1
9
100
Motorsag av typen Stihl 026 beregnet for en person, enmannssag, med påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Stramming av sagkjedet skjer på denne sagmodellen rett inn fra siden på høyre sidedeksel. Forgassersystemet (membranforgasseren) kan snus i ulike vinkler uten at det påvirker motorens gang. Dermed kan saga brukes til felling, kapping og kvisting uten at motoren stopper. Foran fremre håndtaksbøyle er det påmontert en svart vernebøyle/verneskjerm for venstre hånd. Kjedebremsen utløses når bøylen presses fremover og om saga gjør et uventet kast (tilbakeslag). Saga er blant annet utstyrt med varme i håndtakene og en dekompresjonsventil. Ventilen, som er plassert oppå toppen av sylinderen, reduserer kompresjonstrykket i sylinderen slik at motstanden reduseres under start av saga. Sags komponenter er i hovedsak utført i stål, aluminium og presstøpte metallegeringer. Det er også endel komponenter i plast og gummi. Saga har stående sylinder med eksospotte, lydpotte, (lyddemper) i front. Påfylling for bensin på venstre side bak på sagkroppen, tanken er plassert bak motoren. Kjedeoljetanken gjenfinnes foran på motorkroppen med påfylling på venstre side. Fremre håndtaksbøyle, som omslutter sagkroppen, er innfestet under sagkroppen på venstre side. På høyre side er den skrudd fast til sagkroppen rett bak bak sidedekselet. Bryter for varmen i håndtaket gjenfinnes mellom skruene for innfesting av bøylen i sagkroppen. Bøylen er polstret med et svart riflete gummibelegg. Bakre håndtak, som er utformet som et pistolgrep, har gasshendel og gassperre i montert i håndtaket. Håndtaket har også høyrehåndsvern. Saga er avvibrert med gummielementer som reduserer vibrasjonene fra sagkroppen og sagkjedet til håndtakene. Stoppknappen gjenfinnes rett ved siden av det bakre håndtaket. Knappen har tre funksjoner: stopp, choke og halvgass. Tilgang til forgasserens justeringsdyser fås på høyre side av sagkroppen, rett ved siden av luftfilterdekselet. Fra en medfølgede lapp til og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner for saga: Motor: Totaktsmotor Sylindervolum: 48,7 kubikkcentimeter. Ytelse: 3,5 hestekrefter. Vekt: 5,7 kg. Drivstofftank: 0,47 liter. Oljetank: 0,32 liter. For en teknisk beskrivelse av saga se vedlagt fil under fanen "Referanser til filer".
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Stihl 026 beregnet for en person, enmannssag, med påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Stramming av sagkjedet skjer på denne sagmodellen rett inn fra siden på høyre sidedeksel. Forgassersystemet (membranforgasseren) kan snus i ulike vinkler uten at det påvirker motorens gang. Dermed kan saga brukes til felling, kapping og kvisting uten at motoren stopper. Foran fremre håndtaksbøyle er det påmontert en svart vernebøyle/verneskjerm for venstre hånd. Kjedebremsen utløses når bøylen presses fremover og om saga gjør et uventet kast (tilbakeslag). Saga er blant annet utstyrt med varme i håndtakene og en dekompresjonsventil. Ventilen, som er plassert oppå toppen av sylinderen, reduserer kompresjonstrykket i sylinderen slik at motstanden reduseres under start av saga. Sags komponenter er i hovedsak utført i stål, aluminium og presstøpte metallegeringer. Det er også endel komponenter i plast og gummi. Saga har stående sylinder med eksospotte, lydpotte, (lyddemper) i front. Påfylling for bensin på venstre side bak på sagkroppen, tanken er plassert bak motoren. Kjedeoljetanken gjenfinnes foran på motorkroppen med påfylling på venstre side. Fremre håndtaksbøyle, som omslutter sagkroppen, er innfestet under sagkroppen på venstre side. På høyre side er den skrudd fast til sagkroppen rett bak bak sidedekselet. Bryter for varmen i håndtaket gjenfinnes mellom skruene for innfesting av bøylen i sagkroppen. Bøylen er polstret med et svart riflete gummibelegg. Bakre håndtak, som er utformet som et pistolgrep, har gasshendel og gassperre i montert i håndtaket. Håndtaket har også høyrehåndsvern. Saga er avvibrert med gummielementer som reduserer vibrasjonene fra sagkroppen og sagkjedet til håndtakene. Stoppknappen gjenfinnes rett ved siden av det bakre håndtaket. Knappen har tre funksjoner: stopp, choke og halvgass. Tilgang til forgasserens justeringsdyser fås på høyre side av sagkroppen, rett ved siden av luftfilterdekselet. Fra en medfølgede lapp til og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner for saga: Motor: Totaktsmotor Sylindervolum: 48,7 kubikkcentimeter. Ytelse: 3,5 hestekrefter. Vekt: 5,7 kg. Drivstofftank: 0,47 liter. Oljetank: 0,32 liter. For en teknisk beskrivelse av saga se vedlagt fil under fanen "Referanser til filer".
