1
8
100
Motorsag av typen Solo 70 påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi, f. eks. er deksel over sylinderen av plast. Saga har stående sylinder med eksospotte (lyddemper) i front. Bensintank og oljetank er plassert i bakkant av sagkroppen (bensin på venstre side, olje på høyre side). Forgasseren er montert rett ved bensintanken. Dekselet som dekker motoren (sylinderen) er festet med en mutter og er dermed lett å løsne og feste. Sagas fremre bøyle er festet til sagkroppens høyre side oppe og nede. Bøylen er polstret med grå gummi. Bakre håndtak er formet som pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtakete er på oversiden belagt med et blått plast-/gummibelegg. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 70 kubikkcentimeter Effekt: 5 hestekrefeter Vekt: 10 kg Saga trenger oljeblandet bensin i blandingsforholdet 1:25.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Solo 70 påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi, f. eks. er deksel over sylinderen av plast. Saga har stående sylinder med eksospotte (lyddemper) i front. Bensintank og oljetank er plassert i bakkant av sagkroppen (bensin på venstre side, olje på høyre side). Forgasseren er montert rett ved bensintanken. Dekselet som dekker motoren (sylinderen) er festet med en mutter og er dermed lett å løsne og feste. Sagas fremre bøyle er festet til sagkroppens høyre side oppe og nede. Bøylen er polstret med grå gummi. Bakre håndtak er formet som pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtakete er på oversiden belagt med et blått plast-/gummibelegg. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 70 kubikkcentimeter Effekt: 5 hestekrefeter Vekt: 10 kg Saga trenger oljeblandet bensin i blandingsforholdet 1:25.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Solo 70 påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi, f. eks. er deksel over sylinderen av plast. Saga har stående sylinder med eksospotte (lyddemper) i front. Bensintank og oljetank er plassert i bakkant av sagkroppen (bensin på venstre side, olje på høyre side). Forgasseren er montert rett ved bensintanken. Dekselet som dekker motoren (sylinderen) er festet med en mutter og er dermed lett å løsne og feste. Sagas fremre bøyle er festet til sagkroppens høyre side oppe og nede. Bøylen er polstret med grå gummi. Bakre håndtak er formet som pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtakete er på oversiden belagt med et blått plast-/gummibelegg. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 70 kubikkcentimeter Effekt: 5 hestekrefeter Vekt: 10 kg Saga trenger oljeblandet bensin i blandingsforholdet 1:25.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Solo 70 påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi, f. eks. er deksel over sylinderen av plast. Saga har stående sylinder med eksospotte (lyddemper) i front. Bensintank og oljetank er plassert i bakkant av sagkroppen (bensin på venstre side, olje på høyre side). Forgasseren er montert rett ved bensintanken. Dekselet som dekker motoren (sylinderen) er festet med en mutter og er dermed lett å løsne og feste. Sagas fremre bøyle er festet til sagkroppens høyre side oppe og nede. Bøylen er polstret med grå gummi. Bakre håndtak er formet som pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtakete er på oversiden belagt med et blått plast-/gummibelegg. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 70 kubikkcentimeter Effekt: 5 hestekrefeter Vekt: 10 kg Saga trenger oljeblandet bensin i blandingsforholdet 1:25.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Solo 70 påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi, f. eks. er deksel over sylinderen av plast. Saga har stående sylinder med eksospotte (lyddemper) i front. Bensintank og oljetank er plassert i bakkant av sagkroppen (bensin på venstre side, olje på høyre side). Forgasseren er montert rett ved bensintanken. Dekselet som dekker motoren (sylinderen) er festet med en mutter og er dermed lett å løsne og feste. Sagas fremre bøyle er festet til sagkroppens høyre side oppe og nede. Bøylen er polstret med grå gummi. Bakre håndtak er formet som pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtakete er på oversiden belagt med et blått plast-/gummibelegg. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 70 kubikkcentimeter Effekt: 5 hestekrefeter Vekt: 10 kg Saga trenger oljeblandet bensin i blandingsforholdet 1:25.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Solo 70 påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi, f. eks. er deksel over sylinderen av plast. Saga har stående sylinder med eksospotte (lyddemper) i front. Bensintank og oljetank er plassert i bakkant av sagkroppen (bensin på venstre side, olje på høyre side). Forgasseren er montert rett ved bensintanken. Dekselet som dekker motoren (sylinderen) er festet med en mutter og er dermed lett å løsne og feste. Sagas fremre bøyle er festet til sagkroppens høyre side oppe og nede. Bøylen er polstret med grå gummi. Bakre håndtak er formet som pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtakete er på oversiden belagt med et blått plast-/gummibelegg. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 70 kubikkcentimeter Effekt: 5 hestekrefeter Vekt: 10 kg Saga trenger oljeblandet bensin i blandingsforholdet 1:25.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Solo 70 påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi, f. eks. er deksel over sylinderen av plast. Saga har stående sylinder med eksospotte (lyddemper) i front. Bensintank og oljetank er plassert i bakkant av sagkroppen (bensin på venstre side, olje på høyre side). Forgasseren er montert rett ved bensintanken. Dekselet som dekker motoren (sylinderen) er festet med en mutter og er dermed lett å løsne og feste. Sagas fremre bøyle er festet til sagkroppens høyre side oppe og nede. Bøylen er polstret med grå gummi. Bakre håndtak er formet som pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtakete er på oversiden belagt med et blått plast-/gummibelegg. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 70 kubikkcentimeter Effekt: 5 hestekrefeter Vekt: 10 kg Saga trenger oljeblandet bensin i blandingsforholdet 1:25.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Solo 70 påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi, f. eks. er deksel over sylinderen av plast. Saga har stående sylinder med eksospotte (lyddemper) i front. Bensintank og oljetank er plassert i bakkant av sagkroppen (bensin på venstre side, olje på høyre side). Forgasseren er montert rett ved bensintanken. Dekselet som dekker motoren (sylinderen) er festet med en mutter og er dermed lett å løsne og feste. Sagas fremre bøyle er festet til sagkroppens høyre side oppe og nede. Bøylen er polstret med grå gummi. Bakre håndtak er formet som pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtakete er på oversiden belagt med et blått plast-/gummibelegg. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 70 kubikkcentimeter Effekt: 5 hestekrefeter Vekt: 10 kg Saga trenger oljeblandet bensin i blandingsforholdet 1:25.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo