History
-
Drivstofftank er funnet i Skoganvarre området etter krigen.
Mer om krigen i Skoganvarre:
Porsanger var et betydelig område for norsk hær og flyvåpen før krigen, med depoter og oppbygging av flyplass fra 1938, på Banak. På en åpen slette kalt Iso Aukki (Storåpning), ble en trekantet plass opprettet. Denne flyplassen ble utbygd til en stripe under nøytralitetsvakta 1939.
Da Norge ble angrepet og okkupert av tyskerne, 9. april 1940, deltok 60 personer fra kommunen i Alta bataljon på Gratangsfronten, flere deltok på nøytralitetsvakt. Finnmark og Porsanger ble et viktig utgangspunkt for tyskernes planlegging av angrepet på Sovjetunionen i juni 1941. Banak flyplass ble bygd ut og ble brukt som til daglige flyginger i nordlige områder for værvarsling, og også til angrep på allierte konvoier. Ved Banak flyplass var det stasjonert opptil 5.000 tyskere og ved sjøflyhavna i Billefjord 1.000. Området ble utsatt for allierte bombing under krigen, og sivilbefolkningen ble hardt rammet.
Under den tyske tilbaketrekning, høsten 1944, ble folk tvangsevakuert og alle hus og anlegg brent og slettet av jorda av tyskerne. På grunn av det kaoset som oppstå, da tropper østfra og sørfra møttes i indre deler av Porsanger, kunne 870 av 3.000 mennesker finne muligheter til å stikke seg bort – de ble huleboere fra oktober 1944 til mai 1945. Både tvangsevakueringa og huleboertida påførte befolkninga store lidelser.
Under forfølgelsen av de siste styrkene, i 1944-1945, ble de norske avdelingene trukket sammen i Porsanger-området. Mange overvintrere ble igjen soldater, eller var til hjelp med transport og arbeid. Flere leire ble etablert i kommunen, og hovedbasen ble tidlig lagt til Skoganvarre – senere Nedrevann, noe som medførte at Porsangermoen ble opprettet som et militært senter i fylket». (Petterson, Arvid. s. 2-3. Prosjektbeskrivelse, Porsanger kommune 1. november 1995).
Lasarettmoen i Skoganvarre
Lasarettmoen - det tyske feltlasarettet var et forholdsvis stort anlegg. Sammen med andre feltlasarett skulle det betjene deler av tyskernes frontavsnitt i Sovjetunionen, styrkene i Finnmark og i Nord-Finland. Det ble opprettet i Skoganvarre, i kort avstand fra tyske havneanlegg i Porsangerfjorden, som er en av Nord-Europas største krigsflyplasser på Banak, og ved hovedveiene for transport av mannskap og forsyninger østover. Lasarettet ble av tyskerne kalt Ortslazarett Skoganvarre og det hadde eget postkontor med feltpostnummer 12940 (bilde av poststempel brukes her som vannmerke på sidene).
I slutten av oktober 1944 ble Skoganvarre det viktigste stedet for tyskernes hærledelse i nord. General Lothar Rendulic hadde overtatt etter general Dietl, som omkom i en flyulykke sommeren 1944. Han hadde sitt hovedkvarter i Rovaniemi, Nord-Finland. Rendulic flyttet fra Rovaniemi til Skoganvarre med sin stab. Her holdt staben til under tilbake-trekningen av 20. Gebirgsarmee (Lapplandsarméen) som under krigen besto av 250 000 mann, 60 000 hester og muldyr, kjøretøyer og utstyr for 9 måneders krigføring.
Anlegget i Skoganvarre var ikke fullført da tyskerne trakk seg tilbake fra Finnmark høsten 1944 og sprengte anlegget. Området ligger urørt slik det ble forlatt og ruinene etter brakkene, rester av senger, ovner, rør og bygningsdeler er fremdeles synlig. (Petterson, Arvid. s. 2-3. Prosjektbeskrivelse, Porsanger kommune 1. november 1995).
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierPM.0133
- Part of collectionPorsáŋggu Musea/Porsanger Museum
- Owner of collectionPorsanger museum/Porsáŋggu musea/Porsangin museumi
- InstitutionRiddoDuottarMuseat
- Date publishedMay 31, 2016
- Date updatedDecember 10, 2023
- DIMU-CODE021026461650
- UUID3ef16c8e-15d0-4082-a6b3-abd26db21200
- Tags
- Kraftstoff Wehrmacht
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».