• Vest med høy stående krage. Kragen har mellomfor og 5 rader med stikninger. Langs kortsidene er det en rød tittekant mellom fløyelskanter. Sekundert annet rødt stoff på en del av kragen bak. Langs MF er det 14 stk. håndsydde knapphull på hver side av MF.  Utenfor disse er det merker etter 14 stk. knapper på hvert framstykke. På innsiden er det rester etter skinnreim hvor knappene har vært festet. Utenfor merkene etter knappene er det sydd på et dekorbånd i svart silke. Samme type er sydd på kragen. Lommer med lommeklaff som fortsetter forbi sidesømmene. Fløyelskant langs MF, overkant på lommeklaffene og på kortsidene på kragen. Vesten har bakovertrekte skuldersømmer. Doble stikninger ved ermrigning og nedre kant på forstykkene. Bakstykket er av grått, litt flosset ullstoff. Rundt ermrigning og nedre kant på bakstykket er stoffet brettet inn og sydd til. Her er det 1 rad med stikninger. Framstykket og kragen er foret med linstoff.
    Photo: Unknown / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
    Photo: Unknown / Sverresborg Trøndelag Folkemuseum