• Transportsykkel. Dekk: 26 x 2 = 54 - 400 mm foran og 26 x 2 x 1 3/4 = 54 - 571 mm bak. Nav foran: JØS 90 mm transport trommelbremsenav. Nav bak: Sachs Torpedo transport frinav (ekstra kraftig type) med pedalbrems. Hovedfarge er svart.
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum

Sykkel

1 comment

  • Om vi setter dette i lys av Jonas Øglænd, så kom disse offisielt på 1920 tallet og ble levert i to modeller, modell 14 som hadde ett bagasje/varebrett og modell 15 med to bagasje/varebrett. I tillegg hadde modell 15 ett bedre parkeringsstativ. Det var modell 15 som var volummodellen, altså den mest solgte. andre ord så var disse spesialproduksjon, man produserte ikke mot lager, men mot ordre. Dette for å unngå å binde kapital i ett lager med usolgte sykler. Syklene var i bruk opp til 1960 tallet og ble bruk ttil å frakte mindre varer/kolli, og i all hovedsak i byen. Grunnen den gang er den samme som i dag, man kom hurtigere og enklere fra A til B. Ellers hadde de tykkere eker fra 2,5mm til 3mm. Rammen var forsterket med ett ekstra overrør som samtidig fungerte som holder for reklameskilt. På slutten av 30 tallet kom varemotorsykkelen fra Jonas Øglænd og ble en konkurrent til sykkelen. Så fikk sykkelen økt populæritet under og etter krigen. Varemotorsykkelen ble så modernisert , og fikk økt salg, noe sykkelen måtte lide for. På slutten av 50 tallet kom den og i en damesykkelversjon.

    På 1960 tallet ble varesykkelen tatt ut av den ordinære DBS brosjyren og man laget en egen brosjyre for varesykler. Samtidig skulle årene i 1960 bli de store salgsårene for motorvaresykkelen, noe som medførte at varesykkelen forsvant fra markedet, og ble kun produsert under spesielle ønsker fra kunde.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to