Manufactured by
History
-
«Brandbu» er hjemmehørende i Randsfjorden, Gran kommune, Innlandet. Lasteskipet ble bygget av Drammen Jernstøberi og Mek. Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Det ble transportert i seksjoner med jernbanen opp til Røykenvik stasjon hvor den ble klinket sammen på gården Røkens grunn og sjøsatt juni 1907. Stålskipet på vel 65 fot er registrert med en bruttotonnasje på ca 47 t. Under ståldekket var to vanntette tverrskott. I baugen var en mannskapslugar på 4 m2 med tre/fire køyeplasser og i maskinrommet akter stod en (ant. 20hk) dampmaskin på 12nhk i tillegg til kjele og kullbaks, noe som gav en nettotonnasje på knapt 23 t. I 1920 ble dampmaskineriet byttet ut med en en-sylindret råoljemotor, som står i båten den dag i dag. Samtidig ble trolig propellen skiftet ut med dagens stålpropell med tre blader. Motoren er en Avance 25/30hk Type R.I.25.V. fra J.V. Svensson Motorfabrik i Stockholm. I semidieselregisteret er denne oppført som den eneste i landet. De første årene fraktet fartøyet tremasse fra tresliperiet med kull som returlast. I 1910/1912 ble skipet solgt til Onsager Tæglverk. Teglverket var blitt etablert i 1827 som respons på Hadeland Glassverks og markedets behov for bygningsstein og produserte drensrør, takstein og murstein. Utover teglverket drev Tollef (Thorleif) også et dampskipsselskap med flere båter, både for passasjertraffikk/rutetrafikk, gods og til tømmertrekking. D/S «Brandbu» fraktet teglverksproduktene både til jernbanebryggene for omlasting og til private rundt hele Randsfjorden. I 1923 ble M/S «Brandbu» benyttet da Hadeland Elektrisitetsverk la sin første sjøkabel over fjorden fra østsiden ved Lysentangen til Toverud kraftstasjon på vestsiden. Kabelen kom fra Berlin på tre tromler, hver på 33 tonn, levert av Siemens-Schuckert. Fra kabelleggingen finnes de tidligste kjente fotografiene av «Brandbu».
Den tyske krigsmakten rekvirerte lasteskipet under krigen og brukte det blant annet til transport av plank fra saga på Odnes i Søndre Land til omlasting i Jevnaker. Materialene skulle brukes på Eggemoen der tyske Luftwaffe hadde sitt største flyplassprosjekt i Norge under krigen. Vel 1000 russiske krigsfanger bygget anlegget som stod ferdig i november 1944. I månedene flyplassen hadde operativ status var det betydelige jagerflystyrker nede for fylling og ettersyn og den fungerte også som stasjoneringssted for en rekke transport- og overvåkningsfly.
Etter krigen ble «Brandbu» brukt til dumping av tysk ammunisjon og sprengstoff i fjorden. «Brandbu» ble brukt til enkelte sporadiske turer men ble snart liggende i opplag. På slutten av 40-tallet slet skipet seg og ble liggende på grunn i Elnesvika. Ved høy vannstand stod maskinrom, lasterom og mannskapslugaren delvis under vann og skipet forfalt raskt.
I 1979 kjøpte Roar Otto Sundt M/S «Brandbu» av Thorleif Onsaker. Løs rust ble skrapt løs og skroget malt innvendig og utvendig. I 1985 var skipet overhalt og gikk sin første tur for egen maskin utpå fjorden siden 40-tallet. Sundt har gjort en usedvanlig innsats for å redde skipet og har dokumentert arbeidet undervegs. Han har også holdt oversikt over originale deler og tatt vare på disse der de er skiftet ut og rekonstruert. Randsfjordmuseet overtok skipet i 2014. I perioden 2015-2021 er skipet totalrestaurert og har fått ny havneplass ved den gamle fløtersmia i Røykenvik. Restaureringsprosjektet har vært svært omfattende og har latt seg gjøre takket være midler fra Riksantikvaren, ulike stiftelser og en rekke private firma og enkeltpersoner. Spesielt har lokalbefolkning og frivillige i venneforeningen [MS Brandbus venner] bidratt i arbeidet. Fra 2022 står venneforeningen for drift og bruk, i godt samarbeid med Randsfjordmuseet og Hadeland Folkemuseum. Prosjektleder har vært samlingsansvarlig/fagleder kulturhistoriske samlinger, Grethe Johnsrud. På museets hjemmeside er rapporter fra restaureringsårene, filmer og dokumentasjon lagt ut.
Aksesjon: April 23, 2014
Produksjon: 1906 - 1907
Lasteskipet ble bygget av Drammens Jernstøberi og Mekaniske Værksted i 1906-07 for Engnæs Træsliberi [1895-1913]. Skipet var blitt kontrahert av Engnæs Tresliperi v/Hans Lysen i november 1906.- ProdusentDrammens Jernstøberi og Mek. Værksted (1846 - 1986)sikker
- Production placeNorge Drammensikker
Eierskap: 1910 - 1947
Eierskap: 1979 - 2014
Bruk: 1907 - 1910 (antatt solgt i 1910 el. 1912)
Tresliperiet var eid av Hans Lysen, Steffen Engnæs, og Guttorm Egge og lå på vestsiden av Randsfjorden. På målebrevet datert 30/10 1907 står tresliperiet v/ Hans Lysen oppført som reder. Som fører er Thorvald Smerud oppført.- BruksstedNorge Gran Engnæs tresliperi gnr/bnr 121/1sikker
Bruk: 1910 - 1948 (ca)
- BruksstedNorge Jevnaker Onsaker teglverk gnr/bnr 201/1sikker
Eierskap: 1947 - 1979
Lars Onsager overtok Teglverksdriften av sin far, Tollef, i 1947Annet
Relation
Classification
References
-
- LitteraturreferanseAvisen Samhold 07.06.1907
- LitteraturreferanseAvisen Hadeland 26.06.1982, 13.8.1985, 23.07.1985 Avisoppslag om Roar Sundts restaureringsarbeid
License information
- License Copyright
Metadata
- IdentifierHF-15858
- Part of collectionHF - Kulturhistorisk samling
- Owner of collectionRandsfjordmuseet/ Hadeland Folkemuseum
- InstitutionHadeland Folkemuseum
- Date publishedFebruary 6, 2015
- Date updatedOctober 2, 2023
- DIMU-CODE021025783399
- UUID03930559-4dab-4bd8-8f0e-ced13b84d0e5
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».