History
-
-
Gunnar Stenhaug fra Borge ved Sarpsborg ønsket seg en lastebil han kunne utstyre med vedgassgenerator. I 1987 fant han fant en 1930 mod. Ford AA lastebil (NKM 00358) i sin barndoms bygd Folldal. Han startet et omfattende restaureringsarbeid, og kjøpte denne Hesselman vedgassgeneratoren i Sverige. Etter mange timers innsats kunne han fyre opp bilen - og registrere den (ifølge en artikkel i Hamar Arbeiderblad 1991).
Generatoren har den funksjon at den omdanner knott, (små trestykker), til gass ved hjelp av oppvarming uten tilførsel av luft.
I et komplett vedgassgenerator-anlegg inngår også blant annet cyklonfilter, kjøler og vannutskiller. Nær 20000 kjøretøyer ble kjørt på knottgass.
Lastebilen med påmontert knottgenerator ble solgt til kjøretøymuseet den 24.05.1990.
Generell historikk:
Knottgenerator var ett av flere folkelige navn på vedgassgeneratoren der det sentrale begrepet var å generere (fra latin: lage/skape) gass av ved i form av «knott». Gassen ble brukt under den annen verdenskrig til erstatning for bensin til drift av biler, busser og lastebiler - mest i sivil trafikk.
Knott var små stykker med løvtre, helst ospeved. Den ble produsert i store mengder og solgt i sekkevis til de som hadde kjøreløyve og rasjoneringskort.
Vedgass ble utviklet ved oppvarming av knotten i en lukket tank uten tilførsel av luft. En fikk da ut gass og rent trekull. Gassen ble så ført inn i bilens forgasser og sugd inn i motoren som tente blandingen på samme måte som med bensin.
Teorien var grei nok. Motorkraften gikk noe ned, men med en del tilpasninger av forgasseren og endring av tenningstidspunkt virket det hele - som oftest. Starten kunne bli vanskelig, fordi det ikke var til å unngå at der var luft i knottbeholderen, som måtte etterfylles med mellomrom.
Det ble også utviklet en alternativ gassgenerator for mindre person- og varebiler Karbidgenerator som utviklet den brennbare acetylengass (som forøvrig brukes til sveising). Generatoren utviklet gassen ved at kalsiumkarbid ble tilført vann. Denne typen generator var i mindre bruk, og heller ikke ufarlig på grunn av at stort trykk i generatoren kunne føre til eksplosjon, hvis sikkerhetsventilen ble tettet til med karbidsøl.
-
Produksjon - 1935 — 1940 (Antatt av NVM.)
- Produsent Hesselman Motorcorp. AB sikker
- Production place Sverige Henriksdal sikker
-
Relation
Classification
-
- Motordrivstoff fra skogbruket OU 314.35
References
-
- Litteraturreferanse Norsk vegmuseums årbok for 2000, side 42-53 av Bjørn Prebensen, (Alternativt drivstoff - ingen ny sak).
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NKM 00359
- Part of collection Norsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published March 8, 2019
- Date updated April 22, 2020
- DIMU-CODE 021028286334
- UUID 25e6c880-fdaa-4e98-96af-593bd193d745
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».