• Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Johnsrud, Grethe / Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)
  • Lasteskipet «Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen/ forpigg er en mannskapslugar på ca 4 m2 med tre køyeplasser. I maskinrommet akter stod frem til 1920 en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor (semi-diesel), som står i båten i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader.  Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm.
    Photo: Hadeland Folkemuseum (Opphavsrett)

Fartøy

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to