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Stihl 026 beregnet for en person, enmannssag, med påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Stramming av sagkjedet skjer på denne sagmodellen rett inn fra siden på høyre sidedeksel. Forgassersystemet (membranforgasseren) kan snus i ulike vinkler uten at det påvirker motorens gang. Dermed kan saga brukes til felling, kapping og kvisting uten at motoren stopper. Foran fremre håndtaksbøyle er det påmontert en svart vernebøyle/verneskjerm for venstre hånd. Kjedebremsen utløses når bøylen presses fremover og om saga gjør et uventet kast (tilbakeslag). Saga er blant annet utstyrt med varme i håndtakene og en dekompresjonsventil. Ventilen, som er plassert oppå toppen av sylinderen, reduserer kompresjonstrykket i sylinderen slik at motstanden reduseres under start av saga. Sags komponenter er i hovedsak utført i stål, aluminium og presstøpte metallegeringer. Det er også endel komponenter i plast og gummi. Saga har stående sylinder med eksospotte, lydpotte, (lyddemper) i front. Påfylling for bensin på venstre side bak på sagkroppen, tanken er plassert bak motoren. Kjedeoljetanken gjenfinnes foran på motorkroppen med påfylling på venstre side. Fremre håndtaksbøyle, som omslutter sagkroppen, er innfestet under sagkroppen på venstre side. På høyre side er den skrudd fast til sagkroppen rett bak bak sidedekselet. Bryter for varmen i håndtaket gjenfinnes mellom skruene for innfesting av bøylen i sagkroppen. Bøylen er polstret med et svart riflete gummibelegg. Bakre håndtak, som er utformet som et pistolgrep, har gasshendel og gassperre i montert i håndtaket. Håndtaket har også høyrehåndsvern. Saga er avvibrert med gummielementer som reduserer vibrasjonene fra sagkroppen og sagkjedet til håndtakene. Stoppknappen gjenfinnes rett ved siden av det bakre håndtaket. Knappen har tre funksjoner: stopp, choke og halvgass. Tilgang til forgasserens justeringsdyser fås på høyre side av sagkroppen, rett ved siden av luftfilterdekselet. Fra en medfølgede lapp til og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner for saga: Motor: Totaktsmotor Sylindervolum: 48,7 kubikkcentimeter. Ytelse: 3,5 hestekrefter. Vekt: 5,7 kg. Drivstofftank: 0,47 liter. Oljetank: 0,32 liter. For en teknisk beskrivelse av saga se vedlagt fil under fanen "Referanser til filer".
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Stihl 026 beregnet for en person, enmannssag, med påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Stramming av sagkjedet skjer på denne sagmodellen rett inn fra siden på høyre sidedeksel. Forgassersystemet (membranforgasseren) kan snus i ulike vinkler uten at det påvirker motorens gang. Dermed kan saga brukes til felling, kapping og kvisting uten at motoren stopper. Foran fremre håndtaksbøyle er det påmontert en svart vernebøyle/verneskjerm for venstre hånd. Kjedebremsen utløses når bøylen presses fremover og om saga gjør et uventet kast (tilbakeslag). Saga er blant annet utstyrt med varme i håndtakene og en dekompresjonsventil. Ventilen, som er plassert oppå toppen av sylinderen, reduserer kompresjonstrykket i sylinderen slik at motstanden reduseres under start av saga. Sags komponenter er i hovedsak utført i stål, aluminium og presstøpte metallegeringer. Det er også endel komponenter i plast og gummi. Saga har stående sylinder med eksospotte, lydpotte, (lyddemper) i front. Påfylling for bensin på venstre side bak på sagkroppen, tanken er plassert bak motoren. Kjedeoljetanken gjenfinnes foran på motorkroppen med påfylling på venstre side. Fremre håndtaksbøyle, som omslutter sagkroppen, er innfestet under sagkroppen på venstre side. På høyre side er den skrudd fast til sagkroppen rett bak bak sidedekselet. Bryter for varmen i håndtaket gjenfinnes mellom skruene for innfesting av bøylen i sagkroppen. Bøylen er polstret med et svart riflete gummibelegg. Bakre håndtak, som er utformet som et pistolgrep, har gasshendel og gassperre i montert i håndtaket. Håndtaket har også høyrehåndsvern. Saga er avvibrert med gummielementer som reduserer vibrasjonene fra sagkroppen og sagkjedet til håndtakene. Stoppknappen gjenfinnes rett ved siden av det bakre håndtaket. Knappen har tre funksjoner: stopp, choke og halvgass. Tilgang til forgasserens justeringsdyser fås på høyre side av sagkroppen, rett ved siden av luftfilterdekselet. Fra en medfølgede lapp til og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner for saga: Motor: Totaktsmotor Sylindervolum: 48,7 kubikkcentimeter. Ytelse: 3,5 hestekrefter. Vekt: 5,7 kg. Drivstofftank: 0,47 liter. Oljetank: 0,32 liter. For en teknisk beskrivelse av saga se vedlagt fil under fanen "Referanser til filer".
