History
-
-
Bussen har opprinnelig tilhørt Fyresdal-Vrådal-Nissedal Billag, og senere Vest-Telemark Bilruter L/L. Registrert første gang 31.12.1952. Registrert på Norsk kjøretøyhistorisk museum i 2001 og Statens vegvesen i 2020.
NKM fikk bussen i gave fra Lillehammer Veteranvognklubb i 1993.
Historikk fra Sveinung Berild i november 2019:
Dette er en kombinertbuss, 1952-modell, og første nye buss til Fyresdal-Vrådal-Nissedal Billag L/L. Selskapet ble til gjennom fusjon av tre lokale rutebilselskap. Dette er en Volvo L249, siste modell i en serie busser og lastebiler Volvo leverte fra 1939 til 1953. Disse ble også omtalt som «Rundnos» eller «rundnese» etter den runde formen på motorkassen.
Karosseriet på bussen ble bygd hos Brødrene Repstad Karosserifabrikk i Søgne. Kombinertbuss ble bygd for å ta men både passasjerer og gods. Opprinnelig hadde den 16 sitteplasser, seinere utvidet til 21 plasser. Bakerst i bussen er det et stort godsrom. I starten gikk bussen i rute Treungen-Nissedal-Vrådal-Kviteseid. Den tok med melkespann til meieriet i Kviteseid om morgenen. På returen var det tomspann, brødkasser, post og annet til kundene langs ruta. Den tok også med passasjerer og skolebarn.
Bussen gikk i rutetrafikk til 1968 da den ble tatt ut og solgt til en entreprenør som brukte den til mobilt lager. Tidlig på 1990-tallet ble den pusset opp overtatt av Kjøretøyhistorisk Museum på Lillehammer. Den er en god representant for kombinertbusser, en busstype som var vanlig i tynt befolkede deler av landet. Der trafikkgrunnlaget var tynt, var det hensiktsmessig å ta med passasjerer og all slags gods i samme bil. Det omfattet også utkjøring av post og aviser til postkontorene. I mange tilfelle distribuerte også bussjåførene post og aviser direkte til postkassene langs veien.
-
Produksjon - 1952 (Antatt av NVM.)
Produsent i følge merking. - Produsent Volvo
- Production place Sverige sikker
-
Classification
-
- Befordringsmidler (Outline) OU 493
- Busser (Outline - Befordringsmidler) OU 493.6
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NKM 00464
- Part of collection Norsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published October 29, 2019
- Date updated April 5, 2022
- DIMU-CODE 021028433082
- UUID 9b3121ca-0e59-44bb-9054-58ff77840a38
- Tags
1 comment
Dette er en kombinertbuss, 1952-modell, og første nye buss til Fyresdal-Vrådal-Nissedal Billag L/L. Selskapet ble til gjennom fusjon av tre lokale rutebilselskap. Dette er en Volvo L249, siste modell i en serie busser og lastebiler Volvo leverte fra 1939 til 1953. Disse ble også omtalt som «Rundnos» eller «rundnese» etter den runde formen på motorkassen.
Karosseriet på bussen ble bygd hos Brødrene Repstad Karosserifabrikk i Søgne. Kombinertbuss ble bygd for å ta men både passasjerer og gods. Opprinnelig hadde den 16 sitteplasser, seinere utvidet til 21 plasser. Bakerst i bussen er det et stort godsrom. I starten gikk bussen i rute Treungen-Nissedal-Vrådal-Kviteseid. Den tok med melkespann til meieriet i Kviteseid om morgenen. På returen var det tomspann, brødkasser, post og annet til kundene langs ruta. Den tok også med passasjerer og skolebarn.
Bussen gikk i rutetrafikk til 1968 da den ble tatt ut og solgt til en entreprenør som brukte den til mobilt lager. Tidlig på 1990-tallet ble den pusset opp overtatt av Kjøretøyhistorisk Museum på Lillehammer. Den er en god representant for kombinertbusser, en busstype som var vanlig i tynt befolkede deler av landet. Der trafikkgrunnlaget var tynt, var det hensiktsmessig å ta med passasjerer og all slags gods i samme bil. Det omfattet også utkjøring av post og aviser til postkontorene. I mange tilfelle distribuerte også bussjåførene post og aviser direkte til postkassene langs veien.
Sveinung Berild, November 9, 2019
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».