• Et gyrostabilisert luftkompass framstilt i messing. Natthuset med oljelampe mangler. Det er mulig å lese av kompassretningen fra begge sidene av kompasset. Det var opprinnelig plassert på en søyle og under kompasset – i dekket – var det en åpning slik at kapteinen, om han lå på benken i kahytten, fortsatt kunne følge med på kursen. 
Selve kompasshuset er malt hvitt slik at det ble lettere å se og bruke kompasset i mørket siden lyset fra oljelampe i natthuset var svakt. 

Gyrostabiliseringen krever et oppheng i minst fire punkter – uansett hvilken vei båten slingrer skal kompasset fortsett kunne henge mest mulig vannrett (to oppheng på kompasset og to på bøylen).
    Photo: Sør-Troms Museum
  • Et gyrostabilisert luftkompass framstilt i messing. Natthuset med oljelampe mangler. Det er mulig å lese av kompassretningen fra begge sidene av kompasset. Det var opprinnelig plassert på en søyle og under kompasset – i dekket – var det en åpning slik at kapteinen, om han lå på benken i kahytten, fortsatt kunne følge med på kursen. 
Selve kompasshuset er malt hvitt slik at det ble lettere å se og bruke kompasset i mørket siden lyset fra oljelampe i natthuset var svakt. 

Gyrostabiliseringen krever et oppheng i minst fire punkter – uansett hvilken vei båten slingrer skal kompasset fortsett kunne henge mest mulig vannrett (to oppheng på kompasset og to på bøylen).
    Photo: Sør-Troms Museum

Kompass

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to