History
-
Info om modellen: I artikkel skrevet av Tore Dyrhaug i Nøtterøy Historielag: "Fra vardebål til kysttelegraf - Før 1814 lokalt og nasjonalt; en hyldest til forsvarsviljen" er det beskrevet dette signalsystemet. Der er det en tegning av en slik kysttelegraf oppkalt etter hærkaptein Ohlsen.
Den første norske telegraf
Samtidig, i desember 1808 kom kaptein Ohlsen igjen inn på scenen. Han foreslo en ny type signalsystem, en forenklet utgave av det system Fisker hadde innført i Danmark i 1801. Det besto av en 6 meter høy mast med to horisontale rær. På hver rå var det plassert tre klaffer som kunne heises opp eller ned. Hver mulig posisjon var gitt en bestemt tallverdi. Systemet ble prøvet ut mellom Fredriksvern og to nabostasjoner, og da betjeningen som både måtte kunne lese og ikke var ”altfor innskrenkede”, mestret de nye apparatene, ble det bestemt å utvide systemet til hele linjen.
Samtidig ble linjen lagt noe om. Den gikk utenom Sandefjord og rett til Tjøme via Tønsberg Tønne. Linjen over Tjøme og Nøtterøy ble bevart urørt. Men fra 1809 krysset linjen fjorden fra Bastø og gikk ikke lenger om Horten. Den optiske telegraf var en forbedring i forhold til det gamle opplegget med signalflagg. Ved hjelp av klaffene kunne man sende mer enn 220 ”kodemeldinger” der tallet 4 betød: ”Skibene som ses, ere fiendtlige” eller 19: ”De fiendtlige Skibe slaaes med vore ” eller 35: ”Den fiendtlige Landgang ere afslaaet.
Den optiske telegraf var en forbedring. Men grunnprinsippet var det samme som den mer alderdommelige flaggsignaliseringen. Stadig var det å formidle kodemeldinger som var uttenkt på forhånd. Intet nytt budskap kunne formidles.
Når telegrafen ikke var i bruk, skulle den vendes med rærne mot vinden, og klaffene heises i horisontal posisjon. Ved bruk skulle apparatet brases tilbake til en vinkelrett posisjon i forhold til mottagende stasjon. Meldinger kunne sendes begge veier, nordover til Akershus eller sydover langs kysten. Trafikk nordover hadde prioritet. Det er opplyst at i tiden før august 1814 fikk stasjonene to telegrafer, en for trafikk i hver sin retning.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierBSJ.00249
- Part of collectionBergens Sjøfartsmuseum
- Owner of collectionHordaland
- InstitutionBergens Sjøfartsmuseum
- Date publishedAugust 22, 2019
- Date updatedJanuary 5, 2021
- DIMU-CODE021028387198
- UUID4c87b9b4-d995-444a-b7ee-2e39029112ef
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».