• Tempo Standard 20 levert med Sachs SM 51 (150 ccm) serie 1 motor. SM 51 finner vi også i vognkortet. Vognkortet viser at motorens srørrelse er 148 ccm. Ytelse er trolig 6, 5 Hk.
Fra Tempollubben:
Polykromatisk rød 370 i 1951 – 55, fargekode (Hamar Bilpleie): 060593. (Dette er originalfargen)
Produsert Sandnes, Norge. Ramme: kraftig, lukket ramme, bygget av prima heltrukne stålrør. Alle forbindelser er sveiset elektrisk.
Forgaffel: teleskopgaffel av eget fabrikat. Solid gaffellås på styrehode.
Hjul: trommelbremsenav av eget fabrikat. 125 mm bremsetrommel. Lakkerte felger. Felger/Eker: 19” – 2,75”. 2-lags dekk foran, 4-lags bak.
Skjermer: solide, brede stålskjermer. Kraftige skjermstivere. Styre: behagelig utforming, stillbart. Gasshåndtak på høyre side. Håndgrep for forhjulsbremsen, clutch og friløpssjalting. Dimbryter med hornkontakt. Støtte/Parkeringsstativ: dobbel midtstøtte.
Sal: 1951-52 skinnsete for fører og baksete med overtrukket gummipute. Senere stor, behagelig svingsal med dobbelt gummidekke for fører og passasjer. Stillbar fjæring. Pedaler/Fothvilere: holderrør med gummiblokker.
Ekshaustanlegg: forkrommet ekshaustrør. Forkrommet, demonterbar spesial-lyddemper art 0673 0004 000.
Tennplugg: M 225 P 11 S Bosch. Navkjedehjul: 1/4” X 46 tanns.
Elektrisk utrustning: hovedlykt med fjern- og nærlyslampe parkeringslampe tennings- og lysbryter, likeretter. Baklykt med lampe. Elektrisk horn. Akumulator (6 Volt 8Ah) for signalhorn og parklys. Baklyslampe: 6 v 2 w. Forlyslampe 6 v 25/25 w. Parkeringslampe 6 v 1,5 w.
Kraftoverføring/Drift/Kjede: solid motorsykkelkjede ½” X ¼” med 8,5 mm rulle, 118 ledd.
Kjedekasse: åpen kjedekasse i 1951-56. Eksentrisk-kjedestramere på bakhjulsaksen.
Bensintank: smakfullt utformet, ståltank med innfelt innfelt verktøyboks fra 53. Knebeskyttere. Stor ifyllingsåpning. Rommer ca. 8 liter i 51-52, siden 11 liter. Bensinkran ble ikke opprinnelig levert på de første seriene, men kom senere. Med reservestilling. Fra 1951-53 hellakkert, senere krommet felt. Drivstoffblanding: 1 del motorolje SAE 50 til 25 deler bensin (4%).
Største lengde: 1960 mm. Akselavstand: 1270 mm. Salhøyde: 730 mm. Vekt: ca. 95 kg uten tankfylling.
Utstyr: Verktøy i etui. Lappesaker. Pusseklut. Solid pumpe.

Modellendringer:
1951-1952 Serie 1 motor, kronprinz gaffel, smale skjermer tanklokk på siden verktøyboks bak, lakkerte felger 1” styre med løse hendler (brems + clutch).
1953 Serie 1 motor, forbedret gaffel, smale skjermer ny type tank men uten krom. Verktøyboks på tanken helkrommet (uten noen lakk), lakkerte felger, 7/8” styre med faste hendler.
1954 -1958 Serie 2 motor, brede skjermer, krommet bredere felger, ckom på tank, lakk midt i verktøyboks på tanken.

