1
7
100
Motorsag av typen Husqvarna 344 FG med fellepute. Saga har påmontert sverd og sagkjede. Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og med flere deler i plast, bakelitt og gummi. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med svart riflete gummi. Oljepåfyllingen er plassert på venstre side av sagkroppen, lengst fram ved eksospotta. Bensintanken henger sammen bakre håndtak, påfylling på venstre side. Chokehendel, stoppbryter og det som muligens er bryter for varme håndtak, er plassert i på baksiden av sagkroppen. Dyser for justering av forgasseren gjenfinnes på venstre side av toppdekselet. Lengre fram på venstre side av toppdekselet, er det påklistret en lapp med teksten: "344 FG M/Fellepute". Ut fra boka "Motorsager i Norge" oppgis saga å ha en vekt på 6,3 kg og en effekt på cirka 3 hestekrefter. Fellepute/presspute (beskrivelsen er hentet fra SJF.13888):Tilleggsutstyr påkoblet saga til hjelp under felling. Pressputa/felleputa kunne erstatte bruken av brytejern/fellespett. Utstyret består av en slange, hurtigkobling og pute. Puta har en tilnærmet rektangulær form, cirka 20 x 15 cm. Puta er laget av fiberarmert gummi. Selve puta er festet til en ramme bestående av to metallskinner i ene enden og en metalltråd som omslutter på tre sider. Til puta er det koblet en svart slange med hurtigkobling. Disse enhetene har en lengde på cirka cirka 1 meter. Slangen med hurtigkobling festes til en regulator på saga. Denne regulatoren er koblet til sagas motor inn ved starthuset. Det overføres "gass" fra sagas motor, sylinder, til puta som blåses opp som en ballong. Puta stikkes inn i felleskåret, slangen kobles på saga, og brukeren trykker på knappen slik at den fylles med "gass" og dermed hjelper treet i fallretningen.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 344 FG med fellepute. Saga har påmontert sverd og sagkjede. Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og med flere deler i plast, bakelitt og gummi. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med svart riflete gummi. Oljepåfyllingen er plassert på venstre side av sagkroppen, lengst fram ved eksospotta. Bensintanken henger sammen bakre håndtak, påfylling på venstre side. Chokehendel, stoppbryter og det som muligens er bryter for varme håndtak, er plassert i på baksiden av sagkroppen. Dyser for justering av forgasseren gjenfinnes på venstre side av toppdekselet. Lengre fram på venstre side av toppdekselet, er det påklistret en lapp med teksten: "344 FG M/Fellepute". Ut fra boka "Motorsager i Norge" oppgis saga å ha en vekt på 6,3 kg og en effekt på cirka 3 hestekrefter. Fellepute/presspute (beskrivelsen er hentet fra SJF.13888):Tilleggsutstyr påkoblet saga til hjelp under felling. Pressputa/felleputa kunne erstatte bruken av brytejern/fellespett. Utstyret består av en slange, hurtigkobling og pute. Puta har en tilnærmet rektangulær form, cirka 20 x 15 cm. Puta er laget av fiberarmert gummi. Selve puta er festet til en ramme bestående av to metallskinner i ene enden og en metalltråd som omslutter på tre sider. Til puta er det koblet en svart slange med hurtigkobling. Disse enhetene har en lengde på cirka cirka 1 meter. Slangen med hurtigkobling festes til en regulator på saga. Denne regulatoren er koblet til sagas motor inn ved starthuset. Det overføres "gass" fra sagas motor, sylinder, til puta som blåses opp som en ballong. Puta stikkes inn i felleskåret, slangen kobles på saga, og brukeren trykker på knappen slik at den fylles med "gass" og dermed hjelper treet i fallretningen.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 344 FG med fellepute. Saga har påmontert sverd og sagkjede. Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og med flere deler i plast, bakelitt og gummi. