I bruk i England under 2.verdenskrig, og senere i Norge på noen få radarstasjoner. Operatøren benyttet dette verktøyet til å kalkulere hastighet (både over bakken og relativ hastighet i luften), retning og "rute" til fiendtlige fly og egne avskjæringsfly. Dette ble konseptet Ground Contolled Intercepts (GCI), og ble en stor hjelp under Slaget om Storbritannia.
Navigatøren på Mosquito nattjager benyttet også "Craig`en" når han satt opp radaravskjæring om natten.
Bilde 4 viser "Craig`en" i bruk på GCI stasjon RAF Sopley.
Ukjent om dette verktøyet også har vært i bruk som navigasjonshjelpemiddel i om bord i norske fly.
Ligger i original trekasse.
Photo:
Forsvarets museer
I bruk i England under 2.verdenskrig, og senere i Norge på noen få radarstasjoner. Operatøren benyttet dette verktøyet til å kalkulere hastighet (både over bakken og relativ hastighet i luften), retning og "rute" til fiendtlige fly og egne avskjæringsfly. Dette ble konseptet Ground Contolled Intercepts (GCI), og ble en stor hjelp under Slaget om Storbritannia.
Navigatøren på Mosquito nattjager benyttet også "Craig`en" når han satt opp radaravskjæring om natten.
Bilde 4 viser "Craig`en" i bruk på GCI stasjon RAF Sopley.
Ukjent om dette verktøyet også har vært i bruk som navigasjonshjelpemiddel i om bord i norske fly.
Ligger i original trekasse.
Photo:
Forsvarets museer
I bruk i England under 2.verdenskrig, og senere i Norge på noen få radarstasjoner. Operatøren benyttet dette verktøyet til å kalkulere hastighet (både over bakken og relativ hastighet i luften), retning og "rute" til fiendtlige fly og egne avskjæringsfly. Dette ble konseptet Ground Contolled Intercepts (GCI), og ble en stor hjelp under Slaget om Storbritannia.
Navigatøren på Mosquito nattjager benyttet også "Craig`en" når han satt opp radaravskjæring om natten.
Bilde 4 viser "Craig`en" i bruk på GCI stasjon RAF Sopley.
Ukjent om dette verktøyet også har vært i bruk som navigasjonshjelpemiddel i om bord i norske fly.
Ligger i original trekasse.
Photo:
Forsvarets museer
I bruk i England under 2.verdenskrig, og senere i Norge på noen få radarstasjoner. Operatøren benyttet dette verktøyet til å kalkulere hastighet (både over bakken og relativ hastighet i luften), retning og "rute" til fiendtlige fly og egne avskjæringsfly. Dette ble konseptet Ground Contolled Intercepts (GCI), og ble en stor hjelp under Slaget om Storbritannia.
Navigatøren på Mosquito nattjager benyttet også "Craig`en" når han satt opp radaravskjæring om natten.
Bilde 4 viser "Craig`en" i bruk på GCI stasjon RAF Sopley.
Ukjent om dette verktøyet også har vært i bruk som navigasjonshjelpemiddel i om bord i norske fly.
Ligger i original trekasse.
Photo:
Forsvarets museer