• "Ammonia" er en jernbaneferge bygget i stål av A/S Moss Verft og Dokk. Fergen har en lengde på 230,6 fot, er 35,2 fot bred og stikker 12,8 fot dypt. Den har en brutto tonnasje på 929,34 og nettotonnasjen er 339,14. Sporlengde er 120 m som gir plass til 16-17 jernbanevogner. Last på dekk 630 tonn. Den kunne samtidig føre 150 passasjerer, men har sitteplass til 250 passasjerer i salongene. Til framdrift har den 2 stk trippel exp. dampmaskiner a 450 hk. "Ammonia" har salong for 1. og 2. plass under dekk, 1. plass om styrbord og 2. plass om babord. Senere ble dette slått sammen til en salong. I tillegg var det to damesalonger. Den ene damesalongen ble omgjort til bysse med kiosk for servering til passasjerer. På brodekket var det 2 direktørsalonger, røkesalong og spisesalong, samt en ekstra 1. plass salong like bak broen. "Ammonia" ble regnet som et mesterverk når det gjaldt innredning, med håndslepet glass i dørene og med nøttepanel i salongene på brodekket. Møblementet var tunge, sorte skinnstoler og sofaer.
(Tekst: Riksatikvaren)
    Photo: Norsk Industriarbeidermuseum
  • "Ammonia" er en jernbaneferge bygget i stål av A/S Moss Verft og Dokk. Fergen har en lengde på 230,6 fot, er 35,2 fot bred og stikker 12,8 fot dypt. Den har en brutto tonnasje på 929,34 og nettotonnasjen er 339,14. Sporlengde er 120 m som gir plass til 16-17 jernbanevogner. Last på dekk 630 tonn. Den kunne samtidig føre 150 passasjerer, men har sitteplass til 250 passasjerer i salongene. Til framdrift har den 2 stk trippel exp. dampmaskiner a 450 hk. "Ammonia" har salong for 1. og 2. plass under dekk, 1. plass om styrbord og 2. plass om babord. Senere ble dette slått sammen til en salong. I tillegg var det to damesalonger. Den ene damesalongen ble omgjort til bysse med kiosk for servering til passasjerer. På brodekket var det 2 direktørsalonger, røkesalong og spisesalong, samt en ekstra 1. plass salong like bak broen. "Ammonia" ble regnet som et mesterverk når det gjaldt innredning, med håndslepet glass i dørene og med nøttepanel i salongene på brodekket. Møblementet var tunge, sorte skinnstoler og sofaer.
(Tekst: Riksatikvaren)
    Photo: Norsk Industriarbeidermuseum
  • "Ammonia" er en jernbaneferge bygget i stål av A/S Moss Verft og Dokk. Fergen har en lengde på 230,6 fot, er 35,2 fot bred og stikker 12,8 fot dypt. Den har en brutto tonnasje på 929,34 og nettotonnasjen er 339,14. Sporlengde er 120 m som gir plass til 16-17 jernbanevogner. Last på dekk 630 tonn. Den kunne samtidig føre 150 passasjerer, men har sitteplass til 250 passasjerer i salongene. Til framdrift har den 2 stk trippel exp. dampmaskiner a 450 hk. "Ammonia" har salong for 1. og 2. plass under dekk, 1. plass om styrbord og 2. plass om babord. Senere ble dette slått sammen til en salong. I tillegg var det to damesalonger. Den ene damesalongen ble omgjort til bysse med kiosk for servering til passasjerer. På brodekket var det 2 direktørsalonger, røkesalong og spisesalong, samt en ekstra 1. plass salong like bak broen. "Ammonia" ble regnet som et mesterverk når det gjaldt innredning, med håndslepet glass i dørene og med nøttepanel i salongene på brodekket. Møblementet var tunge, sorte skinnstoler og sofaer.