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med svart riflete gummi. Oljepåfyllingen er plassert på venstre side av sagkroppen, lengst fram ved eksospotta. Bensintanken henger sammen bakre håndtak, påfylling på venstre side. Chokehendel, stoppbryter og det som muligens er bryter for varme håndtak, er plassert i på baksiden av sagkroppen. Dyser for justering av forgasseren gjenfinnes på venstre side av toppdekselet. Lengre fram på venstre side av toppdekselet, er det påklistret en lapp med teksten: "344 FG M/Fellepute". Ut fra boka "Motorsager i Norge" oppgis saga å ha en vekt på 6,3 kg og en effekt på cirka 3 hestekrefter. Fellepute/presspute (beskrivelsen er hentet fra SJF.13888):Tilleggsutstyr påkoblet saga til hjelp under felling. Pressputa/felleputa kunne erstatte bruken av brytejern/fellespett. Utstyret består av en slange, hurtigkobling og pute. Puta har en tilnærmet rektangulær form, cirka 20 x 15 cm. Puta er laget av fiberarmert gummi. Selve puta er festet til en ramme bestående av to metallskinner i ene enden og en metalltråd som omslutter på tre sider. Til puta er det koblet en svart slange med hurtigkobling. Disse enhetene har en lengde på cirka cirka 1 meter. Slangen med hurtigkobling festes til en regulator på saga. Denne regulatoren er koblet til sagas motor inn ved starthuset. Det overføres "gass" fra sagas motor, sylinder, til puta som blåses opp som en ballong. Puta stikkes inn i felleskåret, slangen kobles på saga, og brukeren trykker på knappen slik at den fylles med "gass" og dermed hjelper treet i fallretningen.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 344 FG med fellepute. Saga har påmontert sverd og sagkjede. Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og med flere deler i plast, bakelitt og gummi. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med svart riflete gummi. Oljepåfyllingen er plassert på venstre side av sagkroppen, lengst fram ved eksospotta. Bensintanken henger sammen bakre håndtak, påfylling på venstre side. Chokehendel, stoppbryter og det som muligens er bryter for varme håndtak, er plassert i på baksiden av sagkroppen. Dyser for justering av forgasseren gjenfinnes på venstre side av toppdekselet. Lengre fram på venstre side av toppdekselet, er det påklistret en lapp med teksten: "344 FG M/Fellepute". Ut fra boka "Motorsager i Norge" oppgis saga å ha en vekt på 6,3 kg og en effekt på cirka 3 hestekrefter. Fellepute/presspute (beskrivelsen er hentet fra SJF.13888):Tilleggsutstyr påkoblet saga til hjelp under felling. Pressputa/felleputa kunne erstatte bruken av brytejern/fellespett. Utstyret består av en slange, hurtigkobling og pute. Puta har en tilnærmet rektangulær form, cirka 20 x 15 cm. Puta er laget av fiberarmert gummi. Selve puta er festet til en ramme bestående av to metallskinner i ene enden og en metalltråd som omslutter på tre sider. Til puta er det koblet en svart slange med hurtigkobling. Disse enhetene har en lengde på cirka cirka 1 meter. Slangen med hurtigkobling festes til en regulator på saga. Denne regulatoren er koblet til sagas motor inn ved starthuset. Det overføres "gass" fra sagas motor, sylinder, til puta som blåses opp som en ballong. Puta stikkes inn i felleskåret, slangen kobles på saga, og brukeren trykker på knappen slik at den fylles med "gass" og dermed hjelper treet i fallretningen.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 344 FG med fellepute. Saga har påmontert sverd og sagkjede. Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og med flere deler i plast, bakelitt og gummi. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med svart riflete gummi. Oljepåfyllingen er plassert på venstre side av sagkroppen, lengst fram ved eksospotta. Bensintanken henger sammen bakre håndtak, påfylling på venstre side. Chokehendel, stoppbryter og det som muligens er bryter for varme håndtak, er plassert i på baksiden av sagkroppen. Dyser for justering av forgasseren gjenfinnes på venstre side av toppdekselet. Lengre fram på venstre side av toppdekselet, er det påklistret en lapp med teksten: "344 FG M/Fellepute". Ut fra boka "Motorsager i Norge" oppgis saga å ha en vekt på 6,3 kg og en effekt på cirka 3 hestekrefter. Fellepute/presspute (beskrivelsen er hentet fra SJF.13888):Tilleggsutstyr påkoblet saga til hjelp under felling. Pressputa/felleputa kunne erstatte bruken av brytejern/fellespett. Utstyret består av en slange, hurtigkobling og pute. Puta har en tilnærmet rektangulær form, cirka 20 x 15 cm. Puta er laget av fiberarmert gummi. Selve puta er festet til en ramme bestående av to metallskinner i ene enden og en metalltråd som omslutter på tre sider. Til puta er det koblet en svart slange med hurtigkobling. Disse enhetene har en lengde på cirka cirka 1 meter. Slangen med hurtigkobling festes til en regulator på saga. Denne regulatoren er koblet til sagas motor inn ved starthuset. Det overføres "gass" fra sagas motor, sylinder, til puta som blåses opp som en ballong. Puta stikkes inn i felleskåret, slangen kobles på saga, og brukeren trykker på knappen slik at den fylles med "gass" og dermed hjelper treet i fallretningen.