History
-
Info fra giver Ivar Holt, sønn av Nikolai Holt:
Nikolai Holt (f. 1909) startet som gårdsarbeider, men fikk overtatt en gammel gårdsbil under krigen, som da gikk med generator til krigens slutt. Denne ble byttet i en Chevrolet i 1954. Etter denne kom turen til enda en Chevrolet modell 1959.
Denne Scania-Vabis L36 ble bestilt av Nikolai Holt hos Hedmark Diesel på Midtstranda Hamar sent høsten 1966, og ble levert i 1967. Bilen ble lagd av Scania-Vabis i Södertälje i Sverige før den ble kjørt til Halden for montering av tipp m/ ramme, samt at det etterpå ble bygd plan i treverk med stålplate. Bilen kostet ca. kr 90.000,- i 1966, det var en stor investering, men optimismen grunnet flere oppdrag, og større offentlig pengebruk i samferdsel sektoren gjorde at Nikolai turte å investere i denne bilen etter magre år på femtitallet.
Bilen ble brukt av Nikolai Holt som leievogn av både Stange kommune og vegvesenet i forbindelse med vegvedlikehold fram til ca. 1982. Arbeidsoppgavene var blant annet grøfterensk, strøing, trekking av vegskrape og støvdemping med klorkalsium. Bilen ble brukt i flere år i forbindelse med byggingen av ny veg mellom Stange og Odal.
Etter endt arbeidsdag for Nikolai i perioden fra 1967 til 1975 ble bilen brukt til vann kjøring. Vannforsyningen i Stange Kommune var ikke ferdig utbygd i grisgrendte strøk. Nikolai hadde en vanntank på 4000 liter som ble heist på bilen med talje. Kveldene ble så benyttet til vannkjøring til lokale privathus samt gårdsbruk som ikke hadde kommunal vannforsyning. Mye av vannkjøringen ble utført av sønnen Ivar i disse årene. Ivar hadde sommerjobb på bilen sommeren 1972 og 1973 under studietiden på Gjøvik Ingeniørskole. Blant oppdragene var legging av ny asfalt mellom Stange og Tangen samt oljegruslegging Tangen-Vallset.
Etter at Nikolai gikk bort i 1991, ble bilen parkert på låven. Ivar overtok bilen fra sin mor Ingrid i ca. 1992. Etter mye steinkjøring var lasteplanet veldig slitent, så Ivar tok av planet og fikk sandblåst og lakkert ramma, og fikk bygd ny plan. Lemmer samt plan ble utført nøyaktig som originalt, ved å bruke de gamle lemmene som mal. Det ble skiftet pakninger rundt vinduer i dørene, samt overhalt bremser. Det som er forunderlig er at bilen etter 50 år fremdeles ikke har byttet clutch. Det tyder på at Nikolai var en «snill sjåfør».
Ivar har etter oppussing kun brukt bilen som gårdsbil hjemme, til kjøring av hageavfall o.l. samt deltagelse på veteranvogntreff.
Gave til Norsk vegmuseum fra Ivar Holt den 13.10.2015.
Scania-Vabis L36 var i sin tid regnet som en mellomstor lastebil. Den ble produsert i årene 1964 til 1968 i et totalt antall av 3507 eksemplarer.
Produksjon: 1967 (Vognkort.)
- ProdusentScania-Vabissikker
- Production placeSverige Södertäljesikker
Downloads
- File attachmentsArtikkel i Anleggsmagasinet. 91593
Classification
-
- Kjøretøyer, fremstilling avOU 398
- TransportOU 489
- BilerOU 493.5
References
- LitteraturreferanseReservedelskatalog finnes på verksted.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-02433
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedOctober 20, 2015
- Date updatedJune 19, 2020
- DIMU-CODE021025974133
- UUID165c9efd-30f6-4590-a314-5b42c5065f17
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».