1
6
100
Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna. Sagas ytre er preget av bruksslitasje, noe som blant annet har fått den konsekvensen at alle merker med typebetegnelser er vekkslitt. Det er imidlertid grunn til å anta at dette er modellen «Husqvarna 263 CD», som ble produsert midt på 1970-tallet. Motoren er innkapslet i lettmetall med Husqvarnas karakteristiske oransjefarge. Denne fargen er også brukt pån toppdekselet av plast, som blant annet skjermer sylinderen og tennpluggen. Eksospotta er montert uskjermet, foran på motorhuset. Mellom denne og sverdet er det montert en tretannet kam som nok dels skulle beskytte den nevnte eksospotta, men framfor alt tjene som anlegg ved skjæring av grove stammer eller kabber. I likhet med andre motorsagmodeller har denne to handtak, et gasshandtak som vanligvis betjenes med høyre hand bakenfor motoren, og et bøylehandtak som delvis omslutter motoren og betjenes med venstre hand. Grepdelen av gasshandtaket ser ut til å være utført i bakelitt, mens den andre handtaksbøyla er lagd av et aluminiumrør med svart plaststrømpe. På motordekslet, like over gasshandtaket, sitter det en choke-knapp og en stoppknapp. Bakerst på venstre side av motordekselet finnes gjengete lokk for påføring av bensin (merket «GAS» i opphøyet relieff) og kjedeolje (meket «OIL»). Framfor disse finner vi viftehuset, som er perforert med små, rektangulære hull, og som har et T-formet gummiert handtak for startsnora på toppen. Framfor den handtaksbøyla som betjenes med venstre hand er det montert ei bremsebøyle. Sverdet på saga stikker cirka 32 centimeter fram i forhold til motoren. Det har et skovltannet kjede, som roterer rundt ei trinse i fronten. Sverdet er levert av den svenske produsenten Sandviken. Motorsagmodellen Husqvarna 263 CD hadde en motor med 63 kubikkcentimeters sylindervolum. Ved maksimal belastning ble motorhastigheten angitt til 8 500 o/m. Vekten oppgav produsenten til 7,8 kilo, antakelig uten kjedeolje og bensin i tankene. Bensintanken kan romme 0,85 liter og oljetanken 0,5 liter. Denne sagmodellen ble vanligvis levert med 15 tommers sverd, men produsenten kunne også levere andre sverdlengder, fra 13 til 20 tommer. Saga hadde elektronisk tenning, og handtakene var utstyrt med gummikoplinger som hadde en vibrasjonsdempende effekt. Da denne sagmodellen ble lansert kostet den cirka 2 500 kroner eksklusive moms (som var på 20 %) i Norge.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna. Sagas ytre er preget av bruksslitasje, noe som blant annet har fått den konsekvensen at alle merker med typebetegnelser er vekkslitt. Det er imidlertid grunn til å anta at dette er modellen «Husqvarna 263 CD», som ble produsert midt på 1970-tallet. Motoren er innkapslet i lettmetall med Husqvarnas karakteristiske oransjefarge. Denne fargen er også brukt pån toppdekselet av plast, som blant annet skjermer sylinderen og tennpluggen. Eksospotta er montert uskjermet, foran på motorhuset. Mellom denne og sverdet er det montert en tretannet kam som nok dels skulle beskytte den nevnte eksospotta, men framfor alt tjene som anlegg ved skjæring av grove stammer eller kabber. I likhet med andre motorsagmodeller har denne to handtak, et gasshandtak som vanligvis betjenes med høyre hand bakenfor motoren, og et bøylehandtak som delvis omslutter motoren og betjenes med venstre hand. Grepdelen av gasshandtaket ser ut til å være utført i bakelitt, mens den andre handtaksbøyla er lagd av et aluminiumrør med svart plaststrømpe. På motordekslet, like over gasshandtaket, sitter det en choke-knapp og en stoppknapp. Bakerst på venstre side av motordekselet finnes gjengete lokk for påføring av bensin (merket «GAS» i opphøyet relieff) og kjedeolje (meket «OIL»). Framfor disse finner vi viftehuset, som er perforert med små, rektangulære hull, og som har et T-formet gummiert handtak for startsnora på toppen. Framfor den handtaksbøyla som betjenes med venstre hand er det montert ei bremsebøyle. Sverdet på saga stikker cirka 32 centimeter fram i forhold til motoren. Det har et skovltannet kjede, som roterer rundt ei trinse i fronten. Sverdet er levert av den svenske produsenten Sandviken. Motorsagmodellen Husqvarna 263 CD hadde en motor med 63 kubikkcentimeters sylindervolum. Ved maksimal belastning ble motorhastigheten angitt til 8 500 o/m. Vekten oppgav produsenten til 7,8 kilo, antakelig uten kjedeolje og bensin i tankene. Bensintanken kan romme 0,85 liter og oljetanken 0,5 liter. Denne sagmodellen ble vanligvis levert med 15 tommers sverd, men produsenten kunne også levere andre sverdlengder, fra 13 til 20 tommer. Saga hadde elektronisk tenning, og handtakene var utstyrt med gummikoplinger som hadde en vibrasjonsdempende effekt. Da denne sagmodellen ble lansert kostet den cirka 2 500 kroner eksklusive moms (som var på 20 %) i Norge.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna. Sagas ytre er preget av bruksslitasje, noe som blant annet har fått den konsekvensen at alle merker med typebetegnelser er vekkslitt. Det er imidlertid grunn til å anta at dette er modellen «Husqvarna 263 CD», som ble produsert midt på 1970-tallet. Motoren er innkapslet i lettmetall med Husqvarnas karakteristiske oransjefarge. Denne fargen er også brukt pån toppdekselet av plast, som blant annet skjermer sylinderen og tennpluggen. Eksospotta er montert uskjermet, foran på motorhuset. Mellom denne og sverdet er det montert en tretannet kam som nok dels skulle beskytte den nevnte eksospotta, men framfor alt tjene som anlegg ved skjæring av grove stammer eller kabber. I likhet med andre motorsagmodeller har denne to handtak, et gasshandtak som vanligvis betjenes med høyre hand bakenfor motoren, og et bøylehandtak som delvis omslutter motoren og betjenes med venstre hand. Grepdelen av gasshandtaket ser ut til å være utført i bakelitt, mens den andre handtaksbøyla er lagd av et aluminiumrør med svart plaststrømpe. På motordekslet, like over gasshandtaket, sitter det en choke-knapp og en stoppknapp. Bakerst på venstre side av motordekselet finnes gjengete lokk for påføring av bensin (merket «GAS» i opphøyet relieff) og kjedeolje (meket «OIL»). Framfor disse finner vi viftehuset, som er perforert med små, rektangulære hull, og som har et T-formet gummiert handtak for startsnora på toppen. Framfor den handtaksbøyla som betjenes med venstre hand er det montert ei bremsebøyle. Sverdet på saga stikker cirka 32 centimeter fram i forhold til motoren. Det har et skovltannet kjede, som roterer rundt ei trinse i fronten. Sverdet er levert av den svenske produsenten Sandviken. Motorsagmodellen Husqvarna 263 CD hadde en motor med 63 kubikkcentimeters sylindervolum. Ved maksimal belastning ble motorhastigheten angitt til 8 500 o/m. Vekten oppgav produsenten til 7,8 kilo, antakelig uten kjedeolje og bensin i tankene. Bensintanken kan romme 0,85 liter og oljetanken 0,5 liter. Denne sagmodellen ble vanligvis levert med 15 tommers sverd, men produsenten kunne også levere andre sverdlengder, fra 13 til 20 tommer. Saga hadde elektronisk tenning, og handtakene var utstyrt med gummikoplinger som hadde en vibrasjonsdempende effekt. Da denne sagmodellen ble lansert kostet den cirka 2 500 kroner eksklusive moms (som var på 20 %) i Norge.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna. Sagas ytre er preget av bruksslitasje, noe som blant annet har fått den konsekvensen at alle merker med typebetegnelser er vekkslitt. Det er imidlertid grunn til å anta at dette er modellen «Husqvarna 263 CD», som ble produsert midt på 1970-tallet. Motoren er innkapslet i lettmetall med Husqvarnas karakteristiske oransjefarge. Denne fargen er også brukt pån toppdekselet av plast, som blant annet skjermer sylinderen og tennpluggen. Eksospotta er montert uskjermet, foran på motorhuset. Mellom denne og sverdet er det montert en tretannet kam som nok dels skulle beskytte den nevnte eksospotta, men framfor alt tjene som anlegg ved skjæring av grove stammer eller kabber. I likhet med andre motorsagmodeller har denne to handtak, et gasshandtak som vanligvis betjenes med høyre hand bakenfor motoren, og et bøylehandtak som delvis omslutter motoren og betjenes med venstre hand. Grepdelen av gasshandtaket ser ut til å være utført i bakelitt, mens den andre handtaksbøyla er lagd av et aluminiumrør med svart plaststrømpe. På motordekslet, like over gasshandtaket, sitter det en choke-knapp og en stoppknapp. Bakerst på venstre side av motordekselet finnes gjengete lokk for påføring av bensin (merket «GAS» i opphøyet relieff) og kjedeolje (meket «OIL»). Framfor disse finner vi viftehuset, som er perforert med små, rektangulære hull, og som har et T-formet gummiert handtak for startsnora på toppen. Framfor den handtaksbøyla som betjenes med venstre hand er det montert ei bremsebøyle. Sverdet på saga stikker cirka 32 centimeter fram i forhold til motoren. Det har et skovltannet kjede, som roterer rundt ei trinse i fronten. Sverdet er levert av den svenske produsenten Sandviken. Motorsagmodellen Husqvarna 263 CD hadde en motor med 63 kubikkcentimeters sylindervolum. Ved maksimal belastning ble motorhastigheten angitt til 8 500 o/m. Vekten oppgav produsenten til 7,8 kilo, antakelig uten kjedeolje og bensin i tankene. Bensintanken kan romme 0,85 liter og oljetanken 0,5 liter. Denne sagmodellen ble vanligvis levert med 15 tommers sverd, men produsenten kunne også levere andre sverdlengder, fra 13 til 20 tommer. Saga hadde elektronisk tenning, og handtakene var utstyrt med gummikoplinger som hadde en vibrasjonsdempende effekt. Da denne sagmodellen ble lansert kostet den cirka 2 500 kroner eksklusive moms (som var på 20 %) i Norge.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna. Sagas ytre er preget av bruksslitasje, noe som blant annet har fått den konsekvensen at alle merker med typebetegnelser er vekkslitt. Det er imidlertid grunn til å anta at dette er modellen «Husqvarna 263 CD», som ble produsert midt på 1970-tallet. Motoren er innkapslet i lettmetall med Husqvarnas karakteristiske oransjefarge. Denne fargen er også brukt pån toppdekselet av plast, som blant annet skjermer sylinderen og tennpluggen. Eksospotta er montert uskjermet, foran på motorhuset. Mellom denne og sverdet er det montert en tretannet kam som nok dels skulle beskytte den nevnte eksospotta, men framfor alt tjene som anlegg ved skjæring av grove stammer eller kabber. I likhet med andre motorsagmodeller har denne to handtak, et gasshandtak som vanligvis betjenes med høyre hand bakenfor motoren, og et bøylehandtak som delvis omslutter motoren og betjenes med venstre hand. Grepdelen av gasshandtaket ser ut til å være utført i bakelitt, mens den andre handtaksbøyla er lagd av et aluminiumrør med svart plaststrømpe. På motordekslet, like over gasshandtaket, sitter det en choke-knapp og en stoppknapp. Bakerst på venstre side av motordekselet finnes gjengete lokk for påføring av bensin (merket «GAS» i opphøyet relieff) og