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 344 FG med fellepute. Saga har påmontert sverd og sagkjede. Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og med flere deler i plast, bakelitt og gummi. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med svart riflete gummi. Oljepåfyllingen er plassert på venstre side av sagkroppen, lengst fram ved eksospotta. Bensintanken henger sammen bakre håndtak, påfylling på venstre side. Chokehendel, stoppbryter og det som muligens er bryter for varme håndtak, er plassert i på baksiden av sagkroppen. Dyser for justering av forgasseren gjenfinnes på venstre side av toppdekselet. Lengre fram på venstre side av toppdekselet, er det påklistret en lapp med teksten: "344 FG M/Fellepute". Ut fra boka "Motorsager i Norge" oppgis saga å ha en vekt på 6,3 kg og en effekt på cirka 3 hestekrefter. Fellepute/presspute (beskrivelsen er hentet fra SJF.13888):Tilleggsutstyr påkoblet saga til hjelp under felling. Pressputa/felleputa kunne erstatte bruken av brytejern/fellespett. Utstyret består av en slange, hurtigkobling og pute. Puta har en tilnærmet rektangulær form, cirka 20 x 15 cm. Puta er laget av fiberarmert gummi. Selve puta er festet til en ramme bestående av to metallskinner i ene enden og en metalltråd som omslutter på tre sider. Til puta er det koblet en svart slange med hurtigkobling. Disse enhetene har en lengde på cirka cirka 1 meter. Slangen med hurtigkobling festes til en regulator på saga. Denne regulatoren er koblet til sagas motor inn ved starthuset. Det overføres "gass" fra sagas motor, sylinder, til puta som blåses opp som en ballong. Puta stikkes inn i felleskåret, slangen kobles på saga, og brukeren trykker på knappen slik at den fylles med "gass" og dermed hjelper treet i fallretningen.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 344 FG med fellepute. Saga har påmontert sverd og sagkjede. Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og med flere deler i plast, bakelitt og gummi. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med svart riflete gummi. Oljepåfyllingen er plassert på venstre side av sagkroppen, lengst fram ved eksospotta. Bensintanken henger sammen bakre håndtak, påfylling på venstre side. Chokehendel, stoppbryter og det som muligens er bryter for varme håndtak, er plassert i på baksiden av sagkroppen. Dyser for justering av forgasseren gjenfinnes på venstre side av toppdekselet. Lengre fram på venstre side av toppdekselet, er det påklistret en lapp med teksten: "344 FG M/Fellepute". Ut fra boka "Motorsager i Norge" oppgis saga å ha en vekt på 6,3 kg og en effekt på cirka 3 hestekrefter. Fellepute/presspute (beskrivelsen er hentet fra SJF.13888):Tilleggsutstyr påkoblet saga til hjelp under felling. Pressputa/felleputa kunne erstatte bruken av brytejern/fellespett. Utstyret består av en slange, hurtigkobling og pute. Puta har en tilnærmet rektangulær form, cirka 20 x 15 cm. Puta er laget av fiberarmert gummi. Selve puta er festet til en ramme bestående av to metallskinner i ene enden og en metalltråd som omslutter på tre sider. Til puta er det koblet en svart slange med hurtigkobling. Disse enhetene har en lengde på cirka cirka 1 meter. Slangen med hurtigkobling festes til en regulator på saga. Denne regulatoren er koblet til sagas motor inn ved starthuset. Det overføres "gass" fra sagas motor, sylinder, til puta som blåses opp som en ballong. Puta stikkes inn i felleskåret, slangen kobles på saga, og brukeren trykker på knappen slik at den fylles med "gass" og dermed hjelper treet i fallretningen.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo