekstrautstyr) samt soltak (også ekstrautstyr).
På nyåret år 2000 hadde Ford satt i gang utviklingsarbeidet med den helt nye Think City som skulle sertifiseres for det amerikanske markedet. Typegodkjenningskravene i USA er strengere enn i Europa, spesielt gjelder dette krasjtesting. Økt sikkerhet var primærmålet med den nye modellen, men i tillegg hadde markedsavdelingen i USA noen komfortkrav som skulle gjøre bilene mer salgbare. Videre var det et hovedpoeng å benytte seg av Ford-deler. Den første prototypen av den nye modellen (kodenavn A306) ble basert på en innkortet og nedjustert Ford Ka. De første krasjsimuleringene viste at det omtrent ville være umulig å kunne møte de nyeste amerikanske sikkerhetskravene. Det norske utviklingsteamet foreslo å heller videreutvikle den tidligere Think-modellen med kombinasjon av høystyrkestål i bunnrammen, estetikken og vekten av overrammen i aluminium og det kompakte Peugeot-hjulopphenget. Slik ble det. Prosjektet ble flyttet hjem til Oslo.
Debatten rundt plastkarosseriets overflate var til tider opphetet mellom Fords markedsavdeling i Detroit og det norske designteamet. Amerikanerne ville ha blank bil, så lik en konvensjonell bil som mulig, mens det norske teamet følte og mente at mye av Thinks DNA ligger i å ha en ru og grov overflate som oppfattes som annerledes, robust og resirkulerbar. Også i denne kampen vant de norske argumentene fram. I spørsmål om luksusen med koppholdere, elektriske vinduer og servostyring, vant amerikanerne.
I perioden høsten 2000 til høsten 2002 ble A306 utviklet til en komplett bil, og de første prototypene skulle bygges på Aurskog. Blant mange utfordringer med å tilpasse en bil til de amerikanske kravene, var en rekke nye krasjtester. Totalt ble et 50-talls prototyper med avansert instrumentering krasjtestet i testlaboratorier hos Volvo og i Tyskland.
Denne bilen ble sammen med flere tatt vare på av entusiaster etter at selskapet gikk konkurs i 2011, og ble lagret ved Bjørkelangen inntil Norsk vegmuseum overtok samlingen i 2018. De støvete bildene er fra uthentingen fra lageret i august 2018.
Produksjon: 2001 (Ifølge Think-historien i NVM sin årbok for 2019)
Beskrevet av tidligere ansatte- ProdusentThink Nordic AS
- Production placeNorge Akershus Aurskog-Høland
Downloads
- File attachmentsArtikkel om Think i årbok 2019 98360
Classification
-
- Biler, fremstilling avOU 398.3
- BilerOU 493.5
References
- LitteraturreferanseNorsk vegmuseums årbok 2019 side 157.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-09270
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedMarch 27, 2020
- Date updatedMay 1, 2020
- DIMU-CODE021028558180
- UUIDf5375f8b-52d9-4b49-a238-cef055a3cb41
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».