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Stihl 026 beregnet for en person, enmannssag, med påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Stramming av sagkjedet skjer på denne sagmodellen rett inn fra siden på høyre sidedeksel. Forgassersystemet (membranforgasseren) kan snus i ulike vinkler uten at det påvirker motorens gang. Dermed kan saga brukes til felling, kapping og kvisting uten at motoren stopper. Foran fremre håndtaksbøyle er det påmontert en svart vernebøyle/verneskjerm for venstre hånd. Kjedebremsen utløses når bøylen presses fremover og om saga gjør et uventet kast (tilbakeslag). Saga er blant annet utstyrt med varme i håndtakene og en dekompresjonsventil. Ventilen, som er plassert oppå toppen av sylinderen, reduserer kompresjonstrykket i sylinderen slik at motstanden reduseres under start av saga. Sags komponenter er i hovedsak utført i stål, aluminium og presstøpte metallegeringer. Det er også endel komponenter i plast og gummi. Saga har stående sylinder med eksospotte, lydpotte, (lyddemper) i front. Påfylling for bensin på venstre side bak på sagkroppen, tanken er plassert bak motoren. Kjedeoljetanken gjenfinnes foran på motorkroppen med påfylling på venstre side. Fremre håndtaksbøyle, som omslutter sagkroppen, er innfestet under sagkroppen på venstre side. På høyre side er den skrudd fast til sagkroppen rett bak bak sidedekselet. Bryter for varmen i håndtaket gjenfinnes mellom skruene for innfesting av bøylen i sagkroppen. Bøylen er polstret med et svart riflete gummibelegg. Bakre håndtak, som er utformet som et pistolgrep, har gasshendel og gassperre i montert i håndtaket. Håndtaket har også høyrehåndsvern. Saga er avvibrert med gummielementer som reduserer vibrasjonene fra sagkroppen og sagkjedet til håndtakene. Stoppknappen gjenfinnes rett ved siden av det bakre håndtaket. Knappen har tre funksjoner: stopp, choke og halvgass. Tilgang til forgasserens justeringsdyser fås på høyre side av sagkroppen, rett ved siden av luftfilterdekselet. Fra en medfølgede lapp til og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner for saga: Motor: Totaktsmotor Sylindervolum: 48,7 kubikkcentimeter. Ytelse: 3,5 hestekrefter. Vekt: 5,7 kg. Drivstofftank: 0,47 liter. Oljetank: 0,32 liter. For en teknisk beskrivelse av saga se vedlagt fil under fanen "Referanser til filer".
