History
-
Produsert i 1977 av Volvo i Sverige. Registrert første gang 17.06.1977 i kjøretøygruppen varebil (N1). Avregistrert 17.12.1996. Bilen har vært brukt av Kåre Ørbog siden han kjøpte den ny. Overtatt av sønnen Eirik i 1999.
Museet mottok bilen som gave av Eirik Ørbog den 11.10.2010.
Wikipedia:
Volvo 240 er en bilmodell produsert av Volvo i perioden 1974-1993. Den er en videreutvikling av Volvo 140 med elementer basert på konseptbilen Volvo VESC fra 1972. 240 er den mest suksessrike modellen til Volvo og ble produsert i 2 686 055 eksemplarer.
I begynnelsen ble 242/244/245 bruk om de forskjellige variantene, men ble på begynnelsen av 80-tallet erstattet med fellesbetegnelsen 240. 4-dørs sedanen 244 var den modellen som solgte best med 1 490 102 eksemplarer. Stasjonsvogna 245 ble produsert i 962 264 eksemplarer.
Volvo B19
Volvo B19 senere kalt Volvo B200 er en svenskprodusert 2,0-liters Volvo- motor som ble funnet i Volvo 240 fra 1976–1979 og 1983–1985 og i Volvo 340/360- serien fra begynnelsen av 1980 - tallet til begynnelsen av 1990 - tallet. . Den erstattet den gamle B20- motoren fra Volvo 140 og tidlig 240- serien før 1976-modellen. Selv om sylindervolumet var nærmere 2 liter, ble navnet B19 valgt for å skille det fra B20.
Type 4-sylindret rekke motor
Sylinderdiameter 88,9 mm
Slaglengde 80 mm
Slagvolum 1.986 liter
Den hadde en enkel overliggende kamaksel drevet av et tannet gummirem, i motsetning til B20 som hadde en sentralt plassert, girdrevet kamaksel og trykkstenger. Dette betydde at motoren kunne takle høyere hastigheter, men betydde også at du måtte bytte tannrem med jevne mellomrom. Imidlertid hadde en tannremfeil ofte ikke de samme katastrofale konsekvensene i en B19 / B21-motor som i andre motorer - fordi ventilene ikke treffer stemplene.
Under oppgraderingen fra B19 til B200 på 1980-tallet ble den redesignet til lav friksjon, noe som sparer drivstoff og reduserer slitasje.
Sportsversjonene av Volvo 340 har en B19-motor, alle Volvo 360-er har en B19 / B200-motor og Volvo 240 har også en B19 / B200 for de enklere versjonene frem til 1985 da Volvo B230 overtok. Motoren, som alle andre Volvo-motorer, er holdbar og pålitelig. Turboversjoner av B19 / B200 var også tilgjengelig, men bare for eksport til land der lavere avgifter for biler med motorer under 2 liter gjorde dem populære. En 16-ventil variant ( Volvo B204 ) ble også utviklet.
Produksjon: 1977 (Motorvognregisteret.)
- ProdusentVolvo
- Production placeSverige Gøteborgsikker
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNKM 00756
- Part of collectionNorsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedSeptember 12, 2017
- Date updatedMarch 10, 2023
- DIMU-CODE021027267114
- UUID541e2389-843c-4294-bdd4-8692b37dc995
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».