Motor: Sachs SM 51 (150 ccm) serie 1 motor 1951-53. Sachs SM 53 (150 ccm) serie 2 motor 1954-1958.
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Tempo Standard 20 levert med Sachs SM 51 (150 ccm) serie 1 motor. SM 51 finner vi også i vognkortet. Vognkortet viser at motorens srørrelse er 148 ccm. Ytelse er trolig 6, 5 Hk.
Fra Tempollubben:
Polykromatisk rød 370 i 1951 – 55, fargekode (Hamar Bilpleie): 060593. (Dette er originalfargen)
Produsert Sandnes, Norge. Ramme: kraftig, lukket ramme, bygget av prima heltrukne stålrør. Alle forbindelser er sveiset elektrisk.
Forgaffel: teleskopgaffel av eget fabrikat. Solid gaffellås på styrehode.
Hjul: trommelbremsenav av eget fabrikat. 125 mm bremsetrommel. Lakkerte felger. Felger/Eker: 19” – 2,75”. 2-lags dekk foran, 4-lags bak.
Skjermer: solide, brede stålskjermer. Kraftige skjermstivere. Styre: behagelig utforming, stillbart. Gasshåndtak på høyre side. Håndgrep for forhjulsbremsen, clutch og friløpssjalting. Dimbryter med hornkontakt. Støtte/Parkeringsstativ: dobbel midtstøtte.
Sal: 1951-52 skinnsete for fører og baksete med overtrukket gummipute. Senere stor, behagelig svingsal med dobbelt gummidekke for fører og passasjer. Stillbar fjæring. Pedaler/Fothvilere: holderrør med gummiblokker.
Ekshaustanlegg: forkrommet ekshaustrør. Forkrommet, demonterbar spesial-lyddemper art 0673 0004 000.
Tennplugg: M 225 P 11 S Bosch. Navkjedehjul: 1/4” X 46 tanns.
Elektrisk utrustning: hovedlykt med fjern- og nærlyslampe parkeringslampe tennings- og lysbryter, likeretter. Baklykt med lampe. Elektrisk horn. Akumulator (6 Volt 8Ah) for signalhorn og parklys. Baklyslampe: 6 v 2 w. Forlyslampe 6 v 25/25 w. Parkeringslampe 6 v 1,5 w.
Kraftoverføring/Drift/Kjede: solid motorsykkelkjede ½” X ¼” med 8,5 mm rulle, 118 ledd.
Kjedekasse: åpen kjedekasse i 1951-56. Eksentrisk-kjedestramere på bakhjulsaksen.
Bensintank: smakfullt utformet, ståltank med innfelt innfelt verktøyboks fra 53. Knebeskyttere. Stor ifyllingsåpning. Rommer ca. 8 liter i 51-52, siden 11 liter. Bensinkran ble ikke opprinnelig levert på de første seriene, men kom senere. Med reservestilling. Fra 1951-53 hellakkert, senere krommet felt. Drivstoffblanding: 1 del motorolje SAE 50 til 25 deler bensin (4%).
Største lengde: 1960 mm. Akselavstand: 1270 mm. Salhøyde: 730 mm. Vekt: ca. 95 kg uten tankfylling.
Utstyr: Verktøy i etui. Lappesaker. Pusseklut. Solid pumpe.

Modellendringer:
1951-1952 Serie 1 motor, kronprinz gaffel, smale skjermer tanklokk på siden verktøyboks bak, lakkerte felger 1” styre med løse hendler (brems + clutch).
1953 Serie 1 motor, forbedret gaffel, smale skjermer ny type tank men uten krom. Verktøyboks på tanken helkrommet (uten noen lakk), lakkerte felger, 7/8” styre med faste hendler.
1954 -1958 Serie 2 motor, brede skjermer, krommet bredere felger, ckom på tank, lakk midt i verktøyboks på tanken.

