• Plagget er noe omsydd. Opprinnelig bakovertrekte skulder- og sidesømmer. Sekundert er det felt inn et ekstra stoff-stykke i sidene. Dette er et annet type stoff enn hoved stoffet. Vesten er dekorert med sorte silkebånd. Innenfor 10 knapper på hvert framstykke. Disse er festet på en skinnsnor som er sydd fast til baksiden . Knappene har trykt motiv og tekst. Noe vanskelig å tyde, men minner om 2 skillingsmynt. Nærmest MF er det tett med håndsydde knapphull. Plagget er helforet med grov lin. Mange reparasjoner i foret på framstykkene. Lukking MF med 2 par metallhekter over sekundert stoff. Skinnhempe i nakken. Plagget har faldesting som ser ut som prikkesting på retten.
    Photo: Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
    Photo: Sverresborg Trøndelag Folkemuseum