kjedeolje (meket «OIL»). Framfor disse finner vi viftehuset, som er perforert med små, rektangulære hull, og som har et T-formet gummiert handtak for startsnora på toppen. Framfor den handtaksbøyla som betjenes med venstre hand er det montert ei bremsebøyle. Sverdet på saga stikker cirka 32 centimeter fram i forhold til motoren. Det har et skovltannet kjede, som roterer rundt ei trinse i fronten. Sverdet er levert av den svenske produsenten Sandviken. Motorsagmodellen Husqvarna 263 CD hadde en motor med 63 kubikkcentimeters sylindervolum. Ved maksimal belastning ble motorhastigheten angitt til 8 500 o/m. Vekten oppgav produsenten til 7,8 kilo, antakelig uten kjedeolje og bensin i tankene. Bensintanken kan romme 0,85 liter og oljetanken 0,5 liter. Denne sagmodellen ble vanligvis levert med 15 tommers sverd, men produsenten kunne også levere andre sverdlengder, fra 13 til 20 tommer. Saga hadde elektronisk tenning, og handtakene var utstyrt med gummikoplinger som hadde en vibrasjonsdempende effekt. Da denne sagmodellen ble lansert kostet den cirka 2 500 kroner eksklusive moms (som var på 20 %) i Norge.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Motorsag av det svenske fabrikatet Husqvarna. Sagas ytre er preget av bruksslitasje, noe som blant annet har fått den konsekvensen at alle merker med typebetegnelser er vekkslitt. Det er imidlertid grunn til å anta at dette er modellen «Husqvarna 263 CD», som ble produsert midt på 1970-tallet. Motoren er innkapslet i lettmetall med Husqvarnas karakteristiske oransjefarge. Denne fargen er også brukt pån toppdekselet av plast, som blant annet skjermer sylinderen og tennpluggen. Eksospotta er montert uskjermet, foran på motorhuset. Mellom denne og sverdet er det montert en tretannet kam som nok dels skulle beskytte den nevnte eksospotta, men framfor alt tjene som anlegg ved skjæring av grove stammer eller kabber. I likhet med andre motorsagmodeller har denne to handtak, et gasshandtak som vanligvis betjenes med høyre hand bakenfor motoren, og et bøylehandtak som delvis omslutter motoren og betjenes med venstre hand. Grepdelen av gasshandtaket ser ut til å være utført i bakelitt, mens den andre handtaksbøyla er lagd av et aluminiumrør med svart plaststrømpe. På motordekslet, like over gasshandtaket, sitter det en choke-knapp og en stoppknapp. Bakerst på venstre side av motordekselet finnes gjengete lokk for påføring av bensin (merket «GAS» i opphøyet relieff) og kjedeolje (meket «OIL»). Framfor disse finner vi viftehuset, som er perforert med små, rektangulære hull, og som har et T-formet gummiert handtak for startsnora på toppen. Framfor den handtaksbøyla som betjenes med venstre hand er det montert ei bremsebøyle. Sverdet på saga stikker cirka 32 centimeter fram i forhold til motoren. Det har et skovltannet kjede, som roterer rundt ei trinse i fronten. Sverdet er levert av den svenske produsenten Sandviken. Motorsagmodellen Husqvarna 263 CD hadde en motor med 63 kubikkcentimeters sylindervolum. Ved maksimal belastning ble motorhastigheten angitt til 8 500 o/m. Vekten oppgav produsenten til 7,8 kilo, antakelig uten kjedeolje og bensin i tankene. Bensintanken kan romme 0,85 liter og oljetanken 0,5 liter. Denne sagmodellen ble vanligvis levert med 15 tommers sverd, men produsenten kunne også levere andre sverdlengder, fra 13 til 20 tommer. Saga hadde elektronisk tenning, og handtakene var utstyrt med gummikoplinger som hadde en vibrasjonsdempende effekt. Da denne sagmodellen ble lansert kostet den cirka 2 500 kroner eksklusive moms (som var på 20 %) i Norge.
Photo: Løken, Bård / Anno Norsk skogmuseum
Accept license and download photo