History
-
Skinnegang, (trilleskinne), for bruk ved massetransport med trillebåre, (sluskebåre), på veganlegg. Man koblet skinnene sammen fortløpenede og fikk derned en stabil, solid og slitesterke bane, (veg) for trillebåre. Denne typen kalles Saxegaards trilleskinne, etter overingeniør Saxegaard i vegvesenet. Ved å sette skinna på høykant kunne den også brukes som tralleskinne. Den andre vanlige typen kaltes Aastrups trilleskinne.
Trilleskinner av metall ble brukt i vegvesenet fra ca 1900.
Trilleplanker av tre, (helst 2,5" x 6"), ble også benyttet istedet for trilleskinner av metall. Det var stor enighet om at skinner av metall var å foretrekke, de var mest slitestreke, stabile og forhindret avsporing. Men ved mindre arbeider, på avsidesliggende steder med god tilgang på trematerialer, ville trilleplanler med hell konkurrere.
Gjenstanden kom til NVM før åpningen i 1992 og har vært brukt i museets Finnmark`s utstilling fram til høsten 2012.
Produksjon: 1900 - 1950 (Antatt av NVM)
Classification
-
- TyngdeforflytningOU 483
- Skinnegående transportOU 497
- Vei- og jernbanebyggingOU 499
References
-
- LitteraturreferanseMeddelelser fra Veidirektøren, nr. 30, Desembe 1919, av Arne Korsbrekke, side 14-17.
- LitteraturreferanseVegvesenets redskaper og maskiner 1941, av Johs. Eggen, side 23-24.
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-08264
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 10, 2014
- Date updatedMarch 5, 2020
- DIMU-CODE021025641474
- UUIDd2e30f5a-55c4-27ef-e044-00144fb7c9c3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».