1
8
100
Motorsag av merket Solo med typebetegnelse 60130. (Registrator har ingen annen betegnelse på saga enn det som kommer fram på det pånaglete metallskiltet oppå sagkroppen, like ved stoppbryteren og fra nettstedene www.oldtimer-schmiede.de og http://wiki.motorsaegen-portal.de/wiki/SOLO_-_MOTORS%C3%84GEN_VON_1958_-_2014#Solo_ohne_Bremse. Det er ut fra disse grunn til å tro at SJF.13999 er Solo modell 50 eller 630. ) Saga har påmontert sverd, sagkjede og barkstøtte. For registrator ser den ut til å være komplett, men lokket til bensintanken lar seg ikke feste skikkelig. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi. Saga har stående sylinder helt i front på sagkroppen, tennplugg på toppen av sylinderen. Eksospotta (lyddemperen) er plassert under sylinderen, på undersiden av sagkroppen. Oljetanken er plassert på høyre side av saga, bensintanken i bakkant (venstre side). Fremre håndtaksbøyle, stålrørsbøyle, har to festepunkter på undersiden av sagkroppen. Oppe er den festet med to skruer i motorkroppens høyre side. Bøylen er polstret/overtrukket med er svart gummibelegg. Bakre håndtak er utformet som et pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtaket er overtrukket med svart gummi. Sagas stoppknapp gjenfinnes rett foran håndtaket. Dekselet, merket med SOLO, over forgasseren og deler av sylinderen er festet med to muttere. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 50 kubikkcentimeter Effekt: 3,5 hestekrefeter Vekt: 8,5 kg
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av merket Solo med typebetegnelse 60130. (Registrator har ingen annen betegnelse på saga enn det som kommer fram på det pånaglete metallskiltet oppå sagkroppen, like ved stoppbryteren og fra nettstedene www.oldtimer-schmiede.de og http://wiki.motorsaegen-portal.de/wiki/SOLO_-_MOTORS%C3%84GEN_VON_1958_-_2014#Solo_ohne_Bremse. Det er ut fra disse grunn til å tro at SJF.13999 er Solo modell 50 eller 630. ) Saga har påmontert sverd, sagkjede og barkstøtte. For registrator ser den ut til å være komplett, men lokket til bensintanken lar seg ikke feste skikkelig. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi. Saga har stående sylinder helt i front på sagkroppen, tennplugg på toppen av sylinderen. Eksospotta (lyddemperen) er plassert under sylinderen, på undersiden av sagkroppen. Oljetanken er plassert på høyre side av saga, bensintanken i bakkant (venstre side). Fremre håndtaksbøyle, stålrørsbøyle, har to festepunkter på undersiden av sagkroppen. Oppe er den festet med to skruer i motorkroppens høyre side. Bøylen er polstret/overtrukket med er svart gummibelegg. Bakre håndtak er utformet som et pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtaket er overtrukket med svart gummi. Sagas stoppknapp gjenfinnes rett foran håndtaket. Dekselet, merket med SOLO, over forgasseren og deler av sylinderen er festet med to muttere. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 50 kubikkcentimeter Effekt: 3,5 hestekrefeter Vekt: 8,5 kg
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av merket Solo med typebetegnelse 60130. (Registrator har ingen annen betegnelse på saga enn det som kommer fram på det pånaglete metallskiltet oppå sagkroppen, like ved stoppbryteren og fra nettstedene www.oldtimer-schmiede.de og http://wiki.motorsaegen-portal.de/wiki/SOLO_-_MOTORS%C3%84GEN_VON_1958_-_2014#Solo_ohne_Bremse. Det er ut fra disse grunn til å tro at SJF.13999 er Solo modell 50 eller 630. ) Saga har påmontert sverd, sagkjede og barkstøtte. For registrator ser den ut til å være komplett, men lokket til bensintanken lar seg ikke feste skikkelig. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi. Saga har stående sylinder helt i front på sagkroppen, tennplugg på toppen av sylinderen. Eksospotta (lyddemperen) er plassert under sylinderen, på undersiden av sagkroppen. Oljetanken er plassert på høyre side av saga, bensintanken i bakkant (venstre side). Fremre håndtaksbøyle, stålrørsbøyle, har to festepunkter på undersiden av sagkroppen. Oppe er den festet med to skruer i motorkroppens høyre side. Bøylen er polstret/overtrukket med er svart gummibelegg. Bakre håndtak er utformet som et pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtaket er overtrukket med svart gummi. Sagas stoppknapp gjenfinnes rett foran håndtaket. Dekselet, merket med SOLO, over forgasseren og deler av sylinderen er festet med to muttere. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 50 kubikkcentimeter Effekt: 3,5 hestekrefeter Vekt: 8,5 kg
