History
-
-
Denne mopeden ble antatt produsert i perioden 1964-1970, produsert av Norsjö Mekaniska Verkstads AB i Forshaga i Sverige. Dette er en trehjulet moped for eldre og funksjonshemmede.
Museet kjøpte mopeden av Egil Idar Finstuen i oktober 2019. Han hadde da eid den i 6-7 år etter å ha kjøpt den på et delemarked på Biri travebane.
Brosjyre:
1970 Partner (Sachs motor) stabil og sikker trehjulet moped for eldre og funksjonshemmede.
Partner er en moped på tre hjul, skattefri og førerkortfri. De tre hjulene gjør det trygt og stabilt - godt egnet for eldre og mennesker med forskjellige funksjonshemminger. Grunnstrukturen er designet slik at designen lett kan varieres i henhold til individuelle behov og ønsker.
Som standard kommer Partner med motoren på venstre side og fotbremsen for høyre fot. Gass og håndbrems i riktig håndtak. Dette kan enkelt endres etter behov. Fotbremsen kan også endres til en bremsespak ved siden av førersetet, slik at all betjening kan gjøres med hendene.
Partner er enkel og behagelig å kjøre. Føreren sitter komfortabelt og får lett tilgang til forskjellige aktuatorer. Stolen er justerbar frem og tilbake. Sitteputen og ryggen er dekket med polyestergummi dekket med gallon. Partner er utstyrt med Sachs automatmotor. Gir- og koblingsmoment går tapt, noe som forenkler kjøreturen ytterligere. Motoren er utstyrt med en standard start. Kan også leveres med elektrisk start.
Gjennom sin drivstoffeffektivitet (ca. 3 dl per mil) er Partner billig i drift.
Totalt: Gummioppheng på alle hjul gir støtfri og behagelig kjøring. Bremser på alle hjul. Håndbrems på styret til forhjulet og fotbremsen til bakhjulene.
Fra Wikipedia:
Norsjö Shopper og Norsjö Partner, også kalt Forshaga shopper, var en trehjulet moped produsert av Norsjö Mekaniska Verkstads AB mellom 1961 og 1994.
Partner-modellen kom i 1961 og kjøretøyet ble kalt en "shopper" fra begynnelsen. Da den ble oppdatert i 1964, fikk den også modellnavnet Shopper. Kjøretøyet ble markedsført i 1964 som "husmor slepebil". Mopeden hadde en rørstruktur dekket med plater og glassfiberforsterket plastdeksel. Mopeden ble designet av Teknik for alles tegneserieskaper Carleric Jöranson [nødvendig kilde . Mopedene hadde dispensasjon og ble godkjent delvis med en sterkere motor, 1,5 hestekrefter og senere med dispensasjon slik at de kan kjøres uten hjelm. I følge det svenske transportetaten gjelder fritaket fra hjelm bare hvis mopeden har godkjent bilbelte! Motoren til førsteårsmodellene var en viftekjølt Husqvarna på 1 hestekrefter og manuell girkasse samt fotbetjent kobling og en mekanisk girspak. Noen modeller med Husqvarna-motorer ble startet fra førersetet med håndspak, andre med trekkstrenger omtrent som en gressklipper / ryddesag. Kjøretøyet var trehjulet og hadde skivebremser på alle 8-tommers hjul. Vekten var 74 kg.
Kjøretøyet styres med en styrekabel på samme måte som mindre rattbåter. Styret er montert i glassfiberdekselet som du bretter sammen når du tråkker inn og ut av kjøretøyet.
Etter hvert ble Husqvarna-motorene erstattet av 1,5 hk Sachsmotors med automatiske girkasser med navnet Saxonette. Disse hadde en håndbetjent spak som du kunne holde for å "sette i gir", og dermed kunne du også kjøre de automatiske girmotorene hvis trekkstangen gikk av eller hvis motoren var vanskelig å starte. Dette fungerte også på motorer med elektrisk start.
Etter hvert var det en valgfri elektrisk start, og da hadde mopeden startbatteri og det elektriske systemet var 12 volt i stedet for 6 V som var vanlig i andre mopeder.
I 1964 kostet en ny shopper 2000 svenske kroner og i 1988 kostet de omtrent 24 000 svenske kroner. I 2017 var prisene i bruktmarkedet 4-10 000 svenske avhengig av tilstand.
Historie hentet fra Norsjö sin nettside:
Norsjö Mekaniska Verkstads AB (Norsjö Mchanical Workshop) ble etablert i 1951 i Norsjö, 80 kilometer fra Skellefteå, av direktør Manasse Larsson. Det første produktet var en “trehjulet” sommarspark ”(sommerversjon av den nordiske sparklesken), mest ment for eldre. I disse dager kan denne typen "kick-sleds" for det meste finnes på sykehus eller i industrien.
Direktør Larsson var en godhjertet mann som forsøkte å gjøre hverdagen enklere for eldre og funksjonshemmede. De dagene var det ikke alle som hadde førerkort, og de fleste av befolkningen kunne bare drømme om bileierskap.
Allerede i 1953 Norsjö Mek. Verkstads AB startet produksjon av transportører som andre fabrikker senere brukte som eksempel.
I 1955 gjorde mangel på arbeidskraft det nødvendig å flytte fabrikken til en mer sentral del av Sverige, og dermed ble Forshaga utenfor Karlstad valgt. Konstruksjonen ble gradvis utviklet for å imøtekomme kravene til moderne distribusjon for et kjøretøy som er raskt, glatt og fremfor alt lett å parkere i den myldrende dagens trafikk.
En annen fordel med transportøren var at den betydelige bæreevnen og de lave driftskostnadene gjorde transportutgiftene lave, og det kunne videre stole på ansatte fra 15 år - de såkalte leveringsguttene.
I 1961 ble den nye mopedbilen Partner utstedt, så vel som den nye transportøren moped Packi.
I 1964 ble en oppdatert versjon av mopedbilen Partner presentert, og den nye modellen ble kalt Shopper.
På det tidspunktet hadde virksomheten 35 ansatte og topp kapasitet til å utstede 50 Shoppere ukentlig.
Samme år går direktør Larsson plutselig bort, og manager Bengt Hägglund utnevnes til hans etterfølger.
Noen datoer:
1965 Monark 1189 ”Gröna”
1987 Bærer 1188/1189
1989 Packy 2
I 1994 startet produksjonen av den første Packy Electronic
1994 Shopper og Partner er tatt ut av produksjonen
1995 Syklusproduksjon selges til Monark i Varberg og samtidig kjøpes mopedproduksjonen av Norsjö Mekaniska AB fra de ovennevnte foretakene.
1996 Norsjö Carrier 1187 & 1197
2003 Norsjö Carrier 4-takts og Electric
-
Produksjon - 1964 — 1970 (Antatt av NVM.)
- Produsent Norsjö Mek. Verkstads AB, sikker
- Production place Sverige Forshaga sikker
-
Downloads
- File attachments Reklame 94895
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-12005
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published October 18, 2019
- Date updated February 13, 2024
- DIMU-CODE 021028425617
- UUID 9af8a998-5d69-4ba6-b646-263de98f15e0
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».