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Stihl 026 beregnet for en person, enmannssag, med påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Stramming av sagkjedet skjer på denne sagmodellen rett inn fra siden på høyre sidedeksel. Forgassersystemet (membranforgasseren) kan snus i ulike vinkler uten at det påvirker motorens gang. Dermed kan saga brukes til felling, kapping og kvisting uten at motoren stopper. Foran fremre håndtaksbøyle er det påmontert en svart vernebøyle/verneskjerm for venstre hånd. Kjedebremsen utløses når bøylen presses fremover og om saga gjør et uventet kast (tilbakeslag). Saga er blant annet utstyrt med varme i håndtakene og en dekompresjonsventil. Ventilen, som er plassert oppå toppen av sylinderen, reduserer kompresjonstrykket i sylinderen slik at motstanden reduseres under start av saga. Sags komponenter er i hovedsak utført i stål, aluminium og presstøpte metallegeringer. Det er også endel komponenter i plast og gummi. Saga har stående sylinder med eksospotte, lydpotte, (lyddemper) i front. Påfylling for bensin på venstre side bak på sagkroppen, tanken er plassert bak motoren. Kjedeoljetanken gjenfinnes foran på motorkroppen med påfylling på venstre side. Fremre håndtaksbøyle, som omslutter sagkroppen, er innfestet under sagkroppen på venstre side. På høyre side er den skrudd fast til sagkroppen rett bak bak sidedekselet. Bryter for varmen i håndtaket gjenfinnes mellom skruene for innfesting av bøylen i sagkroppen. Bøylen er polstret med et svart riflete gummibelegg. Bakre håndtak, som er utformet som et pistolgrep, har gasshendel og gassperre i montert i håndtaket. Håndtaket har også høyrehåndsvern. Saga er avvibrert med gummielementer som reduserer vibrasjonene fra sagkroppen og sagkjedet til håndtakene. Stoppknappen gjenfinnes rett ved siden av det bakre håndtaket. Knappen har tre funksjoner: stopp, choke og halvgass. Tilgang til forgasserens justeringsdyser fås på høyre side av sagkroppen, rett ved siden av luftfilterdekselet. Fra en medfølgede lapp til og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner for saga: Motor: Totaktsmotor Sylindervolum: 48,7 kubikkcentimeter. Ytelse: 3,5 hestekrefter. Vekt: 5,7 kg. Drivstofftank: 0,47 liter. Oljetank: 0,32 liter. For en teknisk beskrivelse av saga se vedlagt fil under fanen "Referanser til filer".
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Stihl 026 beregnet for en person, enmannssag, med påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Stramming av sagkjedet skjer på denne sagmodellen rett inn fra siden på høyre sidedeksel. Forgassersystemet (membranforgasseren) kan snus i ulike vinkler uten at det påvirker motorens gang. Dermed kan saga brukes til felling, kapping og kvisting uten at motoren stopper. Foran fremre håndtaksbøyle er det påmontert en svart vernebøyle/verneskjerm for venstre hånd. Kjedebremsen utløses når bøylen presses fremover og om saga gjør et uventet kast (tilbakeslag). Saga er blant annet utstyrt med varme i håndtakene og en dekompresjonsventil. Ventilen, som er plassert oppå toppen av sylinderen, reduserer kompresjonstrykket i sylinderen slik at motstanden reduseres under start av saga. Sags komponenter er i hovedsak utført i stål, aluminium og presstøpte metallegeringer. Det er også endel komponenter i plast og gummi. Saga har stående sylinder med eksospotte, lydpotte, (lyddemper) i front. Påfylling for bensin på venstre side bak på sagkroppen, tanken er plassert bak motoren. Kjedeoljetanken gjenfinnes foran på motorkroppen med påfylling på venstre side. Fremre håndtaksbøyle, som omslutter sagkroppen, er innfestet under sagkroppen på venstre side. På høyre side er den skrudd fast til sagkroppen rett bak bak sidedekselet. Bryter for varmen i håndtaket gjenfinnes mellom skruene for innfesting av bøylen i sagkroppen. Bøylen er polstret med et svart riflete gummibelegg. Bakre håndtak, som er utformet som et pistolgrep, har gasshendel og gassperre i montert i håndtaket. Håndtaket har også høyrehåndsvern. Saga er avvibrert med gummielementer som reduserer vibrasjonene fra sagkroppen og sagkjedet til håndtakene. Stoppknappen gjenfinnes rett ved siden av det bakre håndtaket. Knappen har tre funksjoner: stopp, choke og halvgass. Tilgang til forgasserens justeringsdyser fås på høyre side av sagkroppen, rett ved siden av luftfilterdekselet. Fra en medfølgede lapp til og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner for saga: Motor: Totaktsmotor Sylindervolum: 48,7 kubikkcentimeter. Ytelse: 3,5 hestekrefter. Vekt: 5,7 kg. Drivstofftank: 0,47 liter. Oljetank: 0,32 liter. For en teknisk beskrivelse av saga se vedlagt fil under fanen "Referanser til filer".
