History
-
Etter tradisjonen kom instrumentet til Helgeland med omreisende, utenlandske musikere fra Sentral-Europa på 1800-tallet. Første kjente eier er Harald Christensen fra Bardal (daværende Nesna kommune). Instrumentet ble solgt til Ole Johan Eriksen (1876 - ? ) på gården Vedaa i nabobygda Leirvika i Hemnes kommune. Det fortelles at ettersom det ikke var skikkelig vei mellom de bygdene, ble instrumentet fraktet på en slags båre mellom to staurer. Ca. 1930 ble positivet solgt videre til Ole Utnes (1886 – 1967) i Utskarpen (Rana kommune). Hans stesønn, Eindride Bratland (1907 – 1979) fra Sør-Sjona (Rana kommune) arvet instrumentet. På slutten av 1960-tallet solgte Bratland instrumentet til musikkhandler Arne Viken (1925 – 2012) i Mo i Rana. Ringve Musikkmuseum erhvervet positivet av Anders Viken, sønn av Arne Viken i 2018.
(Fiskvik 1998, opplysningsarkiv, samt samt intervju av museumsdirektør Ivar Roger Hansen, med Åse Leirvik, Hemnesberget 01.03. 2019).
Dreiepositivet er signert Wilhelm Bruder (1819-1882). Han tilhørte en stor orgelbyggerslekt i Waldkirch, Tyskland. Han laget positiver med figurer under eget navn frem til 1864 da han, med en bror, startet Gebrüder Bruder. Det finnes kun ét signert figurpositiv med hans navn (er i 2017 i privat eie) datert april 1860. Av Bruder-familien har Herbert Jüttemann registret ca 25 stk bevarte bruder-positiv med figurer i Europa (Jüttemann 2005:82-106),
Det finnes flere dreiepositiv laget av Bruderfamilien bevarte på norske museer. På Ringve står et, signert "Xaver Bruder" (bror til Wilhelm) fra 1851 (Jüttemann 2005)Et annet positiv med figurer er tilskrevet Bruderfamilien, og finnes i Maihaugens samling (SS.14718). Hverken det sistnevnte eller dette aktuelle dreiepositivet inngår i Jüttemanns registreringer. I tillegg finnes et signert dreiepositiv uten figurer, signert Wilhelm Bruder på Museum Nord /Lofotsmuseet –no 1460.
Produksjon
- ProdusentBruder, Wilhelm
Bruk
Instrumentets første kjente eier er Ole Utnes i Leirvika i Hemnes kommune tidlig 1900, muligens 1930-tallet. Han forteller at instrumentet kom til Norge med omreisende musikanter fra Sentral-Europa. Noen mener det var italienere, muligens sigøynere. Instrumentet gikk i arv til Utnes sin datter. Hun solgte det på slutten av1960-tallet til en mann bosatt i Mo i Rana. Han solgte det i 2017 til Ringve Musikkmuseum.Annet - I følge påskrevet tekst på innsiden av instrumentet, under belgen:
Repparert og stemt av Vollert Jøsevold Mastermo, Bardal 1944.Produksjon: 1850 (Datering fra tidligere eier.)
Annet - I følge påskrevet tekst på innsiden av instrumentet, under belgen:
H. Øybakken Mosjøen. 3-6 1957
Classification
References
-
- ArkivreferanseSak i Public 360
- LitteraturreferanseJüttemann, Herbert. Figuren-Drehorgeln von Ignaz Bruder und seinen Nachkommen. Waldkirch : Waldkircher Orgelstiftung. 2005.
- ArkivreferanseOpplysningsarkiv - RMT.AKS.2017.01
- LitteraturreferanseFiskvik, Jann-Magnar Restaureringsrapport av dreiepositiv tilhørende Lofotmuseet. 1995 Innholder om Wilhelm Bruder
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier RMT 2017/01
- Part of collection Ringve_museumsgjenstander
- Owner of collection Ringve musikkmuseum
- Institution Ringve Musikkmuseum
- Date published October 31, 2018
- Date updated February 29, 2024
- DIMU-CODE 021027953198
- UUID a496ba12-11dc-4d5b-bcd1-642e59480361
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».