(Tekst: Riksatikvaren)
    Photo: Andersen, Eystein M. / Norsk Industriarbeidermuseum
    (Copyright)
  • "Ammonia" er en jernbaneferge bygget i stål av A/S Moss Verft og Dokk. Fergen har en lengde på 230,6 fot, er 35,2 fot bred og stikker 12,8 fot dypt. Den har en brutto tonnasje på 929,34 og nettotonnasjen er 339,14. Sporlengde er 120 m som gir plass til 16-17 jernbanevogner. Last på dekk 630 tonn. Den kunne samtidig føre 150 passasjerer, men har sitteplass til 250 passasjerer i salongene. Til framdrift har den 2 stk trippel exp. dampmaskiner a 450 hk. "Ammonia" har salong for 1. og 2. plass under dekk, 1. plass om styrbord og 2. plass om babord. Senere ble dette slått sammen til en salong. I tillegg var det to damesalonger. Den ene damesalongen ble omgjort til bysse med kiosk for servering til passasjerer. På brodekket var det 2 direktørsalonger, røkesalong og spisesalong, samt en ekstra 1. plass salong like bak broen. "Ammonia" ble regnet som et mesterverk når det gjaldt innredning, med håndslepet glass i dørene og med nøttepanel i salongene på brodekket. Møblementet var tunge, sorte skinnstoler og sofaer.
(Tekst: Riksatikvaren)
    Photo: Norsk Industriarbeidermuseum
  • "Ammonia" er en jernbaneferge bygget i stål av A/S Moss Verft og Dokk. Fergen har en lengde på 230,6 fot, er 35,2 fot bred og stikker 12,8 fot dypt. Den har en brutto tonnasje på 929,34 og nettotonnasjen er 339,14. Sporlengde er 120 m som gir plass til 16-17 jernbanevogner. Last på dekk 630 tonn. Den kunne samtidig føre 150 passasjerer, men har sitteplass til 250 passasjerer i salongene. Til framdrift har den 2 stk trippel exp. dampmaskiner a 450 hk. "Ammonia" har salong for 1. og 2. plass under dekk, 1. plass om styrbord og 2. plass om babord. Senere ble dette slått sammen til en salong. I tillegg var det to damesalonger. Den ene damesalongen ble omgjort til bysse med kiosk for servering til passasjerer. På brodekket var det 2 direktørsalonger, røkesalong og spisesalong, samt en ekstra 1. plass salong like bak broen. "Ammonia" ble regnet som et mesterverk når det gjaldt innredning, med håndslepet glass i dørene og med nøttepanel i salongene på brodekket. Møblementet var tunge, sorte skinnstoler og sofaer.
(Tekst: Riksatikvaren)
    Photo: Norsk Industriarbeidermuseum
  • "Ammonia" er en jernbaneferge bygget i stål av A/S Moss Verft og Dokk. Fergen har en lengde på 230,6 fot, er 35,2 fot bred og stikker 12,8 fot dypt. Den har en brutto tonnasje på 929,34 og nettotonnasjen er 339,14. Sporlengde er 120 m som gir plass til 16-17 jernbanevogner. Last på dekk 630 tonn. Den kunne samtidig føre 150 passasjerer, men har sitteplass til 250 passasjerer i salongene. Til framdrift har den 2 stk trippel exp. dampmaskiner a 450 hk. "Ammonia" har salong for 1. og 2. plass under dekk, 1. plass om styrbord og 2. plass om babord. Senere ble dette slått sammen til en salong. I tillegg var det to damesalonger. Den ene damesalongen ble omgjort til bysse med kiosk for servering til passasjerer. På brodekket var det 2 direktørsalonger, røkesalong og spisesalong, samt en ekstra 1. plass salong like bak broen. "Ammonia" ble regnet som et mesterverk når det gjaldt innredning, med håndslepet glass i dørene og med nøttepanel i salongene på brodekket. Møblementet var tunge, sorte skinnstoler og sofaer.