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av merket Solo med typebetegnelse 60130. (Registrator har ingen annen betegnelse på saga enn det som kommer fram på det pånaglete metallskiltet oppå sagkroppen, like ved stoppbryteren og fra nettstedene www.oldtimer-schmiede.de og http://wiki.motorsaegen-portal.de/wiki/SOLO_-_MOTORS%C3%84GEN_VON_1958_-_2014#Solo_ohne_Bremse. Det er ut fra disse grunn til å tro at SJF.13999 er Solo modell 50 eller 630. ) Saga har påmontert sverd, sagkjede og barkstøtte. For registrator ser den ut til å være komplett, men lokket til bensintanken lar seg ikke feste skikkelig. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi. Saga har stående sylinder helt i front på sagkroppen, tennplugg på toppen av sylinderen. Eksospotta (lyddemperen) er plassert under sylinderen, på undersiden av sagkroppen. Oljetanken er plassert på høyre side av saga, bensintanken i bakkant (venstre side). Fremre håndtaksbøyle, stålrørsbøyle, har to festepunkter på undersiden av sagkroppen. Oppe er den festet med to skruer i motorkroppens høyre side. Bøylen er polstret/overtrukket med er svart gummibelegg. Bakre håndtak er utformet som et pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtaket er overtrukket med svart gummi. Sagas stoppknapp gjenfinnes rett foran håndtaket. Dekselet, merket med SOLO, over forgasseren og deler av sylinderen er festet med to muttere. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 50 kubikkcentimeter Effekt: 3,5 hestekrefeter Vekt: 8,5 kg
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av merket Solo med typebetegnelse 60130. (Registrator har ingen annen betegnelse på saga enn det som kommer fram på det pånaglete metallskiltet oppå sagkroppen, like ved stoppbryteren og fra nettstedene www.oldtimer-schmiede.de og http://wiki.motorsaegen-portal.de/wiki/SOLO_-_MOTORS%C3%84GEN_VON_1958_-_2014#Solo_ohne_Bremse. Det er ut fra disse grunn til å tro at SJF.13999 er Solo modell 50 eller 630. ) Saga har påmontert sverd, sagkjede og barkstøtte. For registrator ser den ut til å være komplett, men lokket til bensintanken lar seg ikke feste skikkelig. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi. Saga har stående sylinder helt i front på sagkroppen, tennplugg på toppen av sylinderen. Eksospotta (lyddemperen) er plassert under sylinderen, på undersiden av sagkroppen. Oljetanken er plassert på høyre side av saga, bensintanken i bakkant (venstre side). Fremre håndtaksbøyle, stålrørsbøyle, har to festepunkter på undersiden av sagkroppen. Oppe er den festet med to skruer i motorkroppens høyre side. Bøylen er polstret/overtrukket med er svart gummibelegg. Bakre håndtak er utformet som et pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtaket er overtrukket med svart gummi. Sagas stoppknapp gjenfinnes rett foran håndtaket. Dekselet, merket med SOLO, over forgasseren og deler av sylinderen er festet med to muttere. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 50 kubikkcentimeter Effekt: 3,5 hestekrefeter Vekt: 8,5 kg
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av merket Solo med typebetegnelse 60130. (Registrator har ingen annen betegnelse på saga enn det som kommer fram på det pånaglete metallskiltet oppå sagkroppen, like ved stoppbryteren og fra nettstedene www.oldtimer-schmiede.de og http://wiki.motorsaegen-portal.de/wiki/SOLO_-_MOTORS%C3%84GEN_VON_1958_-_2014#Solo_ohne_Bremse. Det er ut fra disse grunn til å tro at SJF.13999 er Solo modell 50 eller 630. ) Saga har påmontert sverd, sagkjede og barkstøtte. For registrator ser den ut til å være komplett, men lokket til bensintanken lar seg ikke feste skikkelig. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi. Saga har stående sylinder helt i front på sagkroppen, tennplugg på toppen av sylinderen. Eksospotta (lyddemperen) er plassert under sylinderen, på undersiden av sagkroppen. Oljetanken er plassert på høyre side av saga, bensintanken i bakkant (venstre side). Fremre håndtaksbøyle, stålrørsbøyle, har to festepunkter på undersiden av sagkroppen. Oppe er den festet med to skruer i motorkroppens høyre side. Bøylen er polstret/overtrukket med er svart gummibelegg. Bakre håndtak er utformet som et pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtaket er overtrukket med svart gummi. Sagas stoppknapp gjenfinnes rett foran håndtaket. Dekselet, merket med SOLO, over forgasseren og deler av sylinderen er festet med to muttere. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 50 kubikkcentimeter Effekt: 3,5 hestekrefeter Vekt: 8,5 kg
