History
-
1938 mod. lastebil. Produsert av Ford, antatt i USA.
Kort fra understells registeret viser at første kjennemerke har vært W-984. Dette kortet samt registreringskort fra SVV Nordland viser at bilen deretter har hatt kjennemerkene W-3210 og W-1024 før dagens W-4549.
Jarle Elverhøy fra Glomfjord har gitt oss følgende historikk på bilen:
Denne bilen ble førstegangsregistrert på W-984, den 14.12.1938, på As Mineral, som drev gruvedrift i Rendalsvik, Holandsfjorden i Meløy kommune. As Mineral var et tyskeid selskap, og driften ble startet i 1933, etter et par år med prøvetaking og etablering. Det var i hovedsak grafitt som ble utvunnet fra gruva. Gruvedriften og historien om stedet Rendalsvik er godt beskrevet i Sigurd Brattlands bok, Fra industristed til ødemark, utgitt av Meløy Historielag, 1994.
Driften ved As Mineral ble innstilt ved den tyske kapitulasjonen i 1945. Og man kan vel anta at W-984 etter en viss tid ble solgt. Og som det fremgår av registerkortene, var den registrert på W-3210, på ukjent eier i Bodø Politidistrikt, i perioden 21.03. - 29.11.1946. (Det kan være verd å merke seg at på denne tiden var kjøretøyene i Meløy underlagt registerenheten ved Helgeland Politikammer. Og slik var fordelingen av nummerseriene på denne tida: Helgeland; W-1 - W-2000, Bodø; W-2001 - 4000, Narvik W-4001 - 6000, Lofoten/Vesterålen; W-6001 og oppover)
Den 02.12.1946 blir Forden registrert på Alf Bang, Glomfjord, på W-1024 (og altså et "Helgelandsnummer"). Bang drev trolig transport under Norsk Hydros etablering som fant sted i Glomfjord de første etterkrigsårene. Bang får etter hvert drosjeløyve, og bedriver drosjetransport i Glomfjord til sin brå død i 1975. Bang kvitter seg med lastebilen, og det fremgår av dokumentene at skiltene blir innlevert "9/1-50". -Eller skal det være "9/11-50"? -samme dato som Reidar Kilvik, Holandsfjorden, overtar bilen. Reidar Kilvik hadde bilen registrert på W-1024 trolig fram til 18.06.1959.
Følgende kommentar kom fra Leif Kilvik etter at Nils-Rune Torrissen hadde delt informasjon om bilen på Facebook:
I Holansfjord ble den brukt til å kjøre fjæresand fra fjæra i Kilvika og på veien ut fjorden. Måket på for hånd ca. 1, 5 m3. Mekanisk tipp på bilen.
Brukt til brøyting av snø med treplog på slep men det var ingen suksess. Tror det var mye innvendig banning. Også brukt til litt varekjøring.
Pappa og onkel (Reidar Kilvik) kjøpte jo etter hvert en Kølner Ford firehjulstrekk fra Mosjøen. Måtte være på slutten av 50 tallet.
Carl Erik Hansen i Reipå i Meløy kommune bekreftet til Norsk vegmuseum at han kjøpe bilen av Reidar Kilvik i ca. 1980 og at han startet restaureringen da. Bilen var i kjørbar stand da den ble solgt videre til SVV Nordland rundt 1982. Bilen ble så ferdig restaurert og registrert på Statens vegvesen Nordland med kjennemerke W-4549 den 03.07.1991. Senere blant annet brukt som representasjonsbil ved følgende vegåpninger:
1986: E6 Leirfjordveien.
1993 og 1997: E6 Saltdal.
Siste lagringssted i Nordland har vært Fauske.
Bilen kom til museet den 27.04.2017 fra SVV region nord v/Siv Annie Henriksen.
Kommentar fra Asbjorn Rolseth i januar 2022:
Bilen har norskprodusert førerhus. Det ses bl.a. på detaljer som: Hel frontrute (delt på USA-produsert førerhus), tre utvendige dørhengsler (to på USA-produsert), vinduspusser montert i nedre kant av frontrute (i øvre kant på USA-produsert) og andre profiler under sidevindu. Fauske vegstasjon opplyste på forespørsel i 1988 at det ikke finnes noe produksjonsskilt som viser hvilken norsk karosserifabrikk som står bak.
