Motorsag av typen Husqvarna 254 G med påmontert sverd, sagkjede (skovltannkjede). Saga har automatisk kjedebems. Typebetegnelsen G betyr at saga er utstyrt med elektrisk håndtaksvarme. Saga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett, en mutter på sverddekselet mangler.
Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og flere deler i plast, bakelitt og gummi. Sagas hoveddeler er opphengt i hverandre med vibrasjonsdempende gummielement. Vibrasjonene, som framkommmer fra motor og sagkjede, må passere gummielementene før de når fram til håndtakene. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med grå riflete gummi.
Påfylling for kjedeolje og bensin (ojeblandet) gjenfinnes på sagkroppens venstre side, olje foran ved den fremre håndtaksbøylen og bensin i det bakre håndtaket. (Bensintanken henger sammen med sagas bakre håndtak.) Stoppknapp, chokehendel og bryter for varme i håndtakene gjenfinnes på baksiden av motorkroppen ved det bakre håndtaket. Gasshendelen i det bakre håndtaket er utstyrt med gassperre. Forgasserens justeringsdyser for luft- og bensinblanding gjenfinnes på toppdekselets venstre side (merket L, H, T).
Det gjengis her noen tekniske spesifikasjoner fra en salgbrosjyre og en medfølgende lapp til saga:
Sylindervolum: 54 kubikkcentimeter.
Effekt: 3,9 hestekrefter
Drivstofftank: 0,6 liter.
Oljetank: 0,3 liter.
Vekt: 5,4 kg (5,55 kg med varme håndtak , med sverd og kjede 6,2 kg)
Turtall: ved maks effekt 9000 omdreininger per minutt.
Photo:
Løken, Bård
/
Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 254 G med påmontert sverd, sagkjede (skovltannkjede). Saga har automatisk kjedebems. Typebetegnelsen G betyr at saga er utstyrt med elektrisk håndtaksvarme. Saga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett, en mutter på sverddekselet mangler.
Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og flere deler i plast, bakelitt og gummi. Sagas hoveddeler er opphengt i hverandre med vibrasjonsdempende gummielement. Vibrasjonene, som framkommmer fra motor og sagkjede, må passere gummielementene før de når fram til håndtakene. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med grå riflete gummi.
Påfylling for kjedeolje og bensin (ojeblandet) gjenfinnes på sagkroppens venstre side, olje foran ved den fremre håndtaksbøylen og bensin i det bakre håndtaket. (Bensintanken henger sammen med sagas bakre håndtak.) Stoppknapp, chokehendel og bryter for varme i håndtakene gjenfinnes på baksiden av motorkroppen ved det bakre håndtaket. Gasshendelen i det bakre håndtaket er utstyrt med gassperre. Forgasserens justeringsdyser for luft- og bensinblanding gjenfinnes på toppdekselets venstre side (merket L, H, T).
Det gjengis her noen tekniske spesifikasjoner fra en salgbrosjyre og en medfølgende lapp til saga:
Sylindervolum: 54 kubikkcentimeter.
Effekt: 3,9 hestekrefter
Drivstofftank: 0,6 liter.
Oljetank: 0,3 liter.
Vekt: 5,4 kg (5,55 kg med varme håndtak , med sverd og kjede 6,2 kg)
Turtall: ved maks effekt 9000 omdreininger per minutt.
Photo:
Løken, Bård
/
Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 254 G med påmontert sverd, sagkjede (skovltannkjede). Saga har automatisk kjedebems. Typebetegnelsen G betyr at saga er utstyrt med elektrisk håndtaksvarme. Saga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett, en mutter på sverddekselet mangler.
Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og flere deler i plast, bakelitt og gummi. Sagas hoveddeler er opphengt i hverandre med vibrasjonsdempende gummielement. Vibrasjonene, som framkommmer fra motor og sagkjede, må passere gummielementene før de når fram til håndtakene. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med grå riflete gummi.
Påfylling for kjedeolje og bensin (ojeblandet) gjenfinnes på sagkroppens venstre side, olje foran ved den fremre håndtaksbøylen og bensin i det bakre håndtaket. (Bensintanken henger sammen med sagas bakre håndtak.) Stoppknapp, chokehendel og bryter for varme i håndtakene gjenfinnes på baksiden av motorkroppen ved det bakre håndtaket. Gasshendelen i det bakre håndtaket er utstyrt med gassperre. Forgasserens justeringsdyser for luft- og bensinblanding gjenfinnes på toppdekselets venstre side (merket L, H, T).
