History
-
I følge vognkortet ble denne Volkswagen Golf GL TDI, produsert i 1994 av firmaet Volkswagen AG. Solgt ny i Norge av firmaet Erling Rød A/S. Bilen ble registrert med kjennemerke AJ 37979 den 21.04.1994. Bilen har vært eid og brukt av SVV Østfold vegkontor (fra 2002 SVV region øst).
Håkon Aurlien i SVV region øst opplyser om at dette er den første TDI-bilen i vegetaten og den markerte overgangen til å tenke «lavt energiforbruk» ved bilkjøp. Den ble brukt til å dokumentere lavt energiforbruk og ble en viktig miljøbil-katalysator ved Østfold vegkontor og var også en periode uttestingsbil for mobiltelefonteknologi og senere friksjonsmåling av vegnettet.
NVM mottok bilen i gave fra SVV Østfold v/Håkon Aurlien i mai 2010. Ved NVM har bilen vært benyttet som bruksbil fram til kjennemerkene ble tatt av i mars 2015 og det ble samtidig besluttet at kjøretøyet skulle innlemmes i museets samlinger.
Utfyllende historikk fra Håkon Aurlien:
Bilens historie startet med at daværende leder av maskinavdelingen, Terje Olberg, ble driftssjef i Østfold og hadde behov for egen tjenestebil. TDI-teknologien var da varslet, bilen skulle være usedvanlig energivennlig og han bestilte en bil for levering så snart denne motoren kom. Men da bilen var klar, hadde Skattevesenet innført nye bestemmelser som gjorde det nærmest umulig å ha tjenestebil. Den ble tatt imot på vegsentralen og ble brukt til testing av nytt sambandsutstyr inntil det ble enighet om å ta den i bruk på vegkontoret som ordinær tjenestebil til erstatning for en Golf 2 som med sin 50 hk dieselmotor var nokså lat.
Jeg var infomedarbeider der, energivennlig trafikk var et fokusområde og vi spilte på miljøvennligheten av denne bilen for alt den var verd. Bilen var bestilt med piggdekk, men vi skiftet disse ut med friksjonsdekk siden den skulle gå i Moss.
Selv kjørte jeg den til en konferanse i Trondheim, plukket opp kollega Erik Johnsen i Lillehammer, og beregnet at vi brukte mindre energi på å kjøre bil på strekningen enn om vi hadde tatt tog. Jeg skrev en artikkel om dette i etatsavisen.
Bilen fungerte godt i mange år, den fikk mobiltelefonopplegg til baksetet da Olav Sætre var vegsjef. Da den nærmet seg fornyelse ble den bygd om til å bære en TWO friksjonsmåler, et lite vellykket prosjekt i og med at det var for svakt avfjæret bak til å bære slikt moment. Men den ble brukt til det helt til forsøket var over, så kom den tilbake til vegkontoret og var besluttet slått flat da jeg fikk høre om det, og jeg reddet den ved å kjøre den til Norsk vegmuseum.
Produksjon: 1994 (Vognkort.)
Produsent i følge vognkort.- ProdusentVolkswagen AG, (VW)
- Production placeTysklandsikker
Classification
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-02406
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedApril 10, 2015
- Date updatedMarch 9, 2023
- DIMU-CODE021025828673
- UUID90e41c2a-9c25-4413-9faa-a847913d3deb
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».