History
-
-
Transportsykkel merkenavnet DBS. Ifølge Einar Støp-Bowitz produsert i 1937 av Jonas Øglænd i Sandnes. Sykkelen har i en årrekke tilhørt Einar Støp-Bowitz. Han samlet på sykler og drev sykkelverkstedet "Den Rustne Eike" i Oslo. Sykkelen har vært brukt i utstillingen "Trill Rundt" ved Norsk vegmuseum i perioden 2010-2013.
Kjøpt til museet i september 2018 fra Tanya Støp-Bowitz, (arvtaker av sykkelsamlingen etter Einar Støp-Bowitz).
Informasjon fra Einar Støp-Bowitz:
En sjelden versjon av de mange forskjellige transportsyklene som utførte det meste av kortdistanse varetransport langt uti 1970-åra.
Informant Jan Erik Holmen skrev følgende den 11.04.2019:
En Jonas Øglænd transportsykkel nr. 15, rammen produsert tidlig morgen 27. oktober 1937 og montert opp ikke mange dagene etterpå.
Den dagen ble det produsert 23 stk. rammer som skulle gå videre for oppmontering.
Disse ble levert i to varianter hvor denne med stort forhjul og to kurver for pakker m.m. er den mest solgte. I tillegg er disse varesyklene "flytende" modeller, dvs. at de kunne være like i design og utstyr over flere år. Syklene ble gjennomgående produsert mot ordre, m.ao. ikke lagerført for det medførte at man ville binde kapital opp i ett varelager, noe man ville unngå.
Det er og slik at disse kunne bli montert opp for en gitt forhandler som brukte eget firmanavn/sykkelmerke, i så fall ville denne bli montert opp med nøytral merking.
-
Produksjon - 1937 (Ifølge Einar Støp-Bowitz.)
- Produsent Jonas Øglænd Sykkelfabrikk, (JØS) sikker
- Production place Norge Rogaland Sandnes sikker
-
Classification
-
- Sykler og motorsykler OU 493.8
References
-
- Litteraturreferanse Trill Rundt, utstillingskatalog utgitt av Norsk vegmuseum i 2010. Se objekt nr. 42.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NVM 00-G-09527
- Part of collection Norsk Vegmuseum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published January 30, 2019
- Date updated March 4, 2020
- DIMU-CODE 021028228703
- UUID 6c3db9e6-381f-41a3-a740-5bf1b17cb6ee
- Tags
1 comment
En Jonas Øglænd transportsykkel nr 15, rammen produsert tidlig morgen 27. oktober 1937 og montert opp ikke mange dagene etter.
Den dagen ble det produsert 23 stk rammer som skulle gå videre for oppmontering.
Disse ble levert i to varianter hvor denne med stort forhjul og to kurver for pakker m.m er den mest solgte. I tillegg er disse varesyklene "flytende" modeller, dvs at de kunne være like i design og utstyr over flere år. Syklene ble gjennomgående produsert mot ordre, mao ikke lagerført for det medførte at man ville binde kapital opp i ett varelager, noe man ville unngå.
Det er og slik at disse kunne bli montert opp for en gitt forhandler som brukte eget firmanavn/sykkelmerke, i såfall ville denne bli montert opp med nøytal merking.
jan erik holmen, April 11, 2019
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».