1
3
100
Peispust. Massiv tre, skinn og metall. Treoverflate er malt. En ovnspuster laget av tre, skinn og messing. Hoveddelen er laget av to trestykker av lik utforming (hjerteformet med håndtak) med en belg av skinn festet til trestykkene. Skinnet er festet med en rødbrun skinnremse og messingnagler langs begge kantene. På forsiden er belgen festet nede på treplaten med en dobbel rekke nagler. I enden er det stiftet på et pusterør av messing. Begge treplatene er malt/beiset i en mørk brunfarge. På forsiden er det dekor i form av rosemaling i ulike farger som dekker hele flaten. På baksiden er det rosemaling rundt et hull midt på platen, og under rosemalingen er det skrevet på tekst med maling, se "Påført tekst/merker". På håndtaket er det festet en skinnreim med to nagler. Skinnreimen fungerer som oppheng.
Photo: Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
Peispust. Massiv tre, skinn og metall. Treoverflate er malt. En ovnspuster laget av tre, skinn og messing. Hoveddelen er laget av to trestykker av lik utforming (hjerteformet med håndtak) med en belg av skinn festet til trestykkene. Skinnet er festet med en rødbrun skinnremse og messingnagler langs begge kantene. På forsiden er belgen festet nede på treplaten med en dobbel rekke nagler. I enden er det stiftet på et pusterør av messing. Begge treplatene er malt/beiset i en mørk brunfarge. På forsiden er det dekor i form av rosemaling i ulike farger som dekker hele flaten. På baksiden er det rosemaling rundt et hull midt på platen, og under rosemalingen er det skrevet på tekst med maling, se "Påført tekst/merker". På håndtaket er det festet en skinnreim med to nagler. Skinnreimen fungerer som oppheng.
Photo: Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
Peispust. Massiv tre, skinn og metall. Treoverflate er malt. En ovnspuster laget av tre, skinn og messing. Hoveddelen er laget av to trestykker av lik utforming (hjerteformet med håndtak) med en belg av skinn festet til trestykkene. Skinnet er festet med en rødbrun skinnremse og messingnagler langs begge kantene. På forsiden er belgen festet nede på treplaten med en dobbel rekke nagler. I enden er det stiftet på et pusterør av messing. Begge treplatene er malt/beiset i en mørk brunfarge. På forsiden er det dekor i form av rosemaling i ulike farger som dekker hele flaten. På baksiden er det rosemaling rundt et hull midt på platen, og under rosemalingen er det skrevet på tekst med maling, se "Påført tekst/merker". På håndtaket er det festet en skinnreim med to nagler. Skinnreimen fungerer som oppheng.
Photo: Sverresborg Trøndelag Folkemuseum
Accept license and download photo