History
-
Jonas Øglænd fabrikken:
Etter andre verdenskrig ble produksjonen av både sykler under merket DBS, mopeder av merke Tempo og Tempolett og motorsykler tatt opp før fullt. Produktene var solide og regnet for trauste. Modellutvalget inklusive motorstørrelse og ytelse var stort, med små produksjonsserier. Motorene ble importert, mest fra den tyske fabrikken Sachs. (ifølge Wikipedia).
Tempo fra 1931:
Det var først i 1931 motorsykkelproduksjonen tok til for alvor, da introduserte Øglænd sin egen lette motorsykkel, Tempo. De hadde fått enerett på tyske Fichtel & Sachs sin nye bensinmotor for lettvektsmotorsykler. De første syklene som ble produsert, var forsterkete trøsykler med motor. De ble bygd av deler som var importert fra Tyskland.
(ifølge www.jaermuseet.no).
Tempo Standard:
Dette er den mest solgte modellen av Tempo motorsykkel, og ble fra og med 1951 levert med 148 ccm motor. 1953 modellen. var den første som kunne registreres for 2 personer (ifølge Norsk Motorveteran). Standard ble produsert til og med 1959.
Motorsykkelen ble registrert med kjennemerke U-938 på Ivar Kurås, Brekkebygd, i 1954. Avregistrert 28.08.1964. Svein-Erik Klouman, Lillehammer, var eier fra 1984, og solgte den til NKM i 1999. Motorsykkelen har betegnelsen Tempo Standard 20. Standard 10 har 125 ccm motor og Standard 30 har 175 ccm motor.
Kommentar fra Jan Erik Holmen den 15.05.2019:
Med denne Tempo hvor rammen er produsert 5. september 1953, så er vi i ett av de viktigste tiår hos Jonas Øglænd. Man hadde reist seg etter den tunge etterkrigstiden og gikk inn i tiåret med store investeringer i bygg, produksjon, maskiner, og kompetanse.
Fabrikken og varemerket sto foran enorme forandringer, man sendte ansatte ut i hele Europa for å hente inn nødvendig informasjon. Dette ser man igjen i selve modellene, fargevalgene sto for fall, den nye tid bar bud om at kunden skulle settes fokus. Disse holdninger ga Øglænd store fortrinn, de ble markedsleder og man kunne ikke produsere nok Tempoer. Man hadde flere skift og presset produksjonen til det ytterste. Tempoene gikk gjennom store kvalitetskontroller, ble testet av ulike målgrupper og svarene fra disse medførte nødvendige endringer. Nye tilførte krefter utenfra tok med seg ny tanker og satte sitt tydelige preg i de interne beslutningsprosesser. Konstruktøren av denne Tempo er Olav Aanestad, og nevnte Tempo ble en av de mest solgte Tempoer, derfor ser vi også ofte denne i ulike veteranmiljø.
Produksjon: 1953
Produsent i følge merking.- ProdusentJonas Øglænd AS
- Production placeNorge Rogaland Sandnessikker
Downloads
- File attachmentsTempo Standard 20 131660Tempo Standard 131662
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNKM 00597
- Part of collectionNorsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedJune 21, 2017
- Date updatedMarch 10, 2023
- DIMU-CODE021027043701
- UUIDd5449b65-c14f-37d6-e044-00144fb7c9c3
- Tags
1 comment
Med denne Tempo hvor rammen er produsert 5. september 1953, så er vi i ett av de viktigste tiår hos Jonas Øglænd. Man hadde reist seg etter den tunge etterkrigstiden og gikk inn i tiåret med store investeringer i bygg, produksjon, maskiner, og kompetanse.
Fabrikken og varemerket sto foran enorme forandringer, man sendte ansatte ut i hele Europa for å hente inn nødvendig informasjon. Dette ser man igjen i selve modellene, fargevalgene sto for fall, den nye tid bar bud om at kunden skulle settes fokus. Disse holdninger ga Øglænd store fortrinn, man ble markedsleder og man kunne ikke produsere nok Tempoer. Man hadde flere skift og presset produksjonen til det ytterste. Tempoene gikk gjennom store kvalitetskontroller, ble testet av ulike målgrupper og svarene fra disse medførte nødvendige endringer. Nye tilførte krefter utenfra tok med seg ny tanker og satte sitt tydelige preg i de interne beslutningsprosesser. Konstruktøren av denne Tempo er Olav Aanestad, og nevnte Tempo ble en av de mest solgte Tempoer, derfor ser vi også ofte denne i ulike veteranmiljø.
jan erik holmen, May 15, 2019
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».