• Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum
  • Grå og svart lastebil med plan og tipp. Bilen har 6 hjul og har bakhjuls-trekk. Svart interiør. Motoren er en bensindrevet V8 Ford "flathead" med et sylindervolum på 3620 kubikkcentimeter og en ytelse på 85 hk. Speedometerstand er 68500 km. Maks. totalvekt er 5100 kg og maks. nyttelast er 2675 kg.
Det er verdt å merke seg at dagens understells nummer er 18465698 mens det var opprinnelig 18-4656987, altså et siffer mer (7-tallet til slutt).
    Photo: Mass Haugen / Norsk vegmuseum

Lastebil

4 comments

  • Hei

    Angående Ford type 817 T

    Eier fra 1950 heter Reidar Kilvik. Han var bror til min bedtefar. Ser at dere har skrevet feil etternavn (Rilsvik)

    Mvh

    Frank Johansen

  • Denne bilen ble førstegangsregistrert på W-984, den 14.12.1938, på As Mineral, som drev gruvedrift i Rendalsvik, Holandsfjorden i Meløy kommune. As Mineral var et tyskeid selskap, og driften ble startet i 1933, etter et par år med prøvetaking og etablering. Det var i hovedsak grafitt som ble utvunnet fra gruva. Gruvedriften og historien om stedet Rendalsvik er godt beskrevet i Sigurd Brattlands bok, Fra industristed til ødemark, utgitt av Meløy Historielag, 1994.

    Driften ved As Mineral ble innstilt ved den tyske kapitulasjonen i 1945. Og man kan vel anta at W-984 etter en viss tid ble solgt. Og som det fremgår av registerkortene, var den registrert på W-3210, på ukjent eier i Bodø Politidistrikt, i perioden 21.03. - 29.11.1946. (Det kan være verd å merke seg at på denne tiden var kjøretøyene i Meløy underlagt registerenheten ved Helgeland Politikammer. Og slik var fordelingen av nummerseriene på denne tida: Helgeland; W-1 - W-2000, Bodø; W-2001 - 4000, Narvik W-4001 - 6000, Lofoten/Vesterålen; W-6001 og oppover)

    Den 02.12.1946 blir Forden registrert på Alf Bang, Glomfjord, på W-1024 (og altså et "Helgelandsnummer".) Bang drev trolig transport under Norsk Hydros etablering som fant sted i Glomfjord de første etterkrigsårene. Bang får etter hvert drosjeløyve, og bedriver drosjetransport i Glomfjord til sin brå død i 1975. Bang kvitter seg med lastebilen, og det fremgår av dokumentene at skiltene blir innlevert "9/1-50". -Eller skal det være "9/11-50"? -Samme dato som Reidar Kilvik overtar bilen...

    Jeg har gitt Bangs sønn, Alf Inge Bang, som bor i Drammen, beskjed om at lastebilen som hans far i sin tid eide, fortsatt eksisterer. Alf Inge Bang har også bilde av bilen, mens den er registrert på W-1024.

    Hvorvidt Reidar Kilvik også overtar numret W-1024, og har bilen registrert på dette, er vel noe uklart. Og om det ikke finnes noen spor hos Vegvesenet omkring hans registerforhold, så er det vel ikke sikkert han hadde skilter på bilen...

    Det som imidlertid er sikkert, er at skiltet, W-4549, denne bilen har i dag, blir for historieløst. Den har aldri i sin "yrkeskarriere" hatt dette skiltet. I tillegg tilhører det et distrikt (Narvik, se oversikt ovenfor) hvor bilen aldri har gått. Den burde derfor ha fått et av de historisk riktige skiltene tilbake, og da helst W-984!

  • Delte posten med Facebook-gruppa Holandsfjord i Gamke Dager
    og fikk følgende kommentar fra Leif Kilvik: "
    I holansfjord ble den brukt til å kjøre fjæresand fra fjæra i kilvika og på veien ut fjorden.
    Måket på for hånd ca 1, 5 m3. Mekanisk tipp på bilen.
    Brukt te brøyting snø med treplog på slep men ingen suksess.
    Tror det var mye innvendig banning. Og litt varekjøring.
    Pappa og onkel (Reidar Kilvik) kjøpte jo etterhvert en Kølner Ford firehjulstrekk fra Mosjøen.
    Ble litt bedre stilt da. Måtte være på slutten av 50 tallet. Den gikk på bensin."

  • Bilen har norskprodusert førerhus. Det ses bl.a. på detaljer som: Hel frontrute (delt på USA-produsert førerhus), tre utvendige dørhengsler (to på USA-produsert), vinduspusser montert i nedre kant av frontrute (i øvre kant på USA-produsert) og andre profiler under sidevindu. Fauske vegstasjon opplyste på forespørsel i 1988 at det ikke finnes noe produksjonsskilt som viser hvilken norsk karosserifabrikk som står bak.

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Share to