History
-
Informasjon hentet fra Trafikksikkerhet Lillehammer (Statens vegvesen) (2006):
Overkjørbare plaststolper
Bakgrunn for tiltak: 34 % av dødsfallene på vegene skyldes møteulykker.
Mål:
Hovedmålsettingen er å øke oppmerksomheten om møtende trafikk, hindre forbikjøringsmuligheten og dermed redusere sjansene for møteulykker. Stolpene kan også være et fartsreduserende tiltak. De kan også fungere som trafikkskiller uten av man trenger å utvide vegenes bredde.
Tiltak:
Bedriften Mjøsplast As i Moelv har utviklet en plaststolpe i polyurethan som er overkjørbar. Produktet er kalt FlexiMark. Sokkelen skrus ned i asfalten med franske treskruer og i foten er stolpen forsterket med dobbel kullfiberarmering for å kunne tåle påkjørsler. Stolpen reiser
seg opp igjen i loddrett posisjon etter en påkjørsel og påfører en bil kun mindre skader i stor fart.
I stolpen er innstøpt refleks i folieklasse 3 på en måte som gjør at stolpen fremstår som en miniutgave av hindermarkering, skilt 906H. Designkonseptet er godkjent av Vegdirektoratet.
Produktet har hatt en utvikling når det gjelder måten refleksmaterialet har blitt festet til plasten på.
FlexiMark har tre anvendelser på nullvisjonssløyfa i Lillehammerområdet:
• I Sorgendalstunnelen er det satt opp FlexiMark på midtlinja med senteravstand 5 m med hensikt å redusere fartsnivået i tunnelen og hindre møteulykker.
• På E6 er FlexiMark benyttet i enden av midtrekkverket med senteravstand 10 m og ca. 50 meters lengde for å hindre forbikjøringer på disse stedene.
• FlexiMark er satt opp med senteravstand 2 m i katastrofeåpningene på midtrekkverksstrekningen for å unngå uønsket bruk av åpningene til snumanøvrer.
Erfaringer/effekt:
Stolpene i Sorgendalstunnelen ble utsatt for mye støv og ble fort møkkete. Den første typen stolper med pålimt refleksfolie tålte ikke høytrykkspylingen og sprakk opp. I tillegg ble stolpene utsatt for gjentatte overkjøringer, mange hadde nok som sport å forsøke å ødelegge dem. Derfor har det vært kontinuerlig behov for utskifting av stolper. Selv om stolpene har en misjon som trafikkskille, fremstod produktet ikke robust nok i dette konkrete tilfellet, og måtte tilslutt fjernes
På E6 får stolpene i større grad stå i fred for påkjørsel og tilsmussing er heller ikke noe problem. Her er inntrykket at produktet er velegnet og man vil vurdere å forlenge strekningen med FlexiMark foran endene av midtrekkverket til 100-200m.
Produsenten har høsten 2006 kommet med en ny og forbedret utgave, som vårt prosjekt ikke har testet ut.
Fakta:
Kostnad: Prisen for stolpene er ikke offentlig da dette har vært et forsøks- og utviklingsprosjekt.
Byggherre: Gudbrandsdal distrikt, Statens vegvesen region øst.
Byggeleder: Overingeniør Johannes Gråberg.
Leverandør: Mjøsplast As på Moelv. www.mjosplast.no
Gave til museet i november 2019 fra Statens vegvesen region øst, Lillehammer regionsvegkontor, v/Steinar Svensbakken. Det bekreftes at slike stolper fortsatt er i bruk i 2019.
Produksjon: 2004 - 2006 (Antatt av NVM.)
- ProdusentMjøsplast Assikker
- Production placeNorge Hedmark Ringsaker Moelvsikker
Downloads
- File attachmentsProduktinfo. 95654
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-09556
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedNovember 20, 2019
- Date updatedMarch 4, 2020
- DIMU-CODE021028449410
- UUIDed4fe120-d9bb-47cb-afe5-fd9b87ad6004
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».