Reveskinnslue for dame, kantet med svart fløyel og foret med brunt forstoff. Anskaffet på tur til Sovjetunionen på 1960-tall.
Gitt sammen med KMR.3330 og KMR.3331. Alle tre gjenstander er minner fra "tre tiår som raddis" i følge giver, som har skrevet en historie til alle tre plagg/tiår.
Her er hva giver, Wenche Blomberg, skriver om lua og 1960-tallet:
"1. RØDREVEN
1960-åra
Realskoleeksamen i 1960, så et år på folkehøgskole. Deretter var det å skaffe seg jobb, tjene egne penger, og stå på egne bein. Pleiemedhjelper, sommerservitør, og deretter ved en ren tilfeldighet havna jeg i avis som lærling. Det var beinhardt for en som hadde lav sjøltillit. Jeg var ung og dum, men sulten på verden. Kom inn på Journalistakademiet, fikk studielån og stipend, og plutselig en dag så jeg en annonse fra ”Vennskapssambandet Norge-Sovjetunionen”, som arrangerte påsketur til Moskva. Å jøss, det var et sted det ble skrevet om, billig var det også, jeg klarte akkurat å skrape sammen til billetten.
Det ble en såpass eksotisk opplevelse at jeg heiv meg med på samme turen også året etter. Da hadde jeg i mellomtida begynt på Friundervisningens russiskkurs, og gikk av og til og kjøpte Pravda i Narvesenkiosken på Østbanen. Øvde meg på bokstavene og skjønte knapt et ord. Men jeg husker min euforiske stemning da jeg klarte å ta meg rundt i Moskva på egenhånd.
Turarrangøren hadde lagt opp et omvisningsprogram og ”treff en kjendis”-møter. Vi var i Kreml, og vi sto i kø for å defilere forbi Lenins avsjelede og utstoppede legeme; vi så på det kjempedigre panoramamaleriet av Borodinoslaget mot Napoleon, og mye annet som jeg har glemt for lenge siden. Jeg kom hjem med autografen til skøyteløperen Oleg Gontsjarenko – og ei praktfull rødrevlue.
Den lua kom imidlertid ikke fra en kjendis, men fra en fyr jeg traff ett eller annet sted, og som var en riktig likandes kar. Het han Andrej? Det kan være det samme, men han tok meg med til rare steder, bl.a. til det svære badeanlegget Moskva Basseng. Det var mars måned og bitende kaldt. I garderoben ble man gransket nøye av en militant badebabusjka som passet på at man var grundig såpevasket og iført offentlig badedrakt og badehette før man fikk stige ned i det lunkne vannet og dukke under en vegg, for å så komme til overflaten ute i det fri, der dampen lå tjukk så man bare hadde etpar meter sikt. Der svømte Andrej og jeg rundt i tåka, og blå lyskastere lagde en trolsk stemning mens Glenn Millers ”In the mood” skrallet metallisk over høyttaleranlegget.
Han hadde en søster eller kjæreste eller hva det var (sa han) som ønsket seg nylonstrømper. Det var mangelvare på de kanter. Jeg hadde på min side falt for de flotte rødrevluene som satt på så mange russiske hoder. Med tanke på bytte- eller bestikkelsesmuligheter hadde jeg rasket med meg tre-fire par billige strømper hjemmefra. Og Andrej klarte å få tak i ei pelslue, den må ha vært så godt som ny, og han fikk to par nylonstrømper for den.
Jeg har mange ganger hatt dårlig samvittighet for den handelen. Lua var et førsteklasses modistarbeid, gud veit hva noe slikt ville ha kostet i Oslo. Strømpene var av billigste slag fra en alminnelig dagligvarebutikk. Men så vidt jeg husker var han kjempefornøyd.
Rødreven som en gang hadde løpt omkring på taigaen, var blitt lue og satt på ei naiv norsk ungjente. Jeg brukte den gjennom vintrene i mange år, etter at jeg først hadde gått til en hatteforretning og fått den blokket litt ut, så langt det gikk, for den var litt trang i kanten. Det var ikke mange sånne pelsluer i Oslo den gangen. Men stadig har jeg tenkt på de nylonstrømpene. Med et stikk av skam.
Da jeg fikk mappa mi fra POT, framgikk det at de hadde registrert at jeg dro på disse turene. Men Andrej og pelslua har de ikke fått med seg. Det er kanskje registrert av andre, et annet sted.
En eller annen gang rundt 1965-66 fikk jeg inn en lettere romantisk novelle i ”Magasinet for alle” om møtet med Andrej (hvis det var det han het). Med en flott illustrasjon av Hans Norman Dahl av to forblåste unge mennesker på vei over plassen foran Kreml. Den henger stadig på veggen hjemme."
*Historiene er redaksjonelt behandlet av museet før publisering.
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».