History
-
På midten av 1990 tallet lanserte Øglænd DBS to sykler av type Caferacer. Dette var sykler som langt i design var kopi av sykler fra 1920 tallet, men den ene hadde topp utstyr, man hadde plukket komponeter fra øverste hylle hva kvalitet angår. Så skulle man
ha verktøyveske på denne sykkelen, en verktøyveske fra bedriftsmuseumet ble lånt ut til fabrikken i Asia.
De bestilte ca. 1000-1500 vesker. Utlånt verktøyveske ble returnert til museet og etter en tid kom de nye
verktøyveskene. Jan Erik Holmen var da nede i varemottaket hos Øglænd DBS på sykkelfabrikken på Kvål for å ta disse
i øyesyn. Verktøyveska er den som er avbildet her, og når han så på disse, så var det noe som skurret, noe
som ikke stemte. Han ga beskjed om dette videre i systemet at det var noe feil med verktøyveskene.
Sykler ble solgt over hele Norge og verktøyveska lå med sykkelen i en pose sammen med annet. Etter
kort tid kom tilbakemeldingene fra DBS forhandlerne om at noe var feil med veska og viste til bilde de
hadde tatt av den monterte sykkelen. Holmen så det umiddelbart, verktøyveska var feilsydd, de skrå sidene
var speilvendt. Med andre ord så fulgte ikke verktøyvesken sin side rammerørene, sittrør og overrør. Alle
verktøyveskene som var til overs ble kastet. Så alle disse syklene som ble solgt og som man fremdeles
kan se i trafikkbildet har feil verktøyveske.Bruk
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierJÆJØM5690
- Part of collectionJærmuseet
- Owner of collectionJærmuseet
- InstitutionJærmuseet
- Date publishedDecember 19, 2018
- Date updatedNovember 5, 2022
- DIMU-CODE021028021454
- UUID0f696bb6-ef70-4692-bd44-b8ccf4f14928
- Tags
1 comment
Denne var morsom å se igjen og har sin spesielle historie. På midten av 1990 tallet lanserte Øglænd DBS to sykler av type Caferacer. Dette var sykler som langt i design var kopi av sykler fra 1920 tallet, men den ene hadde topp utstyr, man hadde plukket komponeter fra øverste hylle hva kvalitet anngår. Så skulle vi ha verktøyveske på denne sykelen, en verktøyveske fra bedriftsmuseumet ble lånt ut til fabrikken i Asia. Vi bestilte ca 1000-1500 vesker. Utlånt verktøyveske ble returnert til museet og etter en tid kom de nye verktøyveskene. Jeg var da nede i varemottaket hos Øglænd DBS på sykkelfabrikken på Kvål for å ta disse i øyesyn. Verktøyveska er den som er avbildet her, og når jeg så på disse, så var det noe som skurret, noe som ikke stemte. Jeg ga beskjed om dette videre i systemet at det var noe feil med verktøyveskene. Sykler ble solgt over hele Norge og verktøyveska lå med sykkelen i en pose sammen med annet. Etter kort tid kom tilbakemeldingene fra DBS forhandlerne om at noe var feil med veska og viste til bilde de hadde tatt av den monterte sykkelen. Jeg så det umiddelbart, verktøyveska var feilsydd, de skrå sidene var speilvendt, mao så fulgte ikke verktøyvesken sin side rammerørene, sittrør og overrør. Alle verktøyveskene som var til overs ble kastet. Så alle disse syklene som ble solgt og som man fremdeles kan se i trafikkbildet har feil verktøyveske.
jan erik holmen, March 21, 2019
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».