History
-
Studebaker, tidligere amerikansk bilmerke.
Brødrene Studebaker, som omkring år 1900 var verdens største produsent av hestevogner og karosserier, begynte å lage biler i 1909. Selve bilfabrikken, grunnlagt 1911, var i begynnelsen av 1920-årene en av verdens største. Under den annen verdenskrig bygde Studebaker den militære M29 Weasel, en åpen beltebil, til dels utført som amfibiebil. I 1954 ble Studebaker slått sammen med Packard, men produksjonen opphørte 1966 av økonomiske grunner (ifølge Store norske leksikon).
Bilen ble første gang registrert i Norge den 27.04.1920 på kjennemerke E-354 med firmaet A/S Biltransport (Lillehammer) som eier. Bilen ble brukt som drosje. Bilens neste eier var drosjesjåfør Petter Haugen. Vi er litt usikre på når han kjøpte bilen Bilen fikk kjennemerke E-5154 fra 1935, da var fortsatte Petter Haugen eier. Bilen ble senere overdradd til Per Andreas Svarstad, Lillehammer, og deretter fra hans dødsbo til datteren Kari Svarstad, Lillehammer. Bilen ble avregistrert den 29.03.1940.
NKM kjøpte bilen av Kari Svarstad i 2005. Den bestod da av deler i dårlig forfatning, bl.a. som følge av at chassiset hadde ligget ute i terrenget i Sannom nord i Lillehammer.
Produksjon: 1920 (Motorvognregisteret.)
- ProdusentThe Studebaker Corp.
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNKM 00681
- Part of collectionNorsk kjøretøyhistorisk museum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedJune 14, 2017
- Date updatedMarch 9, 2023
- DIMU-CODE021027037832
- UUIDb516873e-d0f5-4f87-afff-78fff6f4955a
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».