History
-
"Etterklang" innebærer at et lydsignal gjentas flere ganger med tette mellomrom, der det høres ut som om lyden forsvinner gradvis og det gis inntrykk av romlighet. I 1960 årene var det flere produsenter av etterklangsplater, som et rimeligere og mer praktisk alternativ til større ekkokamre. Slike plater ble brukt i fjernsyn-, radio,- film- og platestudioer. I radiospill og filmer kunne de brukes til å simulere lyden i fabrikker, kirker, konserthaller og lignende. De ble også brukt i konserthaller til å forbedre lyden av symfonisk musikk, kirkemusikk osv.
Dr. Walther Kühl i det tyske firmaet EMT (Elektromesstechnik) utviklet et elektronisk apparat for å skape etterklang i 1953 - EMT 140, som ble introdusert på markedet i 1962/64. Det besto av en stålplate på 1x2 meter, opphengt i en akustisk "død" trekasse, som skapte svingende lydbølger. Med dette apparatet kunne etterklangstiden endres enkelt og raskt fra 1 til 5 sekunder. Lyden ble tatt opp av mikrofoner og sendt til et kontrollrom. Flere plater kunne brukes sammen og fjenstyres.
Produksjon: 1964 - 1970 (Antatt)
- ProdusentElektromesstechnik EMT Wilh. Franz K.G. Lahr
Bruk: 1964 - 2000 (antatt)
- BrukerNorsk Rikskringkasting
- BruksstedNorge Oslo Oslo
Relation
Classification
References
-
- Litteraturreferansehttp://www.hifimuseum.de/die-emt-140-hallplatte.html
- LitteraturreferanseSusan Schmidt Horning, Chasing Sound, Baltimore: The Johns Hopkins University Press, 2013, s. 92-97.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNTM 30897
- Part of collectionNTM
- Owner of collectionNorsk Teknisk Museum
- InstitutionNorsk Teknisk Museum
- Date publishedSeptember 28, 2018
- Date updatedApril 22, 2021
- DIMU-CODE021027925302
- UUID0d810e08-5f68-4997-8ac1-92073d2301e5
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».