• Modell av stålskipet "Lancing" fra 1866. 
Bygget som kombinert seil- og dampskip i Glasgow i 1866 for fransk regning. I 1889 ble den omrigget til firemastet fullrigger og dampmaskinen ble tatt ut. 
Skipet gikk som lastebåt som seilskip og som passasjerskip som dampbåt.
Mannskapet var på 24 mann. Ballasttank på 100 tonn.

Lancing ble kjøpt til Norge av Johan Bryde i Sandefjord. Senere var den i J.Johansens eie (Lysaker). Fra 1917 hadde Melsom i Larvik skuten til den ble hugget opp i 1924.
Den var en av verdens skarpseilere og var kjent i alle havner på grunn av sine rekordraske reiser.

Bækvolds produksjonsnummer 3. Modellens produksjonskostnad er oppgitt til kr 18,-
    Photo: Bakken, Øivind Møller / Museene i Akershus
  • Modell av stålskipet "Lancing" fra 1866. 
Bygget som kombinert seil- og dampskip i Glasgow i 1866 for fransk regning. I 1889 ble den omrigget til firemastet fullrigger og dampmaskinen ble tatt ut. 
Skipet gikk som lastebåt som seilskip og som passasjerskip som dampbåt.
Mannskapet var på 24 mann. Ballasttank på 100 tonn.

Lancing ble kjøpt til Norge av Johan Bryde i Sandefjord. Senere var den i J.Johansens eie (Lysaker). Fra 1917 hadde Melsom i Larvik skuten til den ble hugget opp i 1924.
Den var en av verdens skarpseilere og var kjent i alle havner på grunn av sine rekordraske reiser.

Bækvolds produksjonsnummer 3. Modellens produksjonskostnad er oppgitt til kr 18,-
    Photo: Bakken, Øivind Møller / Museene i Akershus
  • Modell av stålskipet "Lancing" fra 1866. 
Bygget som kombinert seil- og dampskip i Glasgow i 1866 for fransk regning. I 1889 ble den omrigget til firemastet fullrigger og dampmaskinen ble tatt ut. 
Skipet gikk som lastebåt som seilskip og som passasjerskip som dampbåt.
Mannskapet var på 24 mann. Ballasttank på 100 tonn.

Lancing ble kjøpt til Norge av Johan Bryde i Sandefjord. Senere var den i J.Johansens eie (Lysaker). Fra 1917 hadde Melsom i Larvik skuten til den ble hugget opp i 1924.
Den var en av verdens skarpseilere og var kjent i alle havner på grunn av sine rekordraske reiser.

Bækvolds produksjonsnummer 3. Modellens produksjonskostnad er oppgitt til kr 18,-
    Photo: Bakken, Øivind Møller / Museene i Akershus
  • Modell av stålskipet "Lancing" fra 1866. 
Bygget som kombinert seil- og dampskip i Glasgow i 1866 for fransk regning. I 1889 ble den omrigget til firemastet fullrigger og dampmaskinen ble tatt ut. 
Skipet gikk som lastebåt som seilskip og som passasjerskip som dampbåt.
Mannskapet var på 24 mann. Ballasttank på 100 tonn.

Lancing ble kjøpt til Norge av Johan Bryde i Sandefjord. Senere var den i J.Johansens eie (Lysaker). Fra 1917 hadde Melsom i Larvik skuten til den ble hugget opp i 1924.
Den var en av verdens skarpseilere og var kjent i alle havner på grunn av sine rekordraske reiser.

Bækvolds produksjonsnummer 3. Modellens produksjonskostnad er oppgitt til kr 18,-
    Photo: Bakken, Øivind Møller / Museene i Akershus
  • Modell av stålskipet "Lancing" fra 1866. 
Bygget som kombinert seil- og dampskip i Glasgow i 1866 for fransk regning. I 1889 ble den omrigget til firemastet fullrigger og dampmaskinen ble tatt ut. 
Skipet gikk som lastebåt som seilskip og som passasjerskip som dampbåt.
Mannskapet var på 24 mann. Ballasttank på 100 tonn.

Lancing ble kjøpt til Norge av Johan Bryde i Sandefjord. Senere var den i J.Johansens eie (Lysaker). Fra 1917 hadde Melsom i Larvik skuten til den ble hugget opp i 1924.
Den var en av verdens skarpseilere og var kjent i alle havner på grunn av sine rekordraske reiser.

Bækvolds produksjonsnummer 3. Modellens produksjonskostnad er oppgitt til kr 18,-
    Photo: Bakken, Øivind Møller / Museene i Akershus

Modell

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to