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av merket Solo med typebetegnelse 60130. (Registrator har ingen annen betegnelse på saga enn det som kommer fram på det pånaglete metallskiltet oppå sagkroppen, like ved stoppbryteren og fra nettstedene www.oldtimer-schmiede.de og http://wiki.motorsaegen-portal.de/wiki/SOLO_-_MOTORS%C3%84GEN_VON_1958_-_2014#Solo_ohne_Bremse. Det er ut fra disse grunn til å tro at SJF.13999 er Solo modell 50 eller 630. ) Saga har påmontert sverd, sagkjede og barkstøtte. For registrator ser den ut til å være komplett, men lokket til bensintanken lar seg ikke feste skikkelig. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi. Saga har stående sylinder helt i front på sagkroppen, tennplugg på toppen av sylinderen. Eksospotta (lyddemperen) er plassert under sylinderen, på undersiden av sagkroppen. Oljetanken er plassert på høyre side av saga, bensintanken i bakkant (venstre side). Fremre håndtaksbøyle, stålrørsbøyle, har to festepunkter på undersiden av sagkroppen. Oppe er den festet med to skruer i motorkroppens høyre side. Bøylen er polstret/overtrukket med er svart gummibelegg. Bakre håndtak er utformet som et pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtaket er overtrukket med svart gummi. Sagas stoppknapp gjenfinnes rett foran håndtaket. Dekselet, merket med SOLO, over forgasseren og deler av sylinderen er festet med to muttere. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 50 kubikkcentimeter Effekt: 3,5 hestekrefeter Vekt: 8,5 kg
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av merket Solo med typebetegnelse 60130. (Registrator har ingen annen betegnelse på saga enn det som kommer fram på det pånaglete metallskiltet oppå sagkroppen, like ved stoppbryteren og fra nettstedene www.oldtimer-schmiede.de og http://wiki.motorsaegen-portal.de/wiki/SOLO_-_MOTORS%C3%84GEN_VON_1958_-_2014#Solo_ohne_Bremse. Det er ut fra disse grunn til å tro at SJF.13999 er Solo modell 50 eller 630. ) Saga har påmontert sverd, sagkjede og barkstøtte. For registrator ser den ut til å være komplett, men lokket til bensintanken lar seg ikke feste skikkelig. Dekselene som omslutter sagkroppen er påført blå lakk. Saga er utstyrt med mebranforgasser og den har direktedrevet kjede. Membranforgasseren gjorde det enklere å endre sagas posisjon, for eksempel fra kappe- til fellestilling, uten at motoren ble kvalt, stoppet. Direktedrevet kjede vil si motorkraften oveføres direkte fra veivakselen til sagkjedet, drivhjulet for for sagkjedet sitter på veivakselen forbundet med en clutch/kløtsj, sentrifugalclutch. (Se boka Motorsaga, Oslo 1963). Sagas komponenter er i hovedsak laget av metall: stål, aluminium og støpegods. Noen deler er laget av plastmateriale og gummi. Saga har stående sylinder helt i front på sagkroppen, tennplugg på toppen av sylinderen. Eksospotta (lyddemperen) er plassert under sylinderen, på undersiden av sagkroppen. Oljetanken er plassert på høyre side av saga, bensintanken i bakkant (venstre side). Fremre håndtaksbøyle, stålrørsbøyle, har to festepunkter på undersiden av sagkroppen. Oppe er den festet med to skruer i motorkroppens høyre side. Bøylen er polstret/overtrukket med er svart gummibelegg. Bakre håndtak er utformet som et pistolgrep med gasshendel montert i håndtaket. Håndtaket er overtrukket med svart gummi. Sagas stoppknapp gjenfinnes rett foran håndtaket. Dekselet, merket med SOLO, over forgasseren og deler av sylinderen er festet med to muttere. Ut fra medfølgende lapp til saga og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner: Sylindervolum (slagvolum): 50 kubikkcentimeter Effekt: 3,5 hestekrefeter Vekt: 8,5 kg
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo