Korsfestelsen.
I øvre billeddel de tre korsfestede, i nedre del sørgende Maria, Johannes og Maria Magdalena. I mellomgrunnen, øvre del t. v., den ubotferdige røver korsfestet i et tre, i midten Kristus på korset, i nedre bil: leddel i forgr. t. v. Maria, halvt liggende i avmakt, og Johannes. Ved foten av Kristi kors Maria Magdalena i nesegrus sorg, helt t. h. langs billedkanten den botferdige røver på korset, sett nedenfra/bakfra. I bakgr. rir offisseren med lansen hen mot Jerusalem, som sees på en kolle i horisonten, fulgt av soldater. Mørk himmel. Marias drakt er gråblå og lilla, Johannes' sinnober og svakt fiolett, Mar. Magd. gul og hvit. Røveren t. v. har gult lendeklede, Kristus hvitt, røveren t. h. er kledt i rød soldatdrakt.
Bildet preget av Federigo Barocci's og Rubens' skole (Barocci: forgrunnsgruppen, spes. Johannes. Rubens: de korsfestede, spes. røverne.) Sanns. Antwerpener arbeide fra. Rubensl samtid, eller ettertid.
R.H. sept. 1978: (tilføyelse) Bildet er kopi etter midtfeltet i altertavlen i Sønderbcrg slottskirke i Sønderborg, Sønderjylland, malt av Frans Floris, Antwerpen, 1540. Vårt bilde har ikke de halvrunde nedskjæringer øverst i hver side, bildet kan derfor eventuelt være malt etter en annen utgave eller etter kopperstikk. Under undersøkelse.
Vårt bilde er antag. fra slutten. av 1600 tallet.
Photo:
Gjertsen, Karl Ragnar
/
Aust-Agder museum og arkiv – KUBEN