1
11
100
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Kötter, Daniela / Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Kötter, Daniela / Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Kötter, Daniela / Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Kötter, Daniela / Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Kötter, Daniela / Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Kötter, Daniela / Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Rokken har tre ben som bærer rokkebrystet, et skråstilt brett, der svinghjulet er festet. Hjulet, også kalt for felg, drives med et sveiv som er forbundet med en trøe nederst. Hjulet er festet mellom de to oppstandere som er dreide like som rokkebenene og alle andre stavelementer ved objektet. Der hjulet er festet ble det gjort reparasjoner for å holde hjulets aksel på plass. En dobbelt snøre forbinder svinghjulet med trinsene. Ved siden av disse sitter spindelen/vingen med opprinnelig seks kroker på hver side. En krok mangler. Mellom spindelen sitter spolen/snellen med rester av rød ulltråd på. Hele anordninga kan justeres i vinkelen med et tremutter på undersiden av rokkebrystet. Avstand mellom rokkehode og felg kan justeres ved å skrue i skrua i øvre enden av rokkebrystet. Rokken viser noen tegn av små reparasjoner men er pent brukt og fortsatt funksjonsdyktig.
Photo: Museene for kystkultur og gjenreisning i Finnmark IKS
Accept license and download photo