History
-
-
Holbø hadde store fordeler av å vokse opp i et kunstnerhjem, der det å male var en del av tilværelsen. Allerede som gymnasiast fikk han et års opphold i Paris og Italia, og fikk et førstehånds inntrykk av antikkens og renessansens kunst, samtidig som han kom i personlig kontakt med en av fransk kunsts ledende personligheter, Charles Dufresne. For øvrig var han sin fars elev, og han deltok i farens regelmessige malerturer til fjellbygder, setergrender og høyfjellet, særlig til Vågå. Som artianer hadde han sin første utstilling i hjembyen, samtidig som han debuterte på Høstutstillingen. H. fortsatte i farens fotspor både hva motivvalg og malerisk uttrykksform angår, med tydelig islett av fransk skolering og fargekultur. Det var for øvrig billedhuggeren Rolf Lunde som fikk overtalt den unge H. til å reise til Paris, og både der og i Italia møtte han eldre samtidige som fikk betydning for ham. Det gjelder både Dufresne og italieneren Filippo de Pisis, en betydelig impresjonist H. har lagt vekt på koloristisk balanse og måtehold i sitt maleri. Komposisjonen er alltid vel overveid, han unngår like vinkler og han opererer helst med enkle proporsjoner. Fra 1933 har H. regelmessig malt i fjellbygda på vårparten, og han har her skapt en serie monumentale landskaper, der oker, blått, gult og krapplakk dominerer. Grønt fins ikke i disse arbeidene. Fra 1950-årene har han vanligvis tilbrakt sommeren ved Oslofjorden, og i sommerbildene herfra råder blå og gylne toner. H.s vesentligste innsats ligger innenfor landskapsmaleriet, selv om han også, særlig i kystlandskap, arbeider med menneskefigurer i fremstillingen av komposisjonene. H.s uttrykksmåte er naturalistisk, selv om han en enkelt gang har forsøkt seg innenfor det nonfigurative formspråk: en steinmosaikk utført for Sør-Gudbrandsdal Elektrisitetsverk.
Holsbø har utført et større alterverk til Sødorp kirke på Vinstra. Han har også malt en rekke portretter som røper stor karakteriseringskunst, menneskelig følsomhet og innlevelsesevne.
Utdannelse:
Elev av sin far, Kristen H. fra 1920; Académie Moderne, Paris under Othon Friesz en md. 1922; Maison Watteau, Paris under Otte Sköld, Othon Friesz, Henri de Waroquier og Charles Dufresne, 1926, -28, -30; elev av Søren Onsager og Anders C. Svarstad, Oslo vinteren 1927; elev av Jean Heiberg 1929; Statens Kunstakademi, Oslo under Axel Revold 1930, under Halfdan Strøm 1932; elev av Georg Jacobsen kort tid 1935(kilde: Norsk kunstnerleksikon).
-
Produksjon - 1947 (Signatur på bildet(utydelig, kan være1949))
- Kunstner Holbø, Halvdan sannsynlig
- Production place Oppland Vågå sannsynlig
-
Classification
Motif classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- Identifier R.13851
- Part of collection Romsdalmuseet
- Owner of collection Møre og Romsdal
- Institution Romsdalsmuseet
- Date published January 6, 2017
- Date updated May 11, 2021
- DIMU-CODE 021026853445
- UUID fdcf1e9e-e085-442a-8e71-dc67b8a06525
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».