History
-
Dodge type DU, 4 dørs personbil produsert av firmaet Dodge i USA. Bilen kom i deler til A/S Strømmens Værksted som såkalt ckd (completely knocked down, det vil si pakket med i kasser del for del). Import av biler i deler innebar også avgiftsfordeler. Norge hadde ikke mye valuta den gangen. Et bilprosjekt med sysselsettingseffekt gjorde det lettere å få tillatelse til å bruke valuta til import. Man kan regne med at brødrene Ihlen (A/S Strømmens Værksted) også hadde i tankene å produsere spesial-karosserier i betraktning av de kunnskaper de hadde på området og med det verkstedet de disponerte.
Bilen som er av typen DU (1935 modell), er bygd med deler fra både 1935 og 1936 modell. Typebetegnelsen DU finner vi igjen som det to første bokstavene i motornummeret, Denne DU modellen hadde 116 tommers akselavstand, rekkesekser på 217 cui. og kostet 7800 kr ny i Norge, altså var dette den billigste modellen. En kan anta at bilen har blitt produsert i USA på slutten av 1935, ettersom det ble brukt deler fra to ulike årsmodeller. Det kan også tenkes at A/S Strømmens Værksted bevisst handlet "utdaterte" deler for å få prisen ned.
Bilen ble satt sammen hos A/S Strømmens Værksted. Beviset finnes på en messingplate på ramma, med teksten "A/S Strømmens Værksted Chaissis NO. S-2289". I 1934 etablerte man (Strømmen) egne chassisnummer for 5-seter biler Disse chassisnummer hadde fire siffer og startet på 2200. A/S Strømmens Værksted tildelte også bilene et produksjonsnummer (løpenummer) fortløpende etterhvert som de enkelte bilene ble produsert. Det nummeret har vi hittil ikke funnet på denne bilen.
Fra understellsregisteret har vi funnet ut at første kjennemerke var C-277. Fabrikatet står faktisk som Strømmen på understellskortet. I bilboken fra 1935 står det at Ola Rasch i Holmenkollen (Dagaliv. 37) har kjennemerke C-277 på en 1931 mod. Dodge. Trolig var det denne mannen som senere det året kjøpte seg Dodge fra Strømmen og brukte C-277 på den? Christian Stokke antar at vår bil ble registrert første gang i oktober 1935.
Det første sikre eierforhold vi kan knytte til denne bilen er Ragnar Andresen. Han opprettet importselskapet Siraco A/S i Oslo i 1954, for å kunne importere Moskvitch fra Sovjetunionen. Gerhardsen-regjeringen gjorde det mulig å selge disse uten å avkreve kjøpetillatelse, etter at regjeringen hadde inngått en avtale der biler fra Øst-Europa og Israel ble importert i bytte mot eksport av spekesild. Vi må anta at vår Dodge ble tatt inn i innbytte ved salg av en ny Moskwitch. Andresen hadde etter det vi vet tidlig planer om å samle biler til et bilmuseum.
Sønnen Ragnar Andresen jr. overtok senere bilen og den ble på 1980 tallet flyttet til Norsk Kjøretøyhistorisk museum på Lillehammer. Museet kjøpte bilen av Ragnar Andresen jr. høsten 2015.
Produksjon: 1935 - 1936 (Antatt av NVM.)
Produsert i USA, monert i Norge.- ProdusentDodgesikker
- Production placeUSAsikker
Relation
Downloads
- File attachmentsUnderstellskort 91679
Classification
-
- Transport (Outline)OU 489
- Biler (Outline - Befordringsmidler)OU 493.5
References
-
- LitteraturreferanseMade in Norway Utgitt av Norsk Teknisk Museum. Antatt utgitt i 1982.
- LitteraturreferanseNorsk Kjøretøyhistorsik museum Hefte utgitt ved museet på Lillehammer, antatt i ca. 1985.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNKM 00762
- Part of collectionNorsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedNovember 22, 2018
- Date updatedMarch 15, 2024
- DIMU-CODE021027974464
- UUIDb13bc41c-6b22-42ca-aa81-1ac99545c70a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».