History
-
Sprøyterigg, (sprutrigg), for sprøyting av betong, (sikringsarbeid), i tunnel. Utgangspunktet for riggen var en 1976 modell Magirus-Deutz 232-D 19 lastebil. Registrert på kjennemerke LY 22172 i 1976.
Historikk fra Petter Brantzæg i AF Skandinavia AS:
Ombygd til sprøyterigg ca. 1986, ombyggingen ble utført av Robocon til et tunnelprosjekt som Astrup Høyer hadde for Oslo vann og avløp.
På det prosjektet ble det drevet tuneller med tverrsnitt på 12-14 m2. I praksis ble dette gjort ved å kappe stammen på krana og fjerne taket på hytta på lastebilen.
Riggen er unik med tanke på at den kan brukes i tverrsnitt fra 12 m2 til 100 m2 pga. kranas store rekkevidde. Av prosjekter riggen har vært brukt på i nyere tid kan nevnes Romeriksporten, Oslofjordtunellen, E6 Horgen-Vassum, Ring 3 Tåsentunellen m.fl.
For transport etter vegen var riggen bygd med hard-top hytte som ble satt på i forbindelse med flytting mellom anlegg.
Riggen er utstyrt med 40 m3 Reed stempelpumpe og 18 m3 Ingersoll kompressor. Det vil si at riggen har høyrere kapasitet enn dagens sprøyteutstyr. Riggen er bygd slik at den kan drives på dieselkraft via bilens kraftuttak, eller på strøm.
Norge og Robocon/Entreprenørservice var foregangsland i verden når det gjaldt sprøytebetong med våtsprøyting. Robocon var først i verden på stålfiber og silica.
Materialforvalter Steinar Slåen hos firmaet Veidekke Entreprenør AS jobbet i sin med oppbyggingen av sprøyteriggen og han har kommet med en del informasjon. Byggingen foregikk på hovedverkstedet til den gang Astrup Høyer A/S på Skedsmo i 1987. Dette underbygges av faktura som viser at Astrup Høyer kjøpte lastebilen fra Iveco Norge A/S i januar 1987, (for 120 000 kr), og deretter fikk den registrert som motorredskap den 6.4.1987 med samme kjennemerke som før, LY 22171. NVM mener at motorredskap hadde bare fire siffer i kjennemerket på den tiden, men denne har tydeligvis beholdt sitt opprinnelige femsifrede.
Arbeidet med ombyggingen fra lastebil til sprøyterigg ble ledet av Robocon Shotcreating systems, som var en egen avdeling i Astrup Høyer. Arbeidet ble utført i tett samarbeid med biltilsynet, for å få riggen godkjent for transport på offentlig veg.
Riggen er i følge Slåen en prototype som det kun ble produsert en av.
NVM har vognkort som viser at firmaet PEAB AS hadde riggen registrert på sitt navn i perioden mars 2000 til november 2000. Deretter overtok firmaet Scandinavian Rock Group AS eierforholdet. De skiftet senere navn til AF Skandinavia AS.
Gave fra AF Skandinavia AS i 2006.
Produksjon: 1976 (Vognkort.)
- ProdusentMagirus-Deutz
- Production placeTysklandsikker
Produksjon: 1987 (I følge faktura og informant Steinar Slåen.)
Ombygd til sprøyterigg av Robocon og Astrup Høyer A/S.- ProdusentAstrup Høyer ASsikker
- ProdusentRobocon
Downloads
- File attachmentsVognkort og faktura osv. 88950
Classification
-
- IndustrimaskinerOU 402
License information
- License Contact owner for more information
Metadata
- IdentifierNVM 00-G-02367
- Part of collectionNorsk Vegmuseum
- Owner of collectionNorsk Vegmuseum
- InstitutionNorsk vegmuseum
- Date publishedDecember 10, 2014
- Date updatedApril 22, 2020
- DIMU-CODE021025641236
- UUIDb28f6107-949b-4abe-e044-00144fb7c9c3
- Tags
Add a comment or suggest edits
To publish a public comment on the object, select «Leave a comment». To send an inquiry directly to the museum, select «Send an inquiry».