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Stihl 026 beregnet for en person, enmannssag, med påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Stramming av sagkjedet skjer på denne sagmodellen rett inn fra siden på høyre sidedeksel. Forgassersystemet (membranforgasseren) kan snus i ulike vinkler uten at det påvirker motorens gang. Dermed kan saga brukes til felling, kapping og kvisting uten at motoren stopper. Foran fremre håndtaksbøyle er det påmontert en svart vernebøyle/verneskjerm for venstre hånd. Kjedebremsen utløses når bøylen presses fremover og om saga gjør et uventet kast (tilbakeslag). Saga er blant annet utstyrt med varme i håndtakene og en dekompresjonsventil. Ventilen, som er plassert oppå toppen av sylinderen, reduserer kompresjonstrykket i sylinderen slik at motstanden reduseres under start av saga. Sags komponenter er i hovedsak utført i stål, aluminium og presstøpte metallegeringer. Det er også endel komponenter i plast og gummi. Saga har stående sylinder med eksospotte, lydpotte, (lyddemper) i front. Påfylling for bensin på venstre side bak på sagkroppen, tanken er plassert bak motoren. Kjedeoljetanken gjenfinnes foran på motorkroppen med påfylling på venstre side. Fremre håndtaksbøyle, som omslutter sagkroppen, er innfestet under sagkroppen på venstre side. På høyre side er den skrudd fast til sagkroppen rett bak bak sidedekselet. Bryter for varmen i håndtaket gjenfinnes mellom skruene for innfesting av bøylen i sagkroppen. Bøylen er polstret med et svart riflete gummibelegg. Bakre håndtak, som er utformet som et pistolgrep, har gasshendel og gassperre i montert i håndtaket. Håndtaket har også høyrehåndsvern. Saga er avvibrert med gummielementer som reduserer vibrasjonene fra sagkroppen og sagkjedet til håndtakene. Stoppknappen gjenfinnes rett ved siden av det bakre håndtaket. Knappen har tre funksjoner: stopp, choke og halvgass. Tilgang til forgasserens justeringsdyser fås på høyre side av sagkroppen, rett ved siden av luftfilterdekselet. Fra en medfølgede lapp til og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner for saga: Motor: Totaktsmotor Sylindervolum: 48,7 kubikkcentimeter. Ytelse: 3,5 hestekrefter. Vekt: 5,7 kg. Drivstofftank: 0,47 liter. Oljetank: 0,32 liter. For en teknisk beskrivelse av saga se vedlagt fil under fanen "Referanser til filer".
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Stihl 026 beregnet for en person, enmannssag, med påmontert sverd og sagkjede. For registrator ser saga ut til å være komplett. Stramming av sagkjedet skjer på denne sagmodellen rett inn fra siden på høyre sidedeksel. Forgassersystemet (membranforgasseren) kan snus i ulike vinkler uten at det påvirker motorens gang. Dermed kan saga brukes til felling, kapping og kvisting uten at motoren stopper. Foran fremre håndtaksbøyle er det påmontert en svart vernebøyle/verneskjerm for venstre hånd. Kjedebremsen utløses når bøylen presses fremover og om saga gjør et uventet kast (tilbakeslag). Saga er blant annet utstyrt med varme i håndtakene og en dekompresjonsventil. Ventilen, som er plassert oppå toppen av sylinderen, reduserer kompresjonstrykket i sylinderen slik at motstanden reduseres under start av saga. Sags komponenter er i hovedsak utført i stål, aluminium og presstøpte metallegeringer. Det er også endel komponenter i plast og gummi. Saga har stående sylinder med eksospotte, lydpotte, (lyddemper) i front. Påfylling for bensin på venstre side bak på sagkroppen, tanken er plassert bak motoren. Kjedeoljetanken gjenfinnes foran på motorkroppen med påfylling på venstre side. Fremre håndtaksbøyle, som omslutter sagkroppen, er innfestet under sagkroppen på venstre side. På høyre side er den skrudd fast til sagkroppen rett bak bak sidedekselet. Bryter for varmen i håndtaket gjenfinnes mellom skruene for innfesting av bøylen i sagkroppen. Bøylen er polstret med et svart riflete gummibelegg. Bakre håndtak, som er utformet som et pistolgrep, har gasshendel og gassperre i montert i håndtaket. Håndtaket har også høyrehåndsvern. Saga er avvibrert med gummielementer som reduserer vibrasjonene fra sagkroppen og sagkjedet til håndtakene. Stoppknappen gjenfinnes rett ved siden av det bakre håndtaket. Knappen har tre funksjoner: stopp, choke og halvgass. Tilgang til forgasserens justeringsdyser fås på høyre side av sagkroppen, rett ved siden av luftfilterdekselet. Fra en medfølgede lapp til og andre kilder gjengis det her noen tekniske spesifikasjoner for saga: Motor: Totaktsmotor Sylindervolum: 48,7 kubikkcentimeter. Ytelse: 3,5 hestekrefter. Vekt: 5,7 kg. Drivstofftank: 0,47 liter. Oljetank: 0,32 liter. For en teknisk beskrivelse av saga se vedlagt fil under fanen "Referanser til filer".
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo