• Verktøyveske for montering i rammen på herre og damesykkel. På herresykkelen var den helt opp i 
hjørnet hvor sittrør og overrør møtes. På damesykkelen var den bak sittrøret og under rammerøret som 
går fra sittrøret og ned til endestykket på rammen, dvs der hvor man fester hjulet. Veskene var for Jonas 
Øglænd sin del påmontert syklene omtrent fra 1906. Når man hadde flere serier med sykle ri form av "de 
luxe og billig modell'' så var vertøyveska fjernet fra den billige sykkelen for å få ned pris, og lage et 
modellskille. Senere ble vertøyveska montert i bakkant av bagasjebærer eller i bakkant av sete. Senere 
ble verktøyveska erstattet av en "skuff" i aluminium som var montert under og på siden av 
bagasjebæreren. I de senere år har den kun hatt en designrolle for å fortelle kunder hva slags sykkel 
man ser.
    Photo: Jærmuseet
  • Verktøyveske for montering i rammen på herre og damesykkel. På herresykkelen var den helt opp i 
hjørnet hvor sittrør og overrør møtes. På damesykkelen var den bak sittrøret og under rammerøret som 
går fra sittrøret og ned til endestykket på rammen, dvs der hvor man fester hjulet. Veskene var for Jonas 
Øglænd sin del påmontert syklene omtrent fra 1906. Når man hadde flere serier med sykle ri form av "de 
luxe og billig modell'' så var vertøyveska fjernet fra den billige sykkelen for å få ned pris, og lage et 
modellskille. Senere ble vertøyveska montert i bakkant av bagasjebærer eller i bakkant av sete. Senere 
ble verktøyveska erstattet av en "skuff" i aluminium som var montert under og på siden av 
bagasjebæreren. I de senere år har den kun hatt en designrolle for å fortelle kunder hva slags sykkel 
man ser.
    Photo: Jærmuseet
  • Verktøyveske for montering i rammen på herre og damesykkel. På herresykkelen var den helt opp i 
hjørnet hvor sittrør og overrør møtes. På damesykkelen var den bak sittrøret og under rammerøret som 
går fra sittrøret og ned til endestykket på rammen, dvs der hvor man fester hjulet. Veskene var for Jonas 
Øglænd sin del påmontert syklene omtrent fra 1906. Når man hadde flere serier med sykle ri form av "de 
luxe og billig modell'' så var vertøyveska fjernet fra den billige sykkelen for å få ned pris, og lage et 
modellskille. Senere ble vertøyveska montert i bakkant av bagasjebærer eller i bakkant av sete. Senere 
ble verktøyveska erstattet av en "skuff" i aluminium som var montert under og på siden av 
bagasjebæreren. I de senere år har den kun hatt en designrolle for å fortelle kunder hva slags sykkel 
man ser.
    Photo: Jærmuseet

Taske

1 comment

  • Verktøyveske for montering i rammen på herre og damesykkel. På herresykkelen var den helt opp i hjørnet hvor sittrør og overrør møtes. På damesykkelen var den bak sittrøret og under rammerøret som går fra sittrøret og ned til endestykket på rammen, dvs der hvor man fester hjulet. Veskene var for Jonas Øglænd sin del påmontert syklene omtrent fra 1906. Når man hadde flere serier med sykle ri form av "de luxe og billig modell'' så var vertøyveska fjernet fra den billige sykkelen for å få ned pris, og lage et modellskille. Senere ble vertøyveska montert i bakkant av bagasjebærer eller i bakkant av sete. Senere ble verktøyveska erstattet av en "skuff" i aluminium som var montert under og på siden av bagasjebæreren. I de senere år har den kunn hatt en designrolle for å fortelle kunder hva slags sykkel man ser.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to