Museet ønsker kontakt med personer som har flere opplysninger om Reidar Kilviks bruk av bilen.
Produksjon: 1938 (Vognkort.)
- ProdusentFord Motor Companyantatt
- Production placeUSAsikker
Downloads
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-02449
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedApril 29, 2017
- Date updatedJanuary 11, 2022
- DIMU-CODE021026974565
- UUIDa7c1f52c-4295-4e0b-b824-109fd49c0e5a
- Tags
4 comments
Hei
Angående Ford type 817 T
Eier fra 1950 heter Reidar Kilvik. Han var bror til min bedtefar. Ser at dere har skrevet feil etternavn (Rilsvik)
Mvh
Frank Johansen
Frank Johansen, August 4, 2017
Denne bilen ble førstegangsregistrert på W-984, den 14.12.1938, på As Mineral, som drev gruvedrift i Rendalsvik, Holandsfjorden i Meløy kommune. As Mineral var et tyskeid selskap, og driften ble startet i 1933, etter et par år med prøvetaking og etablering. Det var i hovedsak grafitt som ble utvunnet fra gruva. Gruvedriften og historien om stedet Rendalsvik er godt beskrevet i Sigurd Brattlands bok, Fra industristed til ødemark, utgitt av Meløy Historielag, 1994.
Driften ved As Mineral ble innstilt ved den tyske kapitulasjonen i 1945. Og man kan vel anta at W-984 etter en viss tid ble solgt. Og som det fremgår av registerkortene, var den registrert på W-3210, på ukjent eier i Bodø Politidistrikt, i perioden 21.03. - 29.11.1946. (Det kan være verd å merke seg at på denne tiden var kjøretøyene i Meløy underlagt registerenheten ved Helgeland Politikammer. Og slik var fordelingen av nummerseriene på denne tida: Helgeland; W-1 - W-2000, Bodø; W-2001 - 4000, Narvik W-4001 - 6000, Lofoten/Vesterålen; W-6001 og oppover)
Den 02.12.1946 blir Forden registrert på Alf Bang, Glomfjord, på W-1024 (og altså et "Helgelandsnummer".) Bang drev trolig transport under Norsk Hydros etablering som fant sted i Glomfjord de første etterkrigsårene. Bang får etter hvert drosjeløyve, og bedriver drosjetransport i Glomfjord til sin brå død i 1975. Bang kvitter seg med lastebilen, og det fremgår av dokumentene at skiltene blir innlevert "9/1-50". -Eller skal det være "9/11-50"? -Samme dato som Reidar Kilvik overtar bilen...
Jeg har gitt Bangs sønn, Alf Inge Bang, som bor i Drammen, beskjed om at lastebilen som hans far i sin tid eide, fortsatt eksisterer. Alf Inge Bang har også bilde av bilen, mens den er registrert på W-1024.
Hvorvidt Reidar Kilvik også overtar numret W-1024, og har bilen registrert på dette, er vel noe uklart. Og om det ikke finnes noen spor hos Vegvesenet omkring hans registerforhold, så er det vel ikke sikkert han hadde skilter på bilen...
Det som imidlertid er sikkert, er at skiltet, W-4549, denne bilen har i dag, blir for historieløst. Den har aldri i sin "yrkeskarriere" hatt dette skiltet. I tillegg tilhører det et distrikt (Narvik, se oversikt ovenfor) hvor bilen aldri har gått. Den burde derfor ha fått et av de historisk riktige skiltene tilbake, og da helst W-984!
Jarle Elverhøy, September 28, 2017
Delte posten med Facebook-gruppa Holandsfjord i Gamke Dager
og fikk følgende kommentar fra Leif Kilvik: "
I holansfjord ble den brukt til å kjøre fjæresand fra fjæra i kilvika og på veien ut fjorden.
Måket på for hånd ca 1, 5 m3. Mekanisk tipp på bilen.
Brukt te brøyting snø med treplog på slep men ingen suksess.
Tror det var mye innvendig banning. Og litt varekjøring.
Pappa og onkel (Reidar Kilvik) kjøpte jo etterhvert en Kølner Ford firehjulstrekk fra Mosjøen.
Ble litt bedre stilt da. Måtte være på slutten av 50 tallet. Den gikk på bensin."
Nils-Rune Torrissen, August 19, 2020
Asbjorn Rolseth, January 8, 2022
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».