History
-
-
Er traktoren bygd på en Unic eller en Clément-Bayard? Det er det delte meninger om. Museet har tidligere kun hatt opplysninger som peker mot Unic men i januar 2023 kom Trygve Krogsæter med opplysninger som peker i retning Clément-Bayard. Både Unic og Clément-Bayard var franske bilmerker.
Det vi vet sikkert er at traktoren er oppbygd av en personbil som gikk som drosje i Oslo i sin tid. Traktoren er ombygd på 1920-tallet av Birger Oliver fra Oslo, og har bl.a. vært brukt til opparbeidelse av privatveien rundt hans eiendom på Bekkelagshøgda ved Oslo, sant til diverse gårdsarbeid og snørydding (ifølge brev fra hans datter, Berit Breivik).
Carsten Oliver skrev følgende i 1965: Traktor bygget av Birger Oliver, 1918-1920 av Unic 1908 mod, gikk som drosje fra Egertorget i Oslo. Traktoren ble bygget på bakrommet i skomakerverkstedet i Tøyengata 39. Ble så demontert og transportert til Seterhøy i 1920. Den ble brukt til pløying for poteter og grønnsaker, felling av trær med rot, transport av store steiner og trappeheller, flaggstang opp og ned etc.
Med lite lasteplan, brukt til transport av steinmasser ved byggingen av Seterhøyveien ca. 1950 (ikke Mosseveien).
Delene av Unic: motor clutch, bakaksel, hylser, foraksel med fjær og oppheng, rattstamme og styrestag. Unic mellomaksel og differensial hus, med kronhjul, pinjong ble bygget om til jordfreser med oppheng bak og kraftuttak foran ved sveiva.
Jordfreseren i traktorens fulle bredde gikk for tungt og ble ikke brukt som jeg kan huske. Kraftuttakets clutch sitter på og ble brukt til å drive en høytrykkspumpe for sprøyting av frukttrær. Bak var det montert en 200 liter varmtvannstank til sprøytevæske. Girkassa fra bilen (3 gir på serie pluss revers) ble byttet ut i ca. 1950 med en H-girkasse fra en skraphandler (ukjent bil), ombygget med 2 girstenger. En for gir 1-2-3, og en for forover-bakover, (ca. 20% reduksjon i R). Drivverket er en snekkeskrue med hjul, utveksling ca. 1.24, støpt og dreid ved Strømmens Verksted. Hjulene med kompaktgummi er ifra lastebiler. Vi fikk tildelt noen liter bensin fra Fylkesforsyningsnemda under krigen. Det ble problemer med merke, type og årsmodell på søknadsskjemaet.
Opplysninger gitt av Trygve Krogsæter i januar 2023:
Motoren som sitter i museets bil har en merking som viser at den er produsert av franske L’Aster og den har motornummer 16331. Det var vanlig at motornummer ble brukt som understellsnummer. Ved å studere gamle understellskort har jeg funnet ut at nummeret tilsier at bilen var en Clément-Bayard, antatt 1911 mod. Bilen var registrert på A-205, deretter A-236, F-183, D-881 og A-4899. På kortet står bilen først oppført som Aster (L’Aster) men så skifter den navn til Clément-Bayard.
D-881 står i bilboken 1922 som Clement (Clément-Bayard) 16 hk med eier Harald Hansen Dammyr.
A-4899 står i bilboken 1922 som Aster (L’Aster) 16 hk med eier møbelhandler Sven Olsen.
Bilen skiftet nok eier til møbelhandler Olsen (Kristiania) i 1922, derfor er den oppført med to ulike kjennemerker. At bilen har to forskjellige betegnelser skyldes nok ulik praksis hos dem som registrerte bilene. Birger Oliver overtok antakelig kjøretøyet etter Olsen og bygde den, som vi vet, om til traktor.
Så lenge som vi kan følge et motornummer relatert til L’Aster og Clément-Bayard på registreringsnumre opp til 1922 så kan jeg ikke se noen mulighet for at motoren plutselig skulle monteres inn i en Unic. Jeg har samtlige understellskort på Unic og det er ikke notert motorbytte på noen av disse. Det er nemlig vanlig praksis.
Det er et par ting til som gjør det umulig med denne motoren i en Unic. Clément-Bayard hadde på den tiden radiatoren bak motoren. Dermed måtte radiatoren stå i samme ende som girkassen. Denne L’Aster-motoren har sveiven foran og radiatoren plassert bak motoren. Det er ingen mulighet for at dette er en Unic i utgangspunktet. I det hele tatt, her er alt plukket fra mange steder, foraksel fra en bil, hjulene fra en annen osv.
NKM mottok bilen som gave av Norsk Veteranvognklubb i 1983. De hadde fått traktoren fra Tom Blix (ifølge Trygve Krogsæter).
Fra Wikipedia:
Clément-Bayard , Bayard-Clément, var en fransk produsent av biler, fly og luftskip grunnlagt i 1903 av gründer Gustave Adolphe Clément. Clément fikk samtykke fra Conseil d'Etat til å endre navnet hans til navnet på virksomheten hans i 1909. Ekstranavnet feiret Chevalier Pierre Terrail, seigneur de Bayard som reddet byen Mézières i 1521. En statue av Chevalier sto foran Cléments Mézières-fabrikk, og bildet ble innlemmet i firmalogoen.
Fra 1903 ble Clément-Bayard-biler bygget i en moderne fabrikk i Mézières, kjent som La Macérienne, som Clément hadde designet i 1894 hovedsakelig for å bygge sykler.
Selskapet gikk inn på luftfartsfeltet i 1908, og kunngjorde byggingen av Louis Capazzas 'planeur', et linseformet luftskip, i L'Aérophile i mai 1908. men det ble aldri bygget. Adolphe Clément bygde også Alberto Santos-Dumonts Demoiselle No 19 monoplan som han hadde designet for å konkurrere om Coupe d'Aviation Ernest Archdeacon - prisen fra Aéro-Club de France. Det var verdens første serieproduksjonsfly, og i 1909 hadde Clement-Bayard lisens til å produsere Wright-motorer ved siden av deres egen design.
I 1908 begynte 'Astra Clément-Bayard' å produsere luftskip ved en ny fabrikk i La Motte-Breuil.
I 1914 ble fabrikken La Macérienne i Mézières beslaglagt av den fremadstormende tyske hæren og bilproduksjonen i Levallois-Perret, Paris, ble suspendert da fabrikken ble overført til krigsproduksjon, militærutstyr og militære kjøretøyer, flymotorer, luftskip og fly.
I 1922 ble selskapet brutt opp og fabrikken i Paris ble overtatt av Citroën.
-
Produksjon - 1911 (Antatt av Trygve Krogsæter.)
- Produsent Clément-Bayard sannsynlig
- Production place Frankrike sikker
-
Downloads
- File attachments Motornummer-kjennemerker 137983 Div dokumentasjon 136500
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier NKM 00056
- Part of collection Norsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collection Norsk Vegmuseum
- Institution Norsk vegmuseum
- Date published January 12, 2019
- Date updated February 2, 2023
- DIMU-CODE 021028200634
- UUID 438c59a3-e772-45c0-9dd4-6173e6039e15
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».