• Motorsag Jo-Bu junior, verdens første "lett" motorsag, produsert i 1952. Motoren har viftehus med startsnor på venstre side. Esksospotta og sylinderen er på høyre side. I fronten sitter drivstofftank for sagkjedeolje og forgasser. Saga har en halvsirkelformet bøyle med gummiholk (kun skumgummi igjen), dette fungerte som håndtak, denne bøylen er rødmalt. Saga har også gummihåndtak bak (bare skumgummi igjen). På undersiden av bøylen er det ett gummihandtak, dette ble brukt når saga sto i kappestilling. Sagblad med fire hull. Trinse med rullelager i toppen. Flottørforgasser. Manuell klutsj. Motoren er malt med gullakk. Maling slitt. Totakters motorsag. Saga er påmontert nytt kjede og motor startet i 2012.
    Photo: Egge Museum
  • Motorsag Jo-Bu junior, verdens første "lett" motorsag, produsert i 1952. Motoren har viftehus med startsnor på venstre side. Esksospotta og sylinderen er på høyre side. I fronten sitter drivstofftank for sagkjedeolje og forgasser. Saga har en halvsirkelformet bøyle med gummiholk (kun skumgummi igjen), dette fungerte som håndtak, denne bøylen er rødmalt. Saga har også gummihåndtak bak (bare skumgummi igjen). På undersiden av bøylen er det ett gummihandtak, dette ble brukt når saga sto i kappestilling. Sagblad med fire hull. Trinse med rullelager i toppen. Flottørforgasser. Manuell klutsj. Motoren er malt med gullakk. Maling slitt. Totakters motorsag. Saga er påmontert nytt kjede og motor startet i 2012.
    Photo: Egge Museum

Motorsag

Add a comment or suggest edits

To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».

Leave a comment or send an inquiry

Select the images you want to order

Share to