Motor: Sachs SM 51 (150 ccm) serie 1 motor 1951-53. Sachs SM 53 (150 ccm) serie 2 motor 1954-1958.
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Tempo Standard 20 levert med Sachs SM 51 (150 ccm) serie 1 motor. SM 51 finner vi også i vognkortet. Vognkortet viser at motorens srørrelse er 148 ccm. Ytelse er trolig 6, 5 Hk.
Fra Tempollubben:
Polykromatisk rød 370 i 1951 – 55, fargekode (Hamar Bilpleie): 060593. (Dette er originalfargen)
Produsert Sandnes, Norge. Ramme: kraftig, lukket ramme, bygget av prima heltrukne stålrør. Alle forbindelser er sveiset elektrisk.
Forgaffel: teleskopgaffel av eget fabrikat. Solid gaffellås på styrehode.
Hjul: trommelbremsenav av eget fabrikat. 125 mm bremsetrommel. Lakkerte felger. Felger/Eker: 19” – 2,75”. 2-lags dekk foran, 4-lags bak.
Skjermer: solide, brede stålskjermer. Kraftige skjermstivere. Styre: behagelig utforming, stillbart. Gasshåndtak på høyre side. Håndgrep for forhjulsbremsen, clutch og friløpssjalting. Dimbryter med hornkontakt. Støtte/Parkeringsstativ: dobbel midtstøtte.
Sal: 1951-52 skinnsete for fører og baksete med overtrukket gummipute. Senere stor, behagelig svingsal med dobbelt gummidekke for fører og passasjer. Stillbar fjæring. Pedaler/Fothvilere: holderrør med gummiblokker.
Ekshaustanlegg: forkrommet ekshaustrør. Forkrommet, demonterbar spesial-lyddemper art 0673 0004 000.
Tennplugg: M 225 P 11 S Bosch. Navkjedehjul: 1/4” X 46 tanns.
Elektrisk utrustning: hovedlykt med fjern- og nærlyslampe parkeringslampe tennings- og lysbryter, likeretter. Baklykt med lampe. Elektrisk horn. Akumulator (6 Volt 8Ah) for signalhorn og parklys. Baklyslampe: 6 v 2 w. Forlyslampe 6 v 25/25 w. Parkeringslampe 6 v 1,5 w.
Kraftoverføring/Drift/Kjede: solid motorsykkelkjede ½” X ¼” med 8,5 mm rulle, 118 ledd.
Kjedekasse: åpen kjedekasse i 1951-56. Eksentrisk-kjedestramere på bakhjulsaksen.
Bensintank: smakfullt utformet, ståltank med innfelt innfelt verktøyboks fra 53. Knebeskyttere. Stor ifyllingsåpning. Rommer ca. 8 liter i 51-52, siden 11 liter. Bensinkran ble ikke opprinnelig levert på de første seriene, men kom senere. Med reservestilling. Fra 1951-53 hellakkert, senere krommet felt. Drivstoffblanding: 1 del motorolje SAE 50 til 25 deler bensin (4%).
Største lengde: 1960 mm. Akselavstand: 1270 mm. Salhøyde: 730 mm. Vekt: ca. 95 kg uten tankfylling.
Utstyr: Verktøy i etui. Lappesaker. Pusseklut. Solid pumpe.

Modellendringer:
1951-1952 Serie 1 motor, kronprinz gaffel, smale skjermer tanklokk på siden verktøyboks bak, lakkerte felger 1” styre med løse hendler (brems + clutch).
1953 Serie 1 motor, forbedret gaffel, smale skjermer ny type tank men uten krom. Verktøyboks på tanken helkrommet (uten noen lakk), lakkerte felger, 7/8” styre med faste hendler.
1954 -1958 Serie 2 motor, brede skjermer, krommet bredere felger, ckom på tank, lakk midt i verktøyboks på tanken.

Motor: Sachs SM 51 (150 ccm) serie 1 motor 1951-53. Sachs SM 53 (150 ccm) serie 2 motor 1954-1958.
    Photo: Norsk vegmuseum

Motorsykkel

1 comment

  • Med denne Tempo hvor rammen er produsert 5. september 1953, så er vi i ett av de viktigste tiår hos Jonas Øglænd. Man hadde reist seg etter den tunge etterkrigstiden og gikk inn i tiåret med store investeringer i bygg, produksjon, maskiner, og kompetanse.

    Fabrikken og varemerket sto foran enorme forandringer, man sendte ansatte ut i hele Europa for å hente inn nødvendig informasjon. Dette ser man igjen i selve modellene, fargevalgene sto for fall, den nye tid bar bud om at kunden skulle settes fokus. Disse holdninger ga Øglænd store fortrinn, man ble markedsleder og man kunne ikke produsere nok Tempoer. Man hadde flere skift og presset produksjonen til det ytterste. Tempoene gikk gjennom store kvalitetskontroller, ble testet av ulike målgrupper og svarene fra disse medførte nødvendige endringer. Nye tilførte krefter utenfra tok med seg ny tanker og satte sitt tydelige preg i de interne beslutningsprosesser. Konstruktøren av denne Tempo er Olav Aanestad, og nevnte Tempo ble en av de mest solgte Tempoer, derfor ser vi også ofte denne i ulike veteranmiljø.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to