Det gjengis her noen tekniske spesifikasjoner fra en salgbrosjyre og en medfølgende lapp til saga:
Sylindervolum: 54 kubikkcentimeter.
Effekt: 3,9 hestekrefter
Drivstofftank: 0,6 liter.
Oljetank: 0,3 liter.
Vekt: 5,4 kg (5,55 kg med varme håndtak , med sverd og kjede 6,2 kg)
Turtall: ved maks effekt 9000 omdreininger per minutt.
Photo:
Løken, Bård
/
Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 254 G med påmontert sverd, sagkjede (skovltannkjede). Saga har automatisk kjedebems. Typebetegnelsen G betyr at saga er utstyrt med elektrisk håndtaksvarme. Saga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett, en mutter på sverddekselet mangler.
Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og flere deler i plast, bakelitt og gummi. Sagas hoveddeler er opphengt i hverandre med vibrasjonsdempende gummielement. Vibrasjonene, som framkommmer fra motor og sagkjede, må passere gummielementene før de når fram til håndtakene. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med grå riflete gummi.
Påfylling for kjedeolje og bensin (ojeblandet) gjenfinnes på sagkroppens venstre side, olje foran ved den fremre håndtaksbøylen og bensin i det bakre håndtaket. (Bensintanken henger sammen med sagas bakre håndtak.) Stoppknapp, chokehendel og bryter for varme i håndtakene gjenfinnes på baksiden av motorkroppen ved det bakre håndtaket. Gasshendelen i det bakre håndtaket er utstyrt med gassperre. Forgasserens justeringsdyser for luft- og bensinblanding gjenfinnes på toppdekselets venstre side (merket L, H, T).
Det gjengis her noen tekniske spesifikasjoner fra en salgbrosjyre og en medfølgende lapp til saga:
Sylindervolum: 54 kubikkcentimeter.
Effekt: 3,9 hestekrefter
Drivstofftank: 0,6 liter.
Oljetank: 0,3 liter.
Vekt: 5,4 kg (5,55 kg med varme håndtak , med sverd og kjede 6,2 kg)
Turtall: ved maks effekt 9000 omdreininger per minutt.
Photo:
Løken, Bård
/
Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 254 G med påmontert sverd, sagkjede (skovltannkjede). Saga har automatisk kjedebems. Typebetegnelsen G betyr at saga er utstyrt med elektrisk håndtaksvarme. Saga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett, en mutter på sverddekselet mangler.
Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og flere deler i plast, bakelitt og gummi. Sagas hoveddeler er opphengt i hverandre med vibrasjonsdempende gummielement. Vibrasjonene, som framkommmer fra motor og sagkjede, må passere gummielementene før de når fram til håndtakene. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med grå riflete gummi.
Påfylling for kjedeolje og bensin (ojeblandet) gjenfinnes på sagkroppens venstre side, olje foran ved den fremre håndtaksbøylen og bensin i det bakre håndtaket. (Bensintanken henger sammen med sagas bakre håndtak.) Stoppknapp, chokehendel og bryter for varme i håndtakene gjenfinnes på baksiden av motorkroppen ved det bakre håndtaket. Gasshendelen i det bakre håndtaket er utstyrt med gassperre. Forgasserens justeringsdyser for luft- og bensinblanding gjenfinnes på toppdekselets venstre side (merket L, H, T).
Det gjengis her noen tekniske spesifikasjoner fra en salgbrosjyre og en medfølgende lapp til saga:
Sylindervolum: 54 kubikkcentimeter.
Effekt: 3,9 hestekrefter
Drivstofftank: 0,6 liter.
Oljetank: 0,3 liter.
Vekt: 5,4 kg (5,55 kg med varme håndtak , med sverd og kjede 6,2 kg)
Turtall: ved maks effekt 9000 omdreininger per minutt.
Photo:
Løken, Bård
/
Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 254 G med påmontert sverd, sagkjede (skovltannkjede). Saga har automatisk kjedebems. Typebetegnelsen G betyr at saga er utstyrt med elektrisk håndtaksvarme. Saga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett, en mutter på sverddekselet mangler.
Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og flere deler i plast, bakelitt og gummi. Sagas hoveddeler er opphengt i hverandre med vibrasjonsdempende gummielement. Vibrasjonene, som framkommmer fra motor og sagkjede, må passere gummielementene før de når fram til håndtakene. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med grå riflete gummi.