(Tekst: Riksatikvaren)
    Photo: Norsk Industriarbeidermuseum
  • "Ammonia" er en jernbaneferge bygget i stål av A/S Moss Verft og Dokk. Fergen har en lengde på 230,6 fot, er 35,2 fot bred og stikker 12,8 fot dypt. Den har en brutto tonnasje på 929,34 og nettotonnasjen er 339,14. Sporlengde er 120 m som gir plass til 16-17 jernbanevogner. Last på dekk 630 tonn. Den kunne samtidig føre 150 passasjerer, men har sitteplass til 250 passasjerer i salongene. Til framdrift har den 2 stk trippel exp. dampmaskiner a 450 hk. "Ammonia" har salong for 1. og 2. plass under dekk, 1. plass om styrbord og 2. plass om babord. Senere ble dette slått sammen til en salong. I tillegg var det to damesalonger. Den ene damesalongen ble omgjort til bysse med kiosk for servering til passasjerer. På brodekket var det 2 direktørsalonger, røkesalong og spisesalong, samt en ekstra 1. plass salong like bak broen. "Ammonia" ble regnet som et mesterverk når det gjaldt innredning, med håndslepet glass i dørene og med nøttepanel i salongene på brodekket. Møblementet var tunge, sorte skinnstoler og sofaer.
(Tekst: Riksatikvaren)
    Photo: Norsk Industriarbeidermuseum
  • "Ammonia" er en jernbaneferge bygget i stål av A/S Moss Verft og Dokk. Fergen har en lengde på 230,6 fot, er 35,2 fot bred og stikker 12,8 fot dypt. Den har en brutto tonnasje på 929,34 og nettotonnasjen er 339,14. Sporlengde er 120 m som gir plass til 16-17 jernbanevogner. Last på dekk 630 tonn. Den kunne samtidig føre 150 passasjerer, men har sitteplass til 250 passasjerer i salongene. Til framdrift har den 2 stk trippel exp. dampmaskiner a 450 hk. "Ammonia" har salong for 1. og 2. plass under dekk, 1. plass om styrbord og 2. plass om babord. Senere ble dette slått sammen til en salong. I tillegg var det to damesalonger. Den ene damesalongen ble omgjort til bysse med kiosk for servering til passasjerer. På brodekket var det 2 direktørsalonger, røkesalong og spisesalong, samt en ekstra 1. plass salong like bak broen. "Ammonia" ble regnet som et mesterverk når det gjaldt innredning, med håndslepet glass i dørene og med nøttepanel i salongene på brodekket. Møblementet var tunge, sorte skinnstoler og sofaer.
(Tekst: Riksatikvaren)
    Photo: Norsk Industriarbeidermuseum
  • "Ammonia" er en jernbaneferge bygget i stål av A/S Moss Verft og Dokk. Fergen har en lengde på 230,6 fot, er 35,2 fot bred og stikker 12,8 fot dypt. Den har en brutto tonnasje på 929,34 og nettotonnasjen er 339,14. Sporlengde er 120 m som gir plass til 16-17 jernbanevogner. Last på dekk 630 tonn. Den kunne samtidig føre 150 passasjerer, men har sitteplass til 250 passasjerer i salongene. Til framdrift har den 2 stk trippel exp. dampmaskiner a 450 hk. "Ammonia" har salong for 1. og 2. plass under dekk, 1. plass om styrbord og 2. plass om babord. Senere ble dette slått sammen til en salong. I tillegg var det to damesalonger. Den ene damesalongen ble omgjort til bysse med kiosk for servering til passasjerer. På brodekket var det 2 direktørsalonger, røkesalong og spisesalong, samt en ekstra 1. plass salong like bak broen. "Ammonia" ble regnet som et mesterverk når det gjaldt innredning, med håndslepet glass i dørene og med nøttepanel i salongene på brodekket. Møblementet var tunge, sorte skinnstoler og sofaer.
(Tekst: Riksatikvaren)
    Photo: Norsk Industriarbeidermuseum

DF Ammonia

Add a comment or suggest edits

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to