History
-
Terrengsykkel av typen Offroad 1500, med merkenavnet DBS. Ifølge Einar Støp-Bowitz produsert i 1985 av Øglænd DBS A/S i Sandnes.
Sykkelen har i en årrekke tilhørt Einar Støp-Bowitz. Han samlet på sykler og drev sykkelverkstedet "Den Rustne Eike" i Oslo. Sykkelen har vært brukt i utstillingen "Trill Rundt" ved Norsk vegmuseum i perioden 2010-2013.
Kjøpt til museet i september 2018 fra Tanya Støp-Bowitz, (arvtaker av sykkelsamlingen etter Einar Støp-Bowitz).
Informasjon gitt av Einar Støp-Bowitz i 2010:
De første norskproduserte terrengsyklene var ganske mislykkede forsøk på å etterligne importsyklene, tunge og klumpete, en slags gjenoppliving av ballongsykkelen fra før krigen, bare med flere gir. De var likevel mye mer slitesterke enn senere modeller.
Kommentar fra Jan Erik Holmen i mai 2019.
Med denne sykkel er vi i en meget tidlig fase av den nye sykkeltrenden i Norge, Off-road. Off-Road sykkelen ble presentert av Øglænd for det Norske markedet i 1985. Sykkelen som er avbildet kan være både for 1988 eller 1989 sesongen. Allerede i 1986 så Øglænd at Off-road trenden delte seg i to grupper, den ene den mer aktive gruppen som syklet på stier og annet kupert terreng og som bokstavelig talt ville ha en sykkel for dette formålet. Den andre gruppen var de som skulle ha en sykkel som visuelt lignet på en Off-road som nevnt ovenfor, men skulle samtidig brukes i "byen" på asfalt, og dermed ha ett uttrykk som passet dette. Derfor i 1988 hadde Øglænd i sortimentet to grupper innen Off-Road, hvor den ene var på full høyde med det man kunne finne i markedet i både Europa og USA. Den andre var kvalitetsmessig også på øverste hylle, og var på samme nivå som andre sykkelmerker i samme gruppe. Mao så skal en sammenligning være rettet mot riktig gruppe.
Begge grupper ble storselgere, og i årene som skulle komme, så ble de i form og utstyr mer spisset mot målgruppen. Til tider var salget så stort av avbildet modell at Øglænd hadde leverings problemer.
Produksjon: 1988 (Ifølge Einar Støp-Bowitz.)
- ProdusentØglænd DBS A/Ssikker
- Production placeNorge Rogaland Sandnessikker
Classification
-
- Sykler og motorsyklerOU 493.8
References
-
- LitteraturreferanseTrill Rundt, utstillingskatalog utgitt av Norsk vegmuseum i 2010. Se objekt nr. 57.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-08978
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedJanuary 20, 2019
- Date updatedMarch 4, 2020
- DIMU-CODE021028206453
- UUID386d0efb-3bd4-4da7-8c95-5a209072be7f
- Tags
1 comment
Med denne sykkel er vi i en meget tidlig fase av den nye sykkeltrenden i Norge, Off-road. Off-Road sykkelen ble presentert av Øglænd for det Norske markedet i 1985. Sykkelen som er avbildet kan være både for 1988 eller 1989 sesongen. Allerede i 1986 så Øglænd at Off-road trenden delte seg i to grupper, den ene den mer aktive gruppen som syklet på stier og annet kupert terreng og som bokstavelig talt ville ha en sykkel for dette formålet. Den andre gruppen var de som skulle ha en sykkel som visuelt lignet på en Off-road som nevnt ovenfor, men skulle samtidig brukes i "byen" på asfalt, og dermed ha ett uttrykk som passet dette. Derfor i 1988 hadde Øglænd i sortimentet to grupper innen Off-Road, hvor den ene var på full høyde med det man kunne finne i markedet i både Europa og USA. Den andre var kvalitetsmessig også på øverste hylle, og var på samme nivå som andre sykkelmerker i samme gruppe. Mao så skal en sammenligning være rettet mot riktig gruppe.
Begge grupper ble storselgere, og i årene som skulle komme, så ble de i form og utstyr mer spisset mot målgruppen. Til tider var salget så stort av avbildet modell at Øglænd hadde leverings problemer.
jan erik holmen, May 21, 2019
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».