Påfylling for kjedeolje og bensin (ojeblandet) gjenfinnes på sagkroppens venstre side, olje foran ved den fremre håndtaksbøylen og bensin i det bakre håndtaket. (Bensintanken henger sammen med sagas bakre håndtak.) Stoppknapp, chokehendel og bryter for varme i håndtakene gjenfinnes på baksiden av motorkroppen ved det bakre håndtaket. Gasshendelen i det bakre håndtaket er utstyrt med gassperre. Forgasserens justeringsdyser for luft- og bensinblanding gjenfinnes på toppdekselets venstre side (merket L, H, T).
Det gjengis her noen tekniske spesifikasjoner fra en salgbrosjyre og en medfølgende lapp til saga:
Sylindervolum: 54 kubikkcentimeter.
Effekt: 3,9 hestekrefter
Drivstofftank: 0,6 liter.
Oljetank: 0,3 liter.
Vekt: 5,4 kg (5,55 kg med varme håndtak , med sverd og kjede 6,2 kg)
Turtall: ved maks effekt 9000 omdreininger per minutt.
Photo:
Løken, Bård
/
Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 254 G med påmontert sverd, sagkjede (skovltannkjede). Saga har automatisk kjedebems. Typebetegnelsen G betyr at saga er utstyrt med elektrisk håndtaksvarme. Saga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett, en mutter på sverddekselet mangler.
Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og flere deler i plast, bakelitt og gummi. Sagas hoveddeler er opphengt i hverandre med vibrasjonsdempende gummielement. Vibrasjonene, som framkommmer fra motor og sagkjede, må passere gummielementene før de når fram til håndtakene. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med grå riflete gummi.
Påfylling for kjedeolje og bensin (ojeblandet) gjenfinnes på sagkroppens venstre side, olje foran ved den fremre håndtaksbøylen og bensin i det bakre håndtaket. (Bensintanken henger sammen med sagas bakre håndtak.) Stoppknapp, chokehendel og bryter for varme i håndtakene gjenfinnes på baksiden av motorkroppen ved det bakre håndtaket. Gasshendelen i det bakre håndtaket er utstyrt med gassperre. Forgasserens justeringsdyser for luft- og bensinblanding gjenfinnes på toppdekselets venstre side (merket L, H, T).
Det gjengis her noen tekniske spesifikasjoner fra en salgbrosjyre og en medfølgende lapp til saga:
Sylindervolum: 54 kubikkcentimeter.
Effekt: 3,9 hestekrefter
Drivstofftank: 0,6 liter.
Oljetank: 0,3 liter.
Vekt: 5,4 kg (5,55 kg med varme håndtak , med sverd og kjede 6,2 kg)
Turtall: ved maks effekt 9000 omdreininger per minutt.
Photo:
Løken, Bård
/
Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av typen Husqvarna 254 G med påmontert sverd, sagkjede (skovltannkjede). Saga har automatisk kjedebems. Typebetegnelsen G betyr at saga er utstyrt med elektrisk håndtaksvarme. Saga ser for registrator ut til å være tilnærmet komplett, en mutter på sverddekselet mangler.
Motorsaga har en stående sylinder med eksospotte / lyddemper (lydpotte) i front. Sagas komponenter er i hovedsak utført i presstøpt metall (legeringer), lettmetall, aluminium og flere deler i plast, bakelitt og gummi. Sagas hoveddeler er opphengt i hverandre med vibrasjonsdempende gummielement. Vibrasjonene, som framkommmer fra motor og sagkjede, må passere gummielementene før de når fram til håndtakene. Den fremre håndtaksbøylen av aluminium er overtrukket med grå riflete gummi.
Påfylling for kjedeolje og bensin (ojeblandet) gjenfinnes på sagkroppens venstre side, olje foran ved den fremre håndtaksbøylen og bensin i det bakre håndtaket. (Bensintanken henger sammen med sagas bakre håndtak.) Stoppknapp, chokehendel og bryter for varme i håndtakene gjenfinnes på baksiden av motorkroppen ved det bakre håndtaket. Gasshendelen i det bakre håndtaket er utstyrt med gassperre. Forgasserens justeringsdyser for luft- og bensinblanding gjenfinnes på toppdekselets venstre side (merket L, H, T).
Det gjengis her noen tekniske spesifikasjoner fra en salgbrosjyre og en medfølgende lapp til saga:
Sylindervolum: 54 kubikkcentimeter.
Effekt: 3,9 hestekrefter
Drivstofftank: 0,6 liter.
Oljetank: 0,3 liter.
Vekt: 5,4 kg (5,55 kg med varme håndtak , med sverd og kjede 6,2 kg)
Turtall: ved maks effekt 9000 omdreininger per minutt.
Photo:
Løken, Bård
/
